Helppoa arkiruokaa: gluteenittomat pinaattiletut

Processed with VSCO with c1 preset

Me ollaan täällä mökillä lomailemassa jo neljättä päivää. Päivä päivältä olo tulee rentoutuneemmaksi ja mun ideapankki alkaa pursuilemaan yli äyräiden. Voisin olla koko päivän keittiössä kehittelemässä ja testailemassa erilaisia reseptejä. Tää on mun unelmaelämää! Saan tehdä päivät pitkät juuri sitä mitä haluan eli kokkailla ja leipoa. Toivottavasti onnen tyypit kuulee mua ja lahjoittavat ensi lauantaina vaikka lottopotin 😉

Olen jo pitkään halunnut kokeilla tehdä itse pinaattilettuja. Valmisruokapäivinä (kyllä, meilläkin vietetään niitä) tyttö valitsee aina itselleen pinaattilettuja ja siitähän se ajatus on jäänyt hautumaan. Nyt oli hyvä sauma toteuttaa suunnitelma, kun aikaa lettujen paistamiselle isolle porukalle on riittävästi. Itse tykkään syödä pinaattuletut puolukkahillon kanssa, mutta ne maistuvat taivaalliselle myös tonnikalasalaatin tai fetajuuston kera. Miehen pyynnöstä tehtiin letut gluteenittomina!

Gluteenittomat pinaattuletut 

  • 5 dl maustamatonta vichyä
  • 2 munaa
  • 150g hienonnettua pakastepinaattia
  • 2,5 dl riisijauhoja
  • 2 tl psylliumia
  • suolaa maun mukaan

Vatkaa munien rakenne rikki. Lisää vichy ja sulatettu pakastepinaatti munien sekaan ja sekoita. Lisää riisijauhot pienissä erissä koko ajan sekoitellen. Lisää lopuksi vielä psyllium sekä suola ja sekoita. Nosta taikina sivuun turpoamaan noin 30 minuutiksi.

Tee ensin koepaisto ja makustele tarvitsevatko letut lisää suolaa. Paista sen jälkeen pinaattiletut pienellä lettupannulla voissa kypsiksi. Muista sekoittaa taikinaa ennen kuin kauhaiset sitä pannulle! Tarjoile esimerkiksi puolukkahillon kera 😉

Jonna

8 vastausta artikkeliin “Helppoa arkiruokaa: gluteenittomat pinaattiletut”

  1. Oooh, sainkin tästä idean tehdä pinaattimunakasta…. ei kun hella lämpiämään. 🙂

  2. Moikka Jonna! Niin ihana tuo sun uus banneri ja huippu blogi muutenki 😊 vähän edelliseen postaukseen hiilareista lasketko hiilareihin kasvikset mukaan myös? Siis kun minulle ei ikinä ole selvinnyt jos ihminen sanoo syövänsä vaikka 100g hiilareita päivässä niin onko siinä kasviksetkin mukana? Eikö silloin jää aika paljon vitskuja ym saamatta jos hiilareit jotain alle 100g? Hedelmät ja marjat myös mukaan? Minä laskisin hiilareihin oikeastaan vain pastat riisit leivät puurot ym. Kiitos jos viitsit valaista kun ei tämä tajua😅😅

    • Toiset laskee vihannesten ja marjojen hiilarit myös, mutta itse en kyllä laske!

  3. Voi rakastan niin pinaattilettuja, kiitos tästä ohjeesta! Keksiikö kukaan millä korvata raejuusto niiden kanssa? Se oli parasta, mutta maitoa ei voi enää käyttää. Omenasoseella ym toki hyviä myös, mutta haluaisin suolaisen version, joten vinkkejä otetaan vastaan!

    • Fetajuusto on kuulemma hyvää! En ole vielä itse testannut, mutta seuraavan kerran aion ostaa myös fetaa plädyjen kaveriksi 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 2
Tykkää jutusta