Vähemmän hiilareita – mitkä on vaikutukset?

Joskus vuosia vuosia sitten kävin biosignature-mittauksessa Optimal performancella. Taidettiin asua silloin vielä Kuopiossa ja matkustin Tampereelle tapaamaan silloista valmentajaani Bull Mentulaa ja samalla reissulla kävin myös Kaisa Jaakkolalla mittauksessa. Jo silloisten mittaustulosten perusteella tehtiin päätelmiä ettei mun kroppa siedä kauhean hyvin hiilihydraatteja. Tästä kertovat mm. selkään, ojentajiin ja jenkkiksiin helposti keräytyvät rasvavarastot. Biosignaturesta voi jokainen lukea googlettamalla, joten ei siitä sen enempää.

Olen jo muutaman viikon ihmetellyt miten olen koko ajan todella väsynyt. Entinen iltavirkku olikin iltaisin kuoleman väsynyt ja hyvä kun normaalitoimia sain hoidettua. Olin aamulla väsynyt, päivällä väsynyt ja illalla aivan poikki. Kun lopetin kahvin juomisen kokonaan ja vaihdoin teehen, piristyin hetkessä. Aamut eivät olleet enää vaikeita vaan heräsin todella virkeänä. Nyt tilanne oli luisunut samaan väsymyskierteeseen kuin kahvia juodessa. Hörpin mustaa teetä pitkin päivää pitääkseni itseni hereillä.

Jostain se ajatus sitten lähti, hiilareiden reilusta karsimisesta nimittäin. Mies on syönyt jo vuosia niin, että kaikki päivän hiilihydraatit ajoitetaan treenien ympärille. Käytännössä aamupala ja lounas ovat siis mahdollisimman vähähiilarisia. Minäkin noudatin tätä systeemiä viime kesänä ja pudotin painoakin huomaamatta useamman kilon. Viime aikoina mun ruokavalio on lipsahtanut kohtuullisen hiilihydraattipitoiseksi ja olen syönyt melkein joka aterialla jotain hiilihydraattia. Viime viikonloppuna päätin, että nyt loppui tämä väsymys ja kokeillaan taas miltä hiilarien karsiminen tuntuisi. Olotila on muuttunut jo viidessä päivässä paljon pirteämmäksi ja mieskin on ihmetellyt miten olen niin pirteä iltaisinkin. Tässä on toki se huono puolensa, että touhuan taas innoissani iltamyöhään ja unet meinaavat jäädä lyhyemmiksi. Siitä huolimatta herään aamuisin pirteänä! Treenit kulkevat entiseen tahtiin enkä väsähdä töissäkään missään vaiheessa päivää.

Aamuisin olen syönyt munia ja vihanneksia, lounaalla esimerkiksi täytettyjä paprikoita, pekoniin käärittyä broileria ja kukkakaali-porkkanamuussia. Ruuanlaittokin kiinnostaa taas ihan eri tavalla, kun saan testailla uusia juttuja. Etsin juuri kuumeisesti hyviä vähähiilihydraattisia reseptejä lounaita ajatellen. Ennen treeniä ja treenin jälkeen hiilaria uppoaa entiseen malliin ja illallisella syön myös pari palaa leipää kaiken muun lisäksi. Ei ole tarvinnut ainakaan nälkään kuolla. Rasvaa olen lisännyt jonkin verran, koska tarkoituksena ei ole vetää kaloreita alemmas. En siis ole millään dieetillä, vaan yritän ylläpitää tällä muutoksella virkeää olotilaa 🙂

Toistaiseksi olotila todella hyvä, joten tällä jatketaan! Jos sulla on vinkata hyviä vähähiilarisia reseptejä lounaita varten niin laitappa kommenttiboksi laulamaan 😉

Jonna

13 vastausta artikkeliin “Vähemmän hiilareita – mitkä on vaikutukset?”

  1. Heippa! Oon just alkanut itsekin harkita paleo-tyyppisempään syömiseen siirtymistä, nykyinen ruokavalio on hyvin hiilaripitoinen. Kiva kuulla, että se toimii!

    • Joo! Täytyy toki vielä seurailla tilannetta, mutta alku ainakin hyvä 🙂

  2. Itselläni ehdottomasti toimii välillä vähän karsia osalta aterialta hiilareilta. Tai korvata niitä kasviksilla ja vain vähentää tuota päivän hiilarimäärää.
    Ehdoton suosikki on gratiini, kymmenittäin variaatiota. Kana-kukkakaali-parsakaali-kesäkurpitsa ihan favorite.
    Samoin kesäkurpitsalasagne.
    Lounaalle teen usein esim lohipiirakkaa tai muuta ruokaisaa piirakkaa salaatin kanssa. Pohja vähähiilarinen soijajauhoilla ja vehnäleseillä. Superherkkua ja täytteet ihan oman maun mukaan.

    • No nyt tuli todella hyviä ideoita, kiitos! Huomenna teen kesäkurpitsalasagnea alkuviikoksi töihin 😊

  3. Olen itse huomannut saman, että proteiini ja rasva aamiaisella pitävät paljon virkeämpänä. Syön todella usein juuri munia, niistähän saa vaikka mitä. Välillä myös puuroa, jos ei ole aikainen herätys ja tuntuu että on muutenkin virkeä. Mutta arkena pyrin välttelemään. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta joten en voi hiilareita kovin alas laskea, mutta niitä pystyy vetämään urakalla sitten lounaalla ja illalla. Ne takaavat illasta hyvän unen. Käytän paljon esim papu ja kikhernepastoja, niistä saa hiilarin ohella myös proteiinia ja hiilarin vaikutus ei ole niin äärimmäinen.

    • Mä en ole koskaan testannut kikhernepastaa! Moni on kehunut eli ehkä pitäisi ostaa maisteltavaksi 🙂

  4. Saan hiilarini puurosta, kasviksista, hedelmistä , marjoista 🙂 Eikä väsytä. Leipää en juuri syökää, joskus maissikakkuja tai gluteenitonta näkkäriä .
    Kanaa. kalaa, kasviksia . Nitä kuluu Maitotuotteitakaan ei juuri kulu, meinaan niistä olen huomannut tuon väsyttävän vaikutuksen. Ensin jumittuu aineenvaihdunta ja sitten iskee koko väsy. Sekä nuhaa.
    Sokerilliset tuotteet tekee samaa… 🙂 Joten vähällä maito – ja sokerituoteilla pysyy kroppa hurjassa vireessä aamusta iltaan.

    Mutta eihän kaikkien kroppa toimikaan samallalailla. 🙂

    • Sulle sopii hiilarit tosi hyvin! Etkös sä syö puuroakin tosi paljon? Nää on näitä mun omia testailuja. Mielenkiintoisia 😊

  5. Täällä myös yksi joka on vähentänyt hiilareita ja muutenkin aloittanut pienen ”dieetin”. Oli mielenkiintoista lukea että minkälaiset fiilikset sulle on tullut kun olet HH vähentänyt. Omalla kohdallani olen siis vielä alkanut tekemään niin että aamu/päivä mennään melko vähä HH mutta sitten iltaa kohden lisään hiilareita 😉 Olisi muuten kiva saada vinkkejä proteiinipitoisiin aamupaloihin 😉 Tulee yleensä tehtyä jokin munakashässäkkä 🙂

    • Tuolla systeemillähän se periaatteessa menee mullakin! Syön ekat hiilarit kahden aikaan päivällä ja siitä lisään iltaa kohti 🙂 Laitan vinkkitoivomuksen korvan taakse!

  6. Juu, Isot on puuro annokset aamuisin ! 🙂
    Hiilareita menee just paljon aamulla sekä illalla. Päivällä mennään proteeiinilla. Pysyy duraselina töissä 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 25
Tykkää jutusta