Kuinka vähentää lihan syöntiä?

 kuinka vähentää lihan syöntiä?

Kun on liian ehdoton…

Projekti lihankulutus alas jatkuu. Mullehan meinasi heti alkuun käydä ohrasesti tämän projektin kanssa, koska olen joissain asioissa aivan liian ehdoton. Aloin heti miettimään etten saa syödä lihaa ollenkaan ja iski paniikki. Sitten kun iskee paniikki niin ajatus ei kulje ollenkaan ja meinasin heittää hanskat tiskiin heti alkuun. Mietin miksi tämä on niin hemskutin vaikeaa? Ja sitten se valkeni. Eihän mun ole pakko muuttaa kaikkea sormia napsauttamalla. Ei Roomaakaan rakennettu päivässä hei!

kuinka vähentää lihan syöntiä?

Syitä vähentää lihan syöntiä

Aloin miettimään miten voisin alkaa muuttamaan tottumuksiani pikku hiljaa ja miksi ylipäänsä haluan syödä vähemmän lihaa. Suurimpina syinä pinnalle nousi ruokavalion terveellisyys ja vaihtelevuus sekä ruokakuluissa säästäminen. Mulla on menossa nyt suuri oman elämäni budjetointikampanja, jonka avulla aion päästä lainoistani pikapuoliin eroon. Opintolainaahan mulla on edelleen maksettavana ihan sievoinen summa…Mutta näistä jutuista lisää myöhemmin! Mietin kuumeisesti miten pääsisin hommassa alkuun. Loma tuli siinä mielessä huonoon saumaan, että mökillä kaikki muut haluaa kuitenkin syödä myös lihaa enkä ehkä jaksa alkaa itselleni erikseen ruokaa laittamaan. Helpointa olisi ostaa valmista, mutta en halua myöskään lähteä eineslinjalle. Haluan opetella tekemään kasvisruokaa ihan itse, koska tuleehan se aina halvemmaksi ja on miljoona kertaa parempaa itse tehtynä!

Victorinoxin värikoodattuja veitsiä sain testiin Mastermark brandsilta. Ovat muuten olleet todella hyviä mm. kasvisten pilkkomisessa! Värikoodauksilla voidaan erottaa toisistaan mm. raa´an lihan ja kalan, hedelmien ja salaatin, kypsän lihan ja maitotuotteiden veitset. Kuvassa 17 cm:n Santoku, joka on ollut meillä todella kovassa käytössä. Tehoaa ihan mihin vaan!

Kuinka vähentää lihan syöntiä?

Baby steps on nyt homman nimi. Mietin omaa ruokavaliotani ja huomasin syöväni lihaa erilaisissa muodoissa useamman kerran päivässä: leikkelettä aamupalalla, lounaalla usein kanaa tai lihaa, illallisella kanaa tai lihaa ja iltapalalla vielä mahdollisesti leikkelettä leivän päällä. Tuleehan tuosta ainakin neljä annosta päivään! Mun ensimmäinen askel oli jättää kaikki leikkeleet pois ja vähentää lihaa vain yhdelle aterialle per päivä. Siinä olen muuten onnistunut vallan mainiosti 🙂 Kunhan olen tottunut tähän systeemiin niin alan pikku hiljaa pitämään täysin lihattomia päiviä ja testaamaan uusia reseptejä. Ehkä joku päivä opin tykkäämään myös linsseistä ja pavuista, koska olisivathan ne todella hyviä kasviperäisiä protskun lähteitä!

Jos sulla on muita hyviä vinkkejä kuinka vähentää lihan syöntiä niin laitahan kommenttiloota laulamaan 🙂 Miltä mun suunnitelma kuulostaa?

Jonna

11 vastausta artikkeliin “Kuinka vähentää lihan syöntiä?”

  1. Leivän päälle hummusta, avokadoa, maidotonta kauratuorejuustoo (oatlyn påmackan) tahinia, pähkinävoita, tofua viiluina. Papupihvit, kasviscurry, lasagne ( nyhtiksellä / härkiksellä), bataatti- linssikeitto, soijasuikale kastike, wokit proteiininlähteellä, makaronilaatikko soijarouheella. Helppoja ja suhteellisen halpoja arkiruokia 🙂

    • Tästä otin taas monta koppia! Ja kuvan puhelimeen muistutukseksi 😉

  2. Meillä on perheessä sama projekti. Nimim. Onko muuta kuin kanasuikaleita olemassa? 😂
    Mun vinkki on etsiä helppoja ja hyviä reseptejä netistä. Omia lemppareita on linssikeitto ja porkkanapihvit! 👌🏼 Härkistä ja nyhtökauraa on käytetty wokeissa ja laatikoissa, mutta nolo fakta… mulla menee jostain syystä niistä aina vatsa sekasin 😬

    • Sama homma… Varsinkaan nyhtökauraa en uskalla enää kokeilla, etten asu vessassa seuraavaa kahta päivää. 😀 Sama pätee toki palkokasveihin ylipäätään.

    • Uuh, täytyy testata miten mulla käy niiden kanssa. T. todella herkkävatsainen!

  3. Hyviä ja edullisia proteiininlähteitä esim. raejuusto, linssit, kvinoa, tofu, pavut. Kasvissosekeitossa pavut saa piiloon, jos ei niistä oikein piittaa 😊 Kasvispadat myös kätevää arkiruokaa. Ns. ruokaisuutta saa lisäämällä vaikka avokadoa tai nokareen ranskankermaa.

    • Kvinoa täytyy ottaa taas uudestaan ruokalistalle. Jostain syystä en ole syönyt sitä pitkään aikaan..

  4. Mulla on tosi herkkä vatsa, joten kasviproteiinit on aika vähissä. Quorn on sellainen jota kuitenkin pystyn syömään! Mun lempiresepti on laittaa uunivuokaan sekaisin pussi quorn kuutioita, pilkottu kesäkurpitsa, vihreitä papuja, ananasta ja kookosmaitopurkki, mausteeksi garam masalaa, suolaa, pippuria ja chiliä!

    • Mistä saa halvimmat quornit? Lidlissä oli paketti pikkasen alle 4e. Kohtuullisen hinnakasta siis…

  5. Toi on hyvä systeemi, että vähentää pikkuhiljaa niin ehtii kaikessa rauhassa opetella uusia reseptejä ajan kanssa. Ehdoton ei siis todellakaan tarvitse olla heti ensimmäisestä päivästä. Aika luonnollisesti se lähtee sitten rullaamaan kun pääsee vauhtiin. Nykyään on niin hyvin kaikenlaisia kasvisvaihtoehtoja kaupat täynnä että siinä mielessä ainekset ei lopu kesken eikä pääse kyllästymään. Itsellä ainakin ruokavalio monipuolistui huimasti kasvissyönnin aloittamisen jälkeen 🙂

    • Eilen mulla oli itseasiassa täysin lihavapaa päivä, vaikka käytiin raflassa ja särkänniemessä. Särkiksessä söin vegedogin ja Amarillossa illalla fajitaksia kasvispihvillä ja vuohenjuustolla. Hitsi kun olikin hyvää!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 10
Tykkää jutusta