5:2 dieetti – oletko kokeillut?

*Sisältää mainoslinkkejä

5:2 dieetti
Tämän päivän ruuat so far.

Uutta projektia mielessä

Lomalla ollessa pohdiskelin, että kaipaisin jotain uutta projektia elämään. Tykkään testailla erilaisia juttuja ja olenkin melkoinen oman elämäni tiedenainen. Oman kehon toimintaa on hauskaa seurata ja laittaa merkille miten se missäkin tilanteessa toimii. Noh, en sitten keksinyt mitään projekteja vaan jäin odottelemaan ideaa. Eilen se sitten tuli. Päätin kokeilla kuukauden verran 5:2 dieettiä. Loman jälkeen on kunnon turvotus päällä ja olen itse asiassa jo jonkin aikaa halunnut kokeilla kyseistä systeemiä. Nyt tuntuu, että sille on oikea aika. Niinpä laitoin eilen laskeskellen kaloreita ja starttasin tähän päivään normaalia pienemmillä kaloreilla.

Mikä 5:2 dieetti?

5:2 dieetillä syömisiä rajoitetaan kahtena päivänä viikossa, muina päivinä saa syödä ihan vapaasti. Paastopäivät eivät saa olla peräkkäisinä päivinä. Paastopäivien ansiosta viikon kokonaiskalorien saanti jää aiempaa pienemmäksi minkä seurauksena paino alkaa tippua. Useilla pätkäpaastoa kokeilleilla ovat myös kolesteroliarvot parantuneet huimasti, myös insuliiniherkkyys on parantunut. Tutkimusten mukaan suurimman hyödyn pätkäpaastosta saavat ne, jotka syövät normaalisti paljon nopeita hiilihydraatteja ja valkoista viljaa. 5:2 dieetin ohjeen mukaan naiset saavat syödä paastopäivinä 500 kcal ja miehet 600 kcal. Määrä kuulostaa todella vähäiseltä varsinkin jos haluaa treenata. Kalorien jakautumisen päivän aikana voi itse määrätä, mutta ohje suosittele jakamaan kalorit 1-3 aterialle ja panostamaan eniten proteiinin lähteisiin sekä kasviksiin.

5:2 dieetti: mitä haen sillä?

Lähden itse ihan puhtaasta mielenkiinnosta testaamaan tätä dieettiä. Toki haluan nämä turvotukset pois, mutta muutoin minulla ei ole mitään kilomääräistä tavoitetta. Meillä on mies jo pari vuotta pitänyt aina maanantaisin paastopäivän ja hän on tykännyt siitä systeemistä. Pakko sanoa, että kauhuistuin todella noita kaloreita ja tiesin että nälkäkuolema tulee. Niinpä sovelsin hieman jälleen kerran. Muistelen joskus lukeneeni että treenaaville kalorisuositus on noin 800 ja tällä lähden itse liikenteeseen. Katsotaan mitä tapahtuu! Olen itse syönyt tänään myös hiilareita puuron ja riisikakkujen muodossa, mutta seuraavana paastopäivänä (perjantai) yritän syödä vähemmän hiilareita. Selailin tänään 5:2 dieettiin laadittuja reseptejä ja tänään illalla lähtee testiin salaattikääröt. Vaikuttivat varsin hyviltä ja täyttäviltä! Nälkä ei ole ollut tänään juuri ollenkaan ja vettä ja teetäkin olen juonut tänään normaalia enemmän. Mielenkiintoista nähdä minkälainen olo on huomenna kun saa taas syödä ihan normaalisti.

Lue esim. Me naisten artikkeli pätkäpaaston kokeilusta täältä.

Onko teillä kokemuksia 5:2 dieetistä?

Ps. Nyt saatte Ellokselta -20% tilauksen loppusummasta koodilla 365403. Voimassa 23.7.2017 asti! Shoppailemaan pääset tästä*. Tsekkaa myös muut alennukset sivustolta!

Tarjousehdot (365403): Alennus koskee uutta tilausta Elloksen valikoimasta. Alennus koskee normaalihintaisia vaatteita, kenkiä,
asusteita, kodintekstiilejä, sisävalaisimia, tapetteja ja mattoja. Alennus on voimassa 23.7.2017 asti, ja sen voi käyttää vain kerran.
Toimituskulut lisätään tilauksen loppusummaan. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin tai tilaajaetuihin,
ale-/kampanjahintaisiin tuotteisiin, huonekaluihin, elektroniikkatuotteisiin ja -tarvikkeisiin, Design by -tuotteisiin
eikä tuotemerkkeihin Odd Molly, Vagabond, UGG, Odd Molly Home, Spanx, Morris ja Marimekko.

Jonna

4 vastausta artikkeliin “5:2 dieetti – oletko kokeillut?”

  1. Mielenkiintoinen uusi projekti sulla =)
    Kiva nähdä miten vaikuttaa sinuun. Olen aiheesta lukenut, mutta ei ole mun juttu … Tuo maanantai paasto vois olla kyllä kokeilemisen arvoinen tai joku päivä viikosta söisi todella kevyesti . Mulla vaan viikolla työ vetää niin paljon energiaa , plus siihen kaikki liikunta niin tekis varmaan aika tiukkaa . Tai sitten se tekisi hyvää 🙂

    • Ainakin nälkä oli ekana paastopäivänä! Seuraavana täytyy suunnitella ehkä vähän paremmin…Itsekin olen miettinyt juuri jaksamista kun on treenit ja kaikki. Mutta katsotaan miten käy 😉

  2. Aloitin maanantaina, ja nyt on menossa toinen paastopäivä. 😊 Keväällä ja kesällä on tullut pari kiloa, kun en ole päässyt liikkumaan normaalisti. Kohta taas pääsee juoksulenkille ja salille, mutta halusin kokeilla tätä tässä välissä. Puolitoista näyttää muka jo puntari vähemmän, mutta olin kyllä jo ennen 5/2 keventänyt vähän syömisiä ja puntarilla en välissä käynyt.

    • Alkuunhan lähtee varmasti iso kasa pelkkiä nesteitä eli voi pitää tuo pudotus ihan hyvin paikkansa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 10
Tykkää jutusta