Punttitreeni vs crossfit

*Sisältää mainoslinkkejä

punttitreeni vs crossfit
Kuva: pakkotoisto.com

Historia lajien parissa

Punttitreeni vs crossfit eli kuinka lajit eroavat toisistaan ja mitä olen niistä oppinut? Moni teistä tietääkin, että mulla on pitkä puntinkolisteluhistoria jo ajalta ennen crossfittiä. Ehdin kymmenisen vuotta treenata salilla ja käydä parit kisatkin (vuosina 2008 ja 2010) ennen kuin tuli kyllästyminen ja vaihdoin crossfitin pariin. Youtubessa on mun treenivideoita vuodelta nakki eli siinäkin maailmassa olen ”pyörinyt” jo aika pitkään. Mun treenitubekanavan löydät täältä. Kun skrollaat riittävän pitkälle, pääset näkemään meikäläisen noin 10 vuotta sitten! Hauskoja videoita on sinnekin tallentunut. No mutta mennäänpä asiaan. Raskauskilot pudoteltuani kyllästyin salitouhuun kokonaan ja aloin ottamaan selvää crossfitistä. Koska lähellä ei ollut crossfit-saleja, aloin tekemään treenejä yksinäni. Ei mennyt kauankaan kun Tammistoon avattiin crossfit Vantaa, menin sinne ja hurahdin täysin. Ensimmäinen vuosi oli mielettömän motivaation ja kehityksen aikaa. Sitten alkoi sairastelut ja kehittyminen takkusi todella. Samanlaista aaltoliikettä olikin sitten viimeiset kolme vuotta sairasteluineen ja loukkaantumisineen. Noh, tiedätte mikä tilanne on nyt ja olen palannut taas punttien pariin. Kaduttaako, että lähdin crossfitin pariin? Ei todellakaan, mutta olisi ollut hauska tietää minkälaisen lihasmassan olisin saanut kasvatettua näiden vuosien aikana kuntosalilla.

punttitreeni vs crossfit

punttitreeni vs crossfit

punttitreeni vs crossfit

Crossfitin plussat ja miinukset

Crossfitissä parasta oli jatkuvasti vaihtuvat treenit, systemaattiset ohjelmoinnit voiman kasvattamiseen, yhteisöllisyys sekä liikkuvuuden ja kropan hallinnan parantaminen. Kunto kasvaa siellä myös kohisten. Itse rakastan crossfitissä eniten liikkuvuusjuttuja sekä monipuolisuutta. Olin kuin rautakanki kun aloitin lajin parissa ja sain tehdä todella paljon töitä, että sain liikkuvuuden edes ok tasolle. Lajin sosiaalinen puoli on myös jotain aivan huikeaa. Tauoilla on kamuja, joiden kanssa heittää läppää, mutta treenatessa voit halutessasi kilpailla heitä vastaan ja puskea itsesi samalla parempiin suorituksiin. Pidän myös siitä ettei tässä lajissa ulkonäöllä ole minkäänlaista merkitystä. Ulkonäön perusteella ei koskaan voi sanoa kuka on lahjakas ja kuka ei. Ärsyttävintä crossfitissä on se, että täytyy osata niin paljon eri asioita ja olla kaikissa tasapuolisesti hyvä. Se on tällaiselle malttamattomalle ihmiselle aika kova paikka. Samalla on kuitenkin mahtavaa oppia monia uusia asioita. Varsinkin näin aikuisiällä! En sanoisi, että crossfit on yhtään sen loukkaantumisalttiimpi laji kuin mikään muukaan, jos vain ei ahnehdi liikaa ja pitää kropan kunnossa ja vetreänä. Omatkin loukkaantumiset johtuvat vain ja ainoastaan omasta tyhmyydestäni. Laji on myös suht kallis harrastaa, jos verrataan kuntosalien kuukausimaksuihin.

Punttitreenin plussat ja miinukset

Entäs punttitreenit sitten? Pidän siitä, että treenaaminen on halutessani hidastempoista. Tämän kipuilevan ranteen kanssa salitreeneihin siirtyminen on ollut pelastus. Liikkeet voi tehdä hitaasti ja hallitusti jolloin loukkaantumisia ei satu. Nautin myös lihaksen väsyttämisestä ja liikkeiden eri variaatioista. On hienoa huomata kuinka lihakset alkavat hermottua ja mind-muscle connection löytyy taas pikku hiljaa. En pidä lajin ulkonäkökeskeisyydestä, mutta tiedän miksi laji on sellainen. Olen sosiaalinen tyyppi, mutta salilla on ihanaa vetää luurit korvaan ja olla ihan omissa maailmoissani. Asiakaspalveluammatissa saan ihan riittävästi olla ihmisten kanssa, joten salilla on mukava tehdä vain omaa juttuaan. Toisaalta, jos haluaa jutustella niin sekin onnistuu. Salimaailmassa ihmisten kanssa on vaikeampaa päästä tutuiksi kuin crossfitissä. Johtunee juuri siitä, että kaikki kulkee siellä musiikit korvilla. Tällä hetkellä näen työni tulokset salilla suhteellisen nopeasti. Crossfitissä paikallaan junnaaminen harmitti kovasti ja söi motivaatiota, mutta tällä hetkellä mennään lujaa ja kroppa tuntuu muuttuvan melkein joka viikko. Toki jossain vaiheessa tulee stoppi ja homma on taas sitkeää ja tasaista puurtamista. Huonona puolen voisin sanoa kropan jäykistymisen. Salilla näen aika harvoin kenenkään tekevän liikkuvuustreeniä ja muistan etten tiennyt sellaisesta aiemmin yhtään mitään. Tämän asian aion korjata tulevaisuudessa.

punttitreeni vs crossfit

punttitreeni vc crossfit

punttitreeni vs crossfit

Punttitreeni vs crossfit – kuinka yhdistää lajit?

En aio enää palata treenaamaan päätoimisesti crossfit-salille, mutta en todellakaan aio unohtaa lajia. Käyn edelleen Tammistossa liikkuvuustunneilla, koska siellä on yksinkertaisesti parhaat coachit siihen hommaan. Aion jatkaa erilaisia liikkuvuustreenejä osana lämmittelyä ja jäähdyttelyä ja tehdä niitä myös lepopäivinä. Treenaan pääsääntöisesti punttia, mutta otan treenien lomaan vaikutteita crossfitistä ja sen liikevalikoimasta (kehonpainokyykyt, rengaspunnerrukset, wallballit jne). Treenien jälkeen teen välillä 10-15 minuutin mittaisen crossfit-tyyppisen sykettä nostavan pyrähdyksen ja silloin tällöin pidemmän wodin alemmilla syketasoilla. Voisihan sitä välillä käydä Tammistossa myös ihan tunneillakin! Vaihtelu se on mikä virkistää 😉

Onko siellä muita ketkä on vaihtaneet puntista crossfittiin tai toisinpäin? Punttitreeni vs crossfit – kumpi on parempi?

Hei, muistakaa että 15.10 asti saatte Fitnesstukulta 10e pois tilauksen loppusummasta koodilla JONNA10, kun summa on yli 50e! Tällä hetkellä sieltä saa tuotteita kaupan päälle 😉 Tsekkaa kaupan päälle -tarjoukset tästä.

Jonna

6 vastausta artikkeliin “Punttitreeni vs crossfit”

  1. Lähes vuosi sitten jätin yksinäiset salitreenit ja perusjumpat kun vaihdoin TFW salille. Ei siis varsinaisesti rossfitiä, mutta samantyylistä.
    Parasta on kyllä juuri se sosiaalisuus ja yhteisöllisyys, se on jotain ihan mahtavaa eikä kyllä ole ollut ikävä yksin jumppiin heilumaan. Tekniikkani liikkeiden kanssa on kehittynyt paljon, kiitos coachien ohjauksen.
    Mutta huonona puolena tuollakin omalla kohdalla tuo hidas kehittyminen, treeniviikkoon kun mahtuu monenlaista treeniä, saa lihakset loppujen lopuksi vähemmän treeniä kuin ennen yksin salilla käydessä, yksin salilla käydessä tuli esim. tunnissa tehtyä paljon enemmän kuin nyt ja useamman kerran. Tämän vuoksin käynkin aina välillä tekemässä omia treenejä ohjattujen tuntien ulkopuolella.
    Mutta koska ehdottomasti TFW on minun mielestä enemmän plussan puolella, ei tällä hetkellä ole mielessä palata perus salille 🙂

    • Mä aion myös pitää crossfitin mukana elämässä! Tykkään vaihdella treenejä ja kokeilla uusia juttuja. Rasvanpolttoon se on ainakin todella hyvä, kun treenin päälle vetäisee vielä 10 minuutin hikisessiot 😉

  2. Käyn crosstrainingsalilla, mutta enimmäkseen teen omaa treenausta ja käyn säännöllisesti vain painonnostotunneilla ja satunnaisesti sitten muilla ohjatuilla. Haluan nähdä kehitystä edes joissain liikkeissä ja ohjatuista on siksi pitänyt luopua, kun niissä kuitenkin koko vartalo kuormittuu. Kun aloitin crosstrainingin, niin se liikkeiden paljous oli ihanaa vaihtelua perus kuntosalin jälkeen, mutta nyt ehkä minäkin haluan osan kummastakin maailmasta :D.

    • Ei olekin vaikeaa 😀 Mutta se on ihan mahtavaa kun voi poimia molemmista lajeista ne hyvät puolet ja luoda täysin omanlaisen treenisysteemin 😉

  3. Minä vaihdoin puntin crossfittiin.
    Ja syynä juurikin se, että kaipaan monipuolisuuttaa.
    Puntilla käynti on ihanaa, mutta pirun turhauttavaa viikosta toiseen nyysätä samoja juttuja ja etenkin, kun yksinäni en saanut suurta kehitystä aikaiseksi.
    Nyt jo hetken crossfitatttuani näen kehitystä niin voimassa, kestävyydessä kuin kropassakin.

    • Se alun kehittyminen on aivan mielettömän ihanaa! Nauti siitä! MÄ olen nyt treenannut 2-jakoisella ohjelmalla salilla ja siinä tulee kyllä vaihtelua tosi kivasti. Joka kerta eri liikkeet ja eri systeemit. Tykkään 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 16
Tykkää jutusta