Kevyt viikko – Mitä se piti sisällään?

kevyt viikko

Pidin viime viikolla tauko treeneistä ja ihan tarkoituksella pitkästä aikaa kevyen viikon. Crossfittiä treenatessa kevyt viikko oli aina valmiina ohjelmoinnissa, mutta salilla puurtaessa pitäisi sekin yrittää muistaa itse. Kokemukseni mukaan kevyt viikko kannattaa pitää 4-5 viikon välein, mutta käytännössä treenaan aina itseni tilttiin, kunnes muistan että kannattaisi välillä keventääkin. Olen itse aika malttamaton ihminen, joten olen virheellisesti ajatellut että kevyt viikko söisi jollain tavalla kehitystä. Viime vuosina olen kuitenkin ymmärtänyt palautumisen suuren merkityksen ja viikko tai parikin taukoa treeneistä tekee vain hyvää. Kevyen viikon aikana sekä pää että kroppa saavat levätä ja palautua rankoista treeneistä. Kaipaan itse myös kotona oloa, joten kevyillä viikoilla yritän pysytellä kotona mahdollisimman paljon. Viime viikolla en onnistunut tässä kovinkaan hyvin…

Moni käy kevyelläkin viikolla treenaamassa salilla, mutta tekee sen kevyemmillä kuormilla. Mulle toimii parhaiten pysyä salilta kokonaan poissa. Kevyen viikon tarpeen huomaan siinä, kun ei tee oikeasti mieli enää mennä salille. Tämän vuoksi en lepoviikoilla sinne menekään, vaan pyrin tekemään kaikkea muuta. Kevyellä viikolla panostan enemmän lihashuoltoon ja ihan vain olemiseen ja puuhasteluun kotona. Annan mielelle ja kropalle jotain muuta tekemistä. Jotain mikä ei sivua salitreenejä millään tavalla. Tämä systeemi sopii mulle parhaiten.

Viime viikko ei ehkä ollut mikään optimaalisin mitä tulee palautumiseen. Sain kyllä joogattua ja tehtyä lihashuoltoa normaalia enemmän, mutta olisin iltaisin myös liikenteessä enemmän kuin tarpeeksi. Viime viikolla oli buukattuna monta iltamenoa ja varmasti ne syövät palautumista osittain. Toisaalta, sain ainakin ajatuksia suunnattua jonnekin aivan muualle. Perjantaina pääsin pitkästä aikaa hierontaan ja taisin vihdoin ja viimein löytää itselleni hyvän hierojan. On sitä etsitykin! Jalat olivat niin jumalattoman jumissa että hävetti. Hieronnassa pitäisi ehdottomasti käydä useammin, 1-2 kertaa kuussa. Ruokapuolen pidin viime viikolla kuta kuinkin normaalina. Joinain päivinä nipistin vähän hiilareita pois, koska kahtena iltana söin vapaammin mm. ihania salaatteja A-lehtien influencer illassa ja kolmen ruokalajin illallisen Vltavassa. Teki hyvää!

Eilen kävin ensimmäistä kertaa viikkoon treenaamassa ja voin sanoa ettei kulkenut. Joko se oli kevyen viikon aiheuttamaa laiskuutta tai sitten oli vain huono päivä. Veikkaan viimeistä vaihtoehtoa. No, aina ei voi onnistua! Kuinka usein te pidätte kevyen viikon ja mitä se pitää sisällään?

Käykäähän lukemassa mun uusi postaus myös Parempaa oloa -blogista!

Jonna

3 vastausta artikkeliin “Kevyt viikko – Mitä se piti sisällään?”

  1. Moikka! Itse pidän kevyen viikon silloin, kun arjessa on muita stressiä aiheuttavia tekijöitä. Esimerkiksi nyt toissaviikolla aloitin harjoittelun eri paikkakunnalla, vieraassa paikassa ja täysin omasta arjesta poikkeavin aikatauluin. Tämän tiesin olevan kropalle jo itsessään stressaavaa, joten en käynyt salilla. Muutoin treenaan yleensä salilla 2-4 kertaa viikossa ja siihen yksi sähly ja lentopallo päälle, jolloin viikossa treenejä on neljästä kuuteen. Koen määrän sopivaksi ja vaihtelun mahdollistavan sen, ettei kroppa oikeastaan tunnu väsyneeltä, ja treeni kulkee lähes aina. Toki pyrin siihen, ettei kahta kuuden viikon treeniä ole peräkkäin vaan raskaampaa seuraa hieman kevyempi viikko, mutta perheellisenä aikataulujen natsatessa haluaa treenata mikäli aikaa löytyy. 🙂

  2. Samanlainen kun sinä; malttamaton ja havahtuu ”sittenjoskus”(usein liian myöhään…)et aijoo voisi pitää kevyen viikon välillä. Itse huomaan sen olevan paikallaan kun treeni tökkii, ei kehity ja treeniin meno tuntuu vähän pakolta. Nukkumisongelmat, huono motivaatio, kehityksen pysähtyminen ja mielialamuutokset ovat aika hyvä merkki huonosta palautumisesta. Itse en pysty olemaan poissa salilta, kevyellä viikolla teen kevyesti noin 50% käytettävistä painoista ja pitkiä yli15toistoja. Hiit treenejä rajoitan max kahteen viikossa (yleensä teen 4)ja käyn vesijumpassa toisen kerran(loistava palauttaja)Foamroller ahkerasti käytössä ja 1-2hierontaa siihen päälle. Yleensä pidän 6-7viikon välein enkä mene fiiliksen mukaan, huomannut ettei se toimi koska olen senverran innokas treenaaja että pitää ihan pysäyttää itsensä välillä ja mennä faktojen mukaan eikä tunteen. Aina se tunne ei ole oikea vaan järki käteen.

    • Joo, ehdottomasti kannattaa päättää kevyen viikon paikat. Fiilispohjalla vetää itsensä ihan piippuun. Näin me ollaan ihmiset erilaisia. Sun on pakko päästä kevyelläkin viikolla pumppailemaan ja mä en todellakaan halua mennä silloin salille 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 9
Tykkää jutusta