Suunnitelmana sokeriton tammikuu

suunnitelmana sokeriton tammikuu
Maidottoman ja sokerittoman mustaherukkajäätelön ohje täällä.

Suunnitelmana sokeriton tammikuu, kyllä! Kuulitte aivan oikein. Tämäkin asia on muhinut mielessä jo tovin. En pidä siitä, että aina viikonlopun tullen mieli alkaa halajamaan kaikkea herkkua ja nimenomaan sokeripitoista. Arvatkaa montako kertaa olen päättänyt etten syö sokeria seuraavana viikonloppuna? Ei riitä yhden käden sormet laskemaan! Yhtä monta kertaa olen myös epäonnistunut, koska himo sokerisiin herkkuihin vie aina voiton. Mun kohdalla ei toimi mikään muu kuin totaalikieltäytyminen, joten sillä tiellä nyt sitten ollaan.

suunnitelmana sokeriton tammikuu
Terveellisemmän suklaa-maapähkinävoifudgen ohje täällä.

Olen aikaisemminkin toteuttanut vähäsokerisia tammikuita ja niistä muistan, että olotila oli mitä mainioin. Ennen päätavoitteena on ollut päästä raskaasta olotilasta ja jatkuvasta sokerinhimosta eroon. Nyt olo ei ole millään tavalla raskas – kiitos pudotetun 5kg – mutta haluan päästä eroon sokerinhimosta ja nähdä edistäisikö sokerittomuus jollain tavalla dieettiä. Dieetti alkaa olla loppusuoralla, kuten olen jo vihjaillutkin, mutta haluan tsekata vielä tämän kortin. Mun salainen haavehan oli pudottaa paino alle 60 kilon ja nyt alin paino on ollut 62,2. Jonkin verran olisi matkaa vielä tavoitteeseen, mutta en tiedä jaksanko enää sinne asti ja toisiko tuo kilolukema mun elämään tai vointiin mitään uutta? On vaikeaa jaksaa tavoitella vain tiettyä numeroa, se ei motivoi minua oikeastaan millään tavalla.

suunnitelmana sokeriton tammikuu
Suklaa-appelsiinitryffelien ohje täällä.

Sokeriton tarkoittaa meille kaikille vähän eri asiaa. En aio kaikkea sokeria karsia ruokavaliostani pois eli en aio syynäämään esim. ketsuppia ja muita ruoka-aineita. Tarkoituksena on karsia nimenomaan valkoinen sokeri kokonaan pois eli en syö karkkeja tai mitään muutakaan herkkuja, joissa on valkoista sokeria. Hedelmiä syö entiseen malliin eli hedelmäsokeri on ihan ok. Toisethan karsivat sokerittomalla ihan kaiken sokerin, mutta se ei ole mun tarkoitukseni. Haluan innostua taas luonnollisemmasta leivonnasta ja testailla terveellisten herkkujen reseptejä. Olen itse asiassa jo nyt niin innoissani, että motivaatiota siihen asiaan ei tarvitse juurikaan hakea 😀 Reseptejä on mielessä enemmän kuin ehdin tehdä ja toivon, että niistä on iloa teillekin!

suunnitelmana sokeriton tammikuu
Herkullisen protskuletun ohje täällä.

Onko muilla suunnitelmana sokeriton tammikuu? Tai jonkinlainen herkuton vuoden alku?

♥ SEURAA MINUA ♥

Palasia arjestani Instagramissa // Youtubessa // Facebookissa.

Snapchat: jonnamusakka

Edellinen postaus: Uuden vuoden lupaukset vuodelle 2018!

Lue myös: Houkuttaako vähäsokerinen tammikuu?

Herkuton toukokuu – mitä se minulle merkitsee?

Irti herkkuhimoista – Viikon 19 ruokapäiväkirja

Jonna

20 vastausta artikkeliin “Suunnitelmana sokeriton tammikuu”

  1. Mä haluaisin kans ehdottomasti vähentää herkkujen syöntiä tai ainakin yrittää vähentää sitä. Viikonloppuisin mä oon monesti antanut itselleni vapaat kädet vetää vaikka se sipsipussi, karkkipussi ja jäätelöä mutta kun viikollakin tulee syötyä varsinkin anoppilassa kahvileipää ja kaikenmaailman muita ”jälkkäreitä” niin kertyyhän siitä viikkotasolla hirveästi elimistöön kaikkea turhaa shaissea :/.

    Ah, toi fudgeresepti oli niin houkutteleva että jos sulla on intoa enemmän kokeilla ja jakaa sellaisten ohjeita blogiin niin nam :p.

    • Nuo kaikki muut herkut onkin ne pahimmat. Meilläkin on duunissa joka päivä jotakin tarjolla ja niistä on välillä vaikeaa kieltäytyä. Mutta nyt kun tein tämän päätöksen niin ei ole nekään herkut enää niin paljon pöydältä huudelleet 😀 Mulla olis yksi hyvän oloinen resepti odottamassa testaamista!

  2. Sokeriton olen ollut jo vuosia joten sama jatkuu. Hyvä tavoite ensin valkoinen sokeri pois. Mielestäni jos esim. leivässä tai ketsupissa on vähän sokeria se on ok, eri asia on sitten lisätty(esim. kahvi tee)tai pahamaineinen glukoosisiirappi. Pikkuhiljaa baby steps? Vegaanihaaste.net eli vegaanitammikuuhan on nyt in. Sitä kokeilemaan? Tipaton tammikuu taitaa olla klassikko ja sitten tullut nämä ”Pikkusisarukset”, herkuton huhtikuu/helmikuu, lihaton lokakuu, maidoton marraskuu mitä vielä? saituri syyskuu?

    • Moni sanookin, että kun on jättänyt valoisen sokerin kokonaan pois ja päässyt eroon sen himosta, elämä on aika helppoa. Ei tee edes mieli. Mä lähdin mukaan vegaanihaasteeseen lähinnä mielenkiinnosta reseptejä kohtaan. Siellä on tullut vastaan jo useampi jota haluan kokeilla, kuten peruna-papusalaatti! Saituri syyskyy on kans hyvä, vois pitää aiemmin jo saiturikuukauden 😉

  3. Herkkujen syönti on mennyt vähän yli ja erityisesti se, että herkkuja tekee koko ajan mieli, vaikkei niitä söisikään.

    Pyrin, yritän vähentää juurikin tavallisten herkkujen syöntiä. Ei suklaata, karkkia, keksiä, jäätelöä.. erityisesti suklaa pitäisi laittaa pannaan, koska sitä on töissä jatkuvasti saatavilla ja tuleehan sitä napsittua liian usein ohi kävellessä.

    Vähentämällä pyrin saamaan herkkuhimoni hieman hiljaisemmalle. En ole tyyppiä joka kieltää mitään, koska sopivasti kaikki on ok. Mutta nyt herkkujen syönti ei ole sillä sopivalla tasolla, koska liian usein tekee mieli..

    • En itsekään pidä siitä olotilasta, että koko ajan tekee jotain mieli. Meilläkin on töissä koko ajan jotain tarjolla ja helposti sitä napsaisee vähän sieltä ja vähän täältä. Jospa nyt saisi vähennettyä oikeasti viikonlopuistakin!

  4. Sama homma täällä. Jään niin pahasti sokerikoukkuun, että helpoin tapa irrottautua on totaalikieltäytyminen x ajan. Lopullistahan se ei voi olla, mutta pakko päästä eroon taas pahimmista himoista!

    Oon ennenkin tehnyt tätä ja kiva huomata et sitten viikonlopulle riittääkin vaikka pieni suklaapatukka tai muutama karkki sen kokonaisen pussin tai levyn sijasta.

    • Sama! Pakko tehdä totaalinen stoppi, ei tule muuten mitään tästä hommasta. Jälkikäteen sen vasta huomaa ettei oikeasti tarvitse niin kauheaa herkkukasaa viikonloppuisin 🙂

  5. Blogiasi seuranneena herännyt kysymys- Jonna, onko sulla syömishäiriö? Jatkuvaa dieettaamista, ruokakuvia, sitten postataan kun on herkkupäivä ja jätskiannoksista kuvia, sokeritonta,hiilaritonta, ei maitotuotteita Jan muuta hömppää. Aikuinen nainen jolla on syömishäiriö. Näin minä olen sen jo pidemmän aikaa nähnyt. Pidin aiemmin sua aitona, arjessa ja elämäänsä kiinni olevana tavallisena muijana jota oli kiva seurata. Ei enään. Valitettavasti.

    • Ei Jeesus mikä kommentti 😂. Eikö hyvinvointibloggaaja saa postata ruokakuvia? Ja jos olo on raskas, ei saa dieetata edes terveellä tavalla? Ja tuo sinun ”muuta hömppää” on minusta ihan vain hyvän olon etsintää. Ja kokeilla voi pelkästä uteliaisuudesta. Onko sinulla itselläsi kroppa kompleksi kun tällaisia kirjoittelet?

    • Mä en edes tiedä mitä tuo muuta hömppää on 😀 Itse kun olen ruuasta kiinnostunut niin tulen kyllä kokeilemaan asioita jatkossakin! Mutta että syömishäiriö…

    • Kiitos tämän vuoden makeimmista nauruista 😂. En tiedä onko sulla kiero huumori vai trollaatko ihan huviksesi, mutta keksi nyt ihminen hyvä jotain muuta tekemistä elämääsi.
      Jonna, yläfemma! Ja tsemppiä sokerittomaan, mä oon mukana!

    • Muistelen, että joku on joskus korvannut kaakaovoilla. Voi toki jotenkin vaikuttaa makuun!

  6. Sokeriton ja tipaton tammikuu on tarkoitus pitää, kuten viimekin vuonna, ja viime hetkellä päätin osallistua myös vegaanihaasteeseen. 😃 Olen tosin vähentänyt lihansyöntiä reilusti jo koko viime vuoden ajan, joten sinällään tän vegaanikuukauden ei pitäis olla kauhean haastavaa. Katsotaan kuinka käy. 😊

    Tsemppiä sokerittomaan, myös minulla totaalikieltäytyminen on ainut mikä toimii.

    • Vegaanihaaste on tosi mielenkiintoisen oloinen! Lähdin itsekin siihen mukaan hakeakseni ideoita ja tietoa vegaanisiin ruokiin. En siis ole sillain oikeasti mukana 😀 Yllättävän paljon nykyään löytyy hyviä vegaanisia vaihtoehtoja! Mulla tipaton on ihan automaattinen kun en alkoholia muutenkaan kauheasti käytä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 20
Tykkää jutusta