Hyvän treenin meriitit

hyvän treenin meriitit

Aloitin treenaamaan salilla aktiivisesti noin 15 vuotta sitten. Nyt kun muistelen niitä aikoja, niin treenaamisen mentaliteetti oli silloin aivan erilaista kuin nykyään. Vaikka nykyäänkin olen tietyissä asioissa hyvin impulsiivinen ja malttamaton, niin silloin niitä vasta olinkin. Voi sitä kärsimyksen määrää, kun kropassa ei nähnyt kehittymisen merkkejä viikossa tai kuukaudessa. Nykyään en jaksa edes ottaa minkäänlaisia kehityskuvia, vaikka ehkä kannattaisikin. Niistä kehityksen näkisi parhaiten, ehkä pitäisi jotkut räpsyt taas ottaa? Mun treenirintamalle perheen perustaminen ei ole juuri vaikuttanut. Pääsen nykyään ihan yhtä hyvin salille kuin ennen muksuakin. Ainoa ero on se, että treenaan nykyään yksin, en miehen kanssa. Treenikaveri olisi kyllä kultainen apu välillä, mutta aika hyvin pärjään ilmankin, koska salilla on niin hyviä spottaajia!

Hyvän treenin meriitit on meillä jokaiselle erilaiset. Toisten mielestä treeni on onnistunut, kun joutuu halailemaan pönttöä eivätkä jalat kanna salilta kotiin. Toisille riittää, että hiki tulee pintaan ja toisille se, että ylipäänsä jaksoi lähteä liikkumaan. Ennen väänsin rautaa hampaat irvessä jokaisen sarjan tappiin asti. Treeni ei ollut hyvä ilman uusia ennätyksiä. Tein pitkiä treenejä, monia liikkeitä ja kaikissa useita sarjoja. Salilla saattoi helposti mennä kaksikin tuntia, joskus kolmekin. Lihashuollosta ei ollut tietoakaan mitä nyt joskus vähän venyttelin sarjojen välissä. Muistan vieläkin miten minusta oli tosi coolia treenata pipo päässä ja maastokuvioisissa vaatteissa. Ei sillä etteikö ne olisi hienoja, mutta ihan samassa lookissa en ehkä enää lähtisi treenaamaan. Ennen se miltä näytti oli hyvin tärkeää. Nykyään se on ihan se ja sama missä pieruverkkareissa sitä hiihtää.

Nykyään hyvän treenin meriitit ovat hyvät lämmöt ja liikkuvuusjutut ennen varsinaista treeniä, sopivan kova jumppa, vähän sosialisointia sekä fiilis treenin jälkeen. Jos olo on hyvä ja energinen, treeni on onnistunut. Jos nuutunut, huonovointinen ja väsynyt, niin jotain on pielessä (yleensä ruokailussa). Panostan nykyään paljon tekniikkaan ja tuntumaan ja hyvään treeniin kuuluu myös hyvä tuntuma lihaksiin. Ennen ryskäsin vain isoilla painoilla välittämättä tuntumasta, nykyään täysin päinvastoin. Hyvään treeniin kuluu myös kanssatreenaajien kanssa vaihdetut kuulumiset. Vaikka tykkään treenata yksin ja luurit korvilla, niin juttelen myös ihmisten kanssa mielelläni. Monesti kysellään ja jaetaan hyviä treenivinkkejä esim. uusiin liikkeisiin tai tekniikoihin. Tai puhutaan ihan diipadaapaa. Mun mielestä treeni on silloin erinomainen, kun salilta lähdetään hymyssä suin ja hyvällä mielellä. Silloin treenin on mennyt oikein ja osunut juuri oikeaan paikkaan. Itsehän olen usein treenin jälkeen niin innostunut ja energinen, että alan siivoamaan 😀 Voisi luulla, että kova treeni veisi kaikki mehut, mutta mulla käy usein juuri päinvastoin!

Itse en pidä seuraavan päivän domseja tai salilla tehtyjä ennätyksiä meriitteinä hyvälle treenille. Domsit on helppa saada aikaiseksi ihan vain muuttamalla normaalia treenisysteemiä, mutta niiden puutuminen ei merkitse sitä etteikö treeni olisi voinut olla hyvä. Myöskään ennätysten perässä en enää juokse. Toki yritän pikku hiljaa kasvattaa kuormia, mutta en väkisin runttaamalla ja rikkomalla itseäni. Erilaiset ennätykset toki motivoivat ja tuovat onnistumisen tunteita aina välillä, mutta itse en treenaamistani rakenna niiden varaan. Hiljaa hyvää tulee ja kaikki aikanaan 😉

Mitkä on sun mielestä hyvän treenin meriitit?

Tsekkaahan myös mun uusin video! Mun muita videoita pääset katselemaan täältä. Muistahan tilata myös kanava, se ei maksa mitään 😉

 

Edellinen postaus: Juustokakkukääretorttu (gluteeniton) – Oi mikä herkku!

♥ SEURAA MINUA ♥

Palasia arjestani Instagramissa // Youtubessa // Facebookissa.

Snapchat: jonnamusakka

 

Jonna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 4
Tykkää jutusta