MyFitnessPal – Nyt on kalorit kohdillaan

MyFitnessPal

Olen jo pitkään syönyt ihan vapaasti. Mulla kulkee koko ajan ruokavaliossa tietty runko, mutta en ole juuri kaloreita tai makroja laskeskellut. Jos minulla on kädessä ruokavaliolappu, noudatan sitä aina pilkun tarkasti. Olen tällaisessa asiassa melko pedantti enkä halua lähteä kikkailemaan. Niinpä saatan kuukausitolkulla syödä päivästä toiseen tasan samoja ruokia, koska en uskalla lähteä omin päin muuttelemaan mitään. Taustalla on myös pienoinen laiskuus: en jaksa alkaa laskemaan makroja eri ruuille. Helpompaa on vain noudattaa valmista ohjetta.

Viime aikoina olen miettinyt, että syönköhän tavoitteisiini nähden riittävästi. En ole dieetillä, vaan haluan kasvattaa lihasmassaa. Jotta lihas saadaan kasvamaan, on myös syötävä riittävästi. Miinuskaloreilla harvemmin saadaan kovin kummoista kehitystä aikaiseksi kasvupuolella. Minä olen suhteellisen pienikokoinen nainen enkä ole koskaan pystynyt syömään suuria määriä lihomatta. Myöskään suuren rasvamäärän kerääminen ei ole tarkoituksena, joten ruokavalion pitäisi olla mietitty ja optimaalinen juuri minun tarpeisiin. Pituuttahan minulla on vain 163 ja painoa tällä hetkellä 65kg, joka on mun ns. normaalipaino, johon keho hakeutuu aina.

MyFitnessPal

Reilu viikko sitten alettiin miehen kanssa miettimään ruoka-asioita enemmän ja päädyttiin testaamaan mikä olisi minulle sopiva kalorimäärä. Otin käyttöön MyfitnessPalin, jonka avulla lasken päivän kalorit ja makrot. Olen joskus vuonna nakki käyttänyt kalorilaskuria, mutta sen jälkeen lähinnä naureskellut mokomille sovelluksille. Kunnes kokeilin MyFitnessPalia ja totesin sen olevan hemmetin kätevä sovellus! En edes tiennyt, että näin fiksuja sovelluksia on nykypäivänä. Käytän itse MFP:a kalorien ja makrojen seuraamiseen. Mitään muuta en sinne syötä. Sovellukseenhan voisi syötää kaiken treenistä vesimääriin ja maksullisessa versiossa on vielä enemmän palveluita saatavilla. Käytän itse maksutonta perusversiota, joka riittää mun tarpeisiin vallan mainiosti.

Olen asettanut sovellukseen kalorimääräksi 2200 ja päivän mittaan seuraan siitä paljonko olen syönyt ja paljonko kaloreita on vielä jäljellä. Syön mieluummin pikkusen yli tuon kuin jätän vajaaksi. Makroja seuraan päivien mukaan. Välipäivinä inasen verran enemmän rasvaa ja vähemmän hiilareita ja treenipäivinä taas toisinpäin. Se mikä sovelluksessa on ehkä kätevintä, on tuotteiden viivakoodien skannaaminen. Skannaamalla saat kätevästi tuotteen kaikki tiedot kertaheitolla ilman etsimistä. Toki myös etsintä-toiminnolla voi hakea tuotteita. Sovellukseen syötetään grammamäärä ja se laskee kaiken automaattisesti. MFP:iin voi myös syöttää omia reseptejä ja laskea sitä kautta annoksien makrot. Sanoisinko, että todella kätevää!

MyFitnessPal

MyFitnessPal

MyFitnessPal

Katson aina illalla päivän saldon ja syön iltaruuan ja iltapalan sen mukaan. Proteiinia mulla tulee ihan normisyömisillä melko paljon ja tähän olen nyt kiinnittänyt enemmän huomiota. Sovelluksen avulla pystyn helposti tsekkaamaan, että kannattaako enää syödä proteiinia vai olisiko kunnon hiilaripommin vuoro. Jo kaksi viikonloppua olen herkutellut kera sovelluksen ja syöttänyt kaikki herkutkin laskuriin. Myös viikonloppuisin olen pysynyt samassa kalorimäärässä ja saanut mahdutettua makroihin mm. Lohiloa, Fastin prodepatukkaa, itse tehtyjä banaani-suklaahippumuffinsseja sekä karkkia. Mun elämää MFP on helpottanut mielettömästi, koska nyt teidän tasan tarkkaan, että kaloreita tulee riittävästi joka päivä. Ennen luulin syöväni paljon ja siksi himmailin joinakin päivinä.Tuloksena olikin aivan liian vähän ruokaa…

Menen nyt hetken tällä ruokamäärällä ja seuraan miten kroppa reagoi. Toistaiseksi ainakin kaikki hyvin. Jossain vaiheessa nostetaan ruokamääriä, mutta ihan vielä ei ole sen aika. Tiedän etten voi joka päivä laskea kaikkea tarkasti enkä sitä haluakaan. Mulla on tulossa muutama tapahtuma joiden aikana en todellakaan aio miettiä ruokien makroja, joten silloin laskuri jää taskun pohjalle. Muuten aion jatkaa sovelluksen kanssa, koska on se vaan niin kätevä!

Onko sulla käytössä MyFitnessPal tai joku vastaava sovellus?

Edellinen postaus: My happy place

♥ SEURAA MINUA ♥

Palasia arjestani Instagramissa // Youtubessa // Facebookissa.

Snapchat: jonnamusakka

Jonna

8 vastausta artikkeliin “MyFitnessPal – Nyt on kalorit kohdillaan”

    • Appiukko oli ostanut Lidlistä! Toi ole neljän vanukkaan pakkauksessa 🙂

  1. Myfitnesspal on kyllä ihan huippusovellus – helppo ja itselle tarpeellinen! Massaa myös tässä koitan kasvattaa ja kaloritavoitteet ovat korkealla, eikä niihin kyllä millään kiivetä, ellen seuraa, mitä popsin ja minkäverran. Sitä joutuu ”puhdasta”ruokaa aika paljon vetelemään.

    • Joo, aika paljon saa syödä että saa kalorit täyteen! Sulla varmasti vielä enemmän kuin mulla 😉

  2. fitnesspalia en ole käyttänyt, mutta fatsecrettiä käytän, toimii ihan samallalailla. Välillä tuohon jää vähän turhankin koukkuun, ja siksi pidänkin esim. lomilla taukoa siitä, olen vetänyt myös rajan että esim. jotain kurkkuja en ala punnita ja merkkailemaan
    Sitä ennen tuli jonkun aikaa käytetty kalorilaskuria

    • Mä en punnaa vihanneksia ollenkaan. Mun mielestä ihan turhaa touhua..

  3. Mulla oli fitnesspal jokin aika sitten, mutta poistin sen kun unohdin merkitä sinne ruuat. Voisin kyllä taas ladata sen ja kattoo että syönhän riittävästi. Talvella treenasin eniten vain salilla ja kävelylenkkejä, mutta nyt keväällä kuvioihin on palannut työmatkapyöräilyt 16km/pv, kouluun 16km/vko sekä juoksutreenit yms harjoitteet puolikasta maratonia varten, tuntuu että koko ajan on nälkä vaikka kuinka oon yrittäny nostaa ruuan määrää. Treenit on nyt enemmän kuluttavampia kuin sali niin on kamalan vaikeea tajuta oikeesti kuinka paljon pitäisi syödä ilman että ois joku taulukko mistä tsekata 😀

    • Joo, voishan se olla ihan hyvä seurata taas muutama päivä missä lukemissa menet! Ei huono idea ollankaan 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 13
Tykkää jutusta