Viikkoni vegaanina – Mitä jäi käteen?

viikkoni vegaanina

Vegaanisen ruokavalion kokeileminen ja ylipäänsä kasvipainotteiseen ruokavalioon siirtyminen ovat olleet mielen päällä jo pitkään. Olen jo kauan yrittänyt muuttaa ruokavaliotani siinä onnistumatta. Aina olen palannut samaan vanhaan systeemiin ja vihanneksina mun lautasella on nähty kutakuinkin kurkku, tomaatti, paprika ja porkkana. Monet teistä lukijoista on pyytäneet, että pitäisin vegaaniviikon ja siitähän se ajatus sitten lähti….

Viikkoni vegaanina

Maanantai: Tein jo edellisenä iltana proteiini- ja rasvapitoisen smoothien aamupalaksi. Vegaanisen viikon lisäksi palautan ruokavaliota entiseen kuosiin eli hiilareita vähän alemmas ja oikeisiin kohtiin päivää. Töissä lounaalla edelleen puuroa, mutta ilman raejuustoa. Lisään reilummin maapähkinävoita sekaan. Salilla tällä kertaa hiit-treeniä eli hikihommia. Kotona mulla oli valmiina Bioteekin kasviproteiinia, joten otin sitä palkkariksi. Unohdin lisätä sekaan marjajauhetta, joten palkkari on aivan jäätävän makuinen. Mietin, että mitähän vegaanit oikeasti käyttävät palautusjuomana? Ruuaksi teen tortilloja, koska edelliseltä viikolta oli tortillalättyjä vielä jäljellä. Paistan tortillan väliin paprikaa ja sipulia ja pyöräytän pannulla myös nyhtökauraa. Teen kastikkeen kaurafraichesta ja Holiday -dippikastikkeesta. Lisäksi vielä vähän chilikastiketta, jonka tuoteselostetta tutkin pitkään. En löydä mitään eläinperäistä, joten tortillan väliin vain! Lisäksi vähän avocadoa ja marssin ruokineni miehen nenän eteen. Olisi kuulemma kelvannut hänellekin!

viikkoni vegaanina

viikkoni vegaanina

Tiistai: Aamupalaksi samanlainen smoothie kuin eilen. Mietin, että olisiko olemassa joku muu vegaaninen aamupala, johon ei tulisi kauheasti hiilaria. Töissä on hiljaista, joten lueskelen netistä erilaisia vegaanisivustoja ja etsin hyviä reseptejä. Huomaan Facebookista, että eräs tuttu on siirtynyt vegaaniksi jo jonkin aikaa sitten. Saan vastauksen kysymykseeni: voiko vegaanina treenata kovaa ja kasvattaa lihasmassaa? Kuulemma voi. Mielessä kaihertaa miehen kanssa sunnuntaina käyty keskustelu. Hän on sitä mieltä, että täytyy syödä ainakin kananmunia aamupalaksi, jotta voin pysyä kunnossa ja kehittyä. Mietin jo silloin, että miksi pitäisi? Omasta mielestäni kyse on kuitenkin kokonaisuudesta. Tosin, mistäpä minä sen tietäisin! Tutkailen netistä erilaisia vegaanisia tuotteita. Niitä löytyy yllättävän paljon! Illalla käyn pitkästä aikaa hieronnassa. Jalat ovat ihan jumissa. Tarkoituksena oli tehdä ruuaksi kasvissosekeittoa, mutta nälkä on huutava kotiin päästessä, joten keitän nopsaan riisiä ja syön lisänä edellisen päivän nyhtökauraa, vihanneksia ja tortilloista jäänyttä kastiketta. On hyvää!

Keskiviikko: Aamulla perussmoothie ja iltapäivällä puuroa. Olo on todella turvonnut ja nuutunut koko ajan. Menkathan ne sieltä tulla tupsahti, nice! Olen aina menkkojen aikaan turvoksissa ja väsynyt. Menen iltapäivällä hierontaan. Tällä kertaa hierotaan yläkroppa. Taas hieronnan jälkeen olo on kuin puulla päähän lyöty ja nälkä on kauhea. Käyn Suutarilan K-marketilla ja ilahdun, kun näen heidän vegehyllyn. Vegaanituotteita on vaikka millä mitalla! Ostan yhden -30% jogurtin kotiin maisteltavaksi. Käyn samalla reissulla hakemassa Subista patongin mulle ja tytölle. Teen perustavanlaatuisen mokan. Otan vegaanipatongin, mutta hunaja-kauraleipään. Myyjäkin tajusi asian vähän liian myöhään ja kysyy hätääntyneenä josko haluaisin vaihtaa leivän vegaaniseen. Kerron, että mulla homma on vasta niin alussa, että ei haittaa. Mennään sillä, mutta seuraavan kerran muistan. Patonki on taivaallisen hyvää! Mies on bongannut Lidlin mainoksesta nyhtökaurapihvejä ja sanoo, että mulle pitänee ostaa niitä testiin. Ihana mies <3 Loppuilta menee kotihommia tehdessä.

viikkoni vegaanina

Torstai: Aamupalana kauraleipää hummuksella, vihanneksilla ja vegejuustolla. Lisäksi omenaa ja teetä. Ostin edellisenä päivänä tofua kaupasta tofukokkelia varten, mutta en jaksanut kuitenkaan alkaa sitä tekemään. Ehkä teen sitten iltapalaksi? Teen töihin salaatin, johon haen kaupasta HK:n falafelpyöryköitä. Aivan mielettömän hyviä hummuksen kanssa! Päätän, että niitä on tehtävä itsekin. Tutkailen netistä erilaisia vegaanisia herkkuja. Mitähän viikonloppuna söisin? En jaksa illallakaan tehdä tofukokkelia. Varataan miehen kanssa syyskuulle matka samaan kohteeseen Turkin Sideen kuin missä oltiin viime vuonnakin. Mietin, että jos jatkan vegaanisella ruokavaliolla, niin lomalla syön sitä mitä on tarjolla.

viikkoni vegaanina

Perjantai: Aamulla taas perinteinen smoothie. Tulossa lyhyt työpäivä. Pääsen jo kahdelta ja lähdetään ajamaan mökille. Koko viikon kestänyt turvotus alkaa selkeästi laskea ja olo on varsin mainio. Huomaan juovani päivän aikana paljon enemmän vettä kuin aikaisemmin. Automatkalle otan evääksi yhden soijarahkan, omenan ja pähkinöitä. Mietin koko automatkan kuumeisesti millä herkuttelisin viikonloppuna. Millä vegaani voi herkutella? Illalla innostun tekemään ruuaksi munakoiso-härkäpapupizzoja. Koska uuni on lämpimänä niin teen lauantaita varten vielä vegaanisen bownien. Muut syövät saunan jälkeen saunamakkaraa. Jos olisin älynnyt, niin samalla olisi voinut paistaa myös vegemakkaraa, mutta unohdin ostaa. Mies tosin tuumaa ettei vegemakkaroille ole tilaa samalla paistoastialle (vitsinä) 😀

viikkoni vegaanina

Lauantai: Herään aamuun kuoleman väsyneenä niin kuin aina lauantaisin. Jo aamulla on orastava päänsärky. Aamupalaksi paahtoleipää hummuksella, vegejuustolla, tomaatilla ja mustapippurilla. Lisäksi soijarahkaa, marjoja ja pähkinöitä. Köllöttelen auringossa ja käydään uimassa virkistäytymässä. Lounaaksi spagettia ja munakoisopizzoista jäänyttä kastiketta. Aivan hemmetin hyvää! Korvaa hyvin jauhelihakastikkeen. Herkutellaan iltapäivällä vegaanisella mutakakulla (ei se brownielta vaikuttanut) ja marianneilla. Tiesittekö, että mariannet on vegaanisia? En minäkään! Pelataan tytön kanssa monopolia ja puuhastellaan kaikenlaista. Iltapalski syön pari paahtoleipää kera vegejuuston ja vihannesten. Laitan kikherneet yöksi likoamaan falafeleja varten.

viikkoni vegaanina

Sunnuntai: Sama aamupala kuin lauantainakin, lisään vain jogurttiin kunnon töräyksen maapähkinävoita. Terve miten hyvää! Lounaaksi pyörittelen pellillisen falafeleja ja syön niitä parin jäljelle jääneen munakoisopizzan kera. Vatsa on täyden oloinen monta monituista tuntia. Tutkailen netistä tietoa urheilevista vegaaneista. Olisi hyvä tarkkailla, että saa riittävästi b12-vitamiinia, kalsiumia, rautaa, kreatiinia ja d-vitamiinia. Ja jodia myös. Minulla on tulossa aika työterveyslääkärille ja aion ottaa kokeet puheeksi siellä. Luen, että vegaaniurheilijoiden energiatasot ovat korkeammat kuin sekaanien ja että he palautuvat treeneistä nopeammin, kiitos ravintoainerikkaamman ruokavalion. Mielenkiintoista tekstiä! Toisaalta vegaanit syövät helposti liian vähän, koska kuitupitoinen ruoka antaa nopeammin vatsalaukun täyttymisen tunteen. Vegaaniruokavalio on usein hiilihydraattipainotteisempi kuin sekaanin. Tämä onkin mielenkiintoinen juttu näin hiilihydraattiherkän näkökulmasta! Söin lounaan kahden jälkeen ja seuraavan kerran syön vasta seitsemältä iltapalan: soijajogurttia, marjoja, omenaa ja chia-siemeniä. Mies kysyy, että miten meinaan jatkaa? Että mitenkäkö? Samalla linjalla!

viikkoni vegaanina

Eli vegaanina jatketaan elämää eteenpäin. Olen jo päättänyt, että jos tiukka paikka tulee, niin joustan. Lähdetään syyskuussa Turkkiin lomalle ja jos vaikeaksi käy, niin syön sen viikon ihan normaalisti ja palaan vegaaniin ruokavalioon taas matkan jälkeen. Tästä se opin tie vasta alkaa!

Onko siellä muita aloittelevia vegaaneja? Konkareilta otetaan hyviä vinkkejä vastaan (mihin tahansa liittyen)!

Muistahan tsekata myös mun uusin video täältä!!!

Edellinen postaus: Viikon 26 ruokapäiväkirja – Paluu normiarkeen!

♥ SEURAA MINUA ♥

Palasia arjestani Instagramissa // Youtubessa // Facebookissa.

Snapchat: jonnamusakka

Jonna

19 vastausta artikkeliin “Viikkoni vegaanina – Mitä jäi käteen?”

  1. Moi! Hienoa, että lähdit kokeilemaan! Itse nyt reilu 1,5vuotta vegaanina ja paras päätös ollut! Fyysinen kunto ei ole ainakaan kärsinyt tästä yhtään, päin vastoin! Itselläni pidän aina kotona purkkipapuja yms, pakastekasviksia ja riisiä, jotta saa tosi nopeasti nälkäpäissään ruoan tehtyä. Ja kaikki nuo säilyy melkein loputtomasti 🙂 jos ei jaksa maustaakkaan niin soijakastiketta ja srirachaa vaan päälle 🙂

    • Papuja meilläkin on useampi purkki kaapissa. En ole mikään suuri papujen ystävä ollut koskaan, mutta alan nyt pikku hiljaa tehdä uudenlaista tuttavuutta niidenkin kanssa 😉

  2. Vegaaniksi ryhdyttyäni vireystasot on aivan eri tasoilla kuin sekasyöjänä ja salilla saa laittaa koko ajan isompia painoja tankoon. Mulle on kasvanut nätti lihaksikas peppu, eikä vartalolle kertyneet kilot näytä ollenkaan liian pehmoiselta. Painoa on tullut vuodessa tosiaan +10 kg terveellisellä vegaaniruualla, mutta voin paljon paremmin kuin ennen :). Mut ulkonäköäkin tärkeempiä muutoksia ovat toki mielessä tapahtuneet muutokset. Maailma on niin kaunis paikka, mut miks ihmiset haluaa tuhota sen ja siellä asuvat tuntevat olennot?

    • Mullahan tämä päätös on idätellyt mielessä jo pitkään. Viime aikoina olen lueskellut enemmän ja enemmän juuri ympäristön tilasta ja oli pysäyttävää lukea miten paljon vähemmän vegaaninen ruokavalio tuottaa esim. hiilidioksidipäästöjä! Oletko seurannut yhtään kalorien ja makrojen saantia?

    • Alussa laskeskelin kaloreita ja makroja, mutta enää en jaksa seurata. Proteiinia tulee helposti 2 g/ painokilo ja energiaakin 2200-2500 kcal. Kuituja saattaa tulla päivässä jopa 60 g mikä sitten näkyy illalla pömppömahana 😀 Oon jättänyt täysjyväpastat ja riisit vähemmälle ja ostanut vaaleat versiot niistä. Linsseistä, pavuista,kasviksista, siemenistä ja puurosta saan ihan tarpeeksi kuitua, en usko että valkoinen riisi romuttaa mun terveyttä.

    • Mä olen melkeinpä aina syönyt valkoista riisiä! Jostain luin, että ne imeytyy huomattavasti paremmin kuin tummat serkkunsa. Mun täytyy nyt todenteolla paneutua tähän proteiiniasiaan ettei jää määrät liian alhaisiksi…

  3. Miusta on mukava seurailla näitä siun kokeiluja. 🙂 Onko siulla aikomus ruveta 100 %:sti varaamiksi (Vegaani on henkilö, joka ei syö mitään eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita kuten lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita ja niiden johdannaisia. Vegaani ei myöskään osta eläinperäisiä vaatteita, kuten nahkaa ja villaa, eikä tue palveluita, jotka perustuvat eläinten riistoon) vai noudattaa pelkkää ruokavalioo?

    Ootko tutustunu YT:ssa Bettinan vegaanikokeiluvideoihin? Jos et, suosittelen.

    • Kyllä se on näin alkuun ruokavalio. En kyllä muutenkaan osta juurikaan eläinperäisiä tuotteita, mutta nämä on asioita joihin täytyy perehtyä enemmän ajan kanssa. Mies ehdotti kans Bettinan videoita! En ole vielä katsonut, mutta täytyy ottaa ohjelmistoon heti kunhan on aikaa 🙂

  4. Muutamia vinkkejä ja katsomisen arvoisia juttuja. Hedelmälihasta facebook ryhmä. Jos reseptiikkaa niin huikee chocochili, myös insta. Instagramista myös herkkutrikoissa,veganfitnessfi (yrityksellä myös nettisivuit jossa reseptejä).

    Aamupalavinkkeinä banaaniletut joihin lisätty gram jauhoja (kikhernejauhot). Kikhernemunakas kasviksilla. Puuro tai olla poisluettu aamuisin, jos ei niin tuorepuuro eri tavoin (tää on myös helppo ottaa mukaan töihin). Sit ne smoothiet eri variaatioilla.

    Jos lidlissä käyt kannattaa testata lidlin savutofu. Itse teen sitä niin että vedän juustohöylällä siivuiks paistan pannulla öljyssä, heitän päälle savupaprikaa ja mustasuolaa. Toimii sellasenaan ja leivän päällä(vähän pekonin makuista ehkäpä). Lidlin perushummus on myös parasta 🙂 Jopa mun mies mutustelee usein porkkanoita se kaverinaan. Aijuu ja tuli mieleen,et lidlistä saa myös kauravälipaloja banaani-persikka muistaakseni ja kuningatar. Nää maustetut on hyviä joskin niissä on sokeria, mut menee varmaan perheen pienimmillekin. Tavallisista kaupoista yosa sportit ja tietty alpro go onit.

    Gram jauhot, pavut(kuivatut), mausteet (mm. musta suola,currytahnat,sriracha) saa tosi edukkaasti itämaisista kaupoista. Tikkurilassa taitaa olla näitä myös (Itiksessä Orchid market ja Hakaniemessä mm.Viivoan on hyviä). Tavallisissa kaupoissa nää on kalliimpia tai niitä ei löydy.

    Tosta Oatlyn kaurafraicesta saa erinomaisen dipin poppamiehen sinihomejuusto dippijauheen kanssa(se jauhe on vegaanista).

    Vege protskuista oon tilannut nutriplussalta Saksasta. Hedelmälihasta ryhmässä oli just joku toinen prode mainittu joka varmaan myös kokeilemisen arvonen.

    Toivottavasti näistä oli jotain hyötyä.

    • Hedelmälihasta on seurannassa, samoin chocochili ja herkkutrikoissa! Kuola valuen olen heidän ruokiaan katsellut 😀

      Täytyy noita kikhernejauhoja ostaa jossain välissä! Banskulettuja ja muutenkin vegaanisia pannareita haluaisin kokeilla. Lidliin taitaa matka käydä huomenna, joten tofua mukaan ja hummusta myös! Pitää katsoa oliko Tikkurilassa joku itämainen kauppa. En saa ainakaan päähäni, että olisi ellei ole jossain tuolla sivukujilla. Hyvä vinkki käydä niissä ostoksilla! Vegaanisen ruokavalioon saa halutessaan upotettua rahaa ihan kivasti, mutta täytyy alkaa katselemaan ja opettelemaan myös halvempia vaihtoehtoja.

      Tsekkasinkin noi dippijauheet vegaanituotteet.netistä. Toi Holiday oli kans vegaanista! En olisi uskonut. Kätevä sivusto kaiken kaikkiaan 🙂 Joku kehui ryhmässä Fastin protskua, mutta mies löysi myös hyvän kuuloisen Bulk powdersilta, josta tilataan aika usein meille lisäravinteita.

      Kiitos paljon!!!

  5. Vau, ihanaa että olet ryhtynyt vegaaniksi <3 Itse olen ollut 2,5 vuotta vegaani ja voi että elämän paras päätös kyllä ollut.

  6. Ei voi kuin tykätä! Wautsi! Aivan mahtavaa, että olet innostunut vegaaniudesta, ihanaa. Siitä tulee hyvä olo kun syö hyvällä omalla tunnolla. Mä oon ite sellainen melkein vegaani, mutta syön välillä vähän juustoa, joskus harvoin kalaa ja todella harvoin jotain missä on kananmunaa. Kerran pari vuodessa myös jotain merenelävää. Olen huomannut, että sellainen totaalinen vegaanius ei ole mua varten, vaan enemmänkin sellainen salliva tilanteen mukaan syöminen. Innolla jään seuraamaan sun tulevia reseptejä!

    • Mä veikkaan, että nimenomaan salliva on myös se mun juttu. Esim. syksyn reissulla en aio stressata asiasta, jos ei ole mitään vegaanista tarjolla! En myöskään kyläpaikoissa ala ”mainostamaan” asiaa, vaan syön mitä on tarjolla. Näitä reissuja on todella harvoin 🙂

      Eilen tein juuri tuttavuutta tofun kanssa. Ensin olin, että hyi, mutta sitten olin että nam 😀 Täytyy opetella vain valmistamaan sitä oikein!

  7. Heippa! Jälleen aiheeseen liittymätön kommentti: mua kiinnostaisi muistelut sun kisaamisesta fitneksessä 🤗 Treenaaminen, dietti,itse kisat ja mitä jäi käteen😊 Tiedän, että siitä on ”tovi” aikaa, mutta ehkä juurikin siksi. Oikein mukavaa kesän jatkoa ja kiitos mielenkiintoisesta blogista 🌸🌼

    • Heips,

      laitan ylös!! Saattaahan siitäkin aiheesta olla joku sananen sanottavana 🙂

  8. Hienoa Jonna, rohkea päätös. Mä olen kohta vuoden ollut maidoton. Luulin ensin että olisi todella vaikeeta luopua esim juustosta, mutta on mennytkin yllättävän helposti. 😊
    Lihasta ja munista en halua luopua (ainakaan nyt) mutta usein syön esim töissä lounaani täysin vegaanisena.
    Jokainenhan voi muokata omaa ruokavaliotansa niin kuin haluaa ja jos haluat syödä vaikka hunajaa tai lihaa lomalla niin anna mennä. Ei sitä mun mielestä kenellekään tarvitse selittää. Mä en ole maidottomuuttani juuri kenellekään puhunut. Mun mielestä on mun oma asia mitä mä syön. Osa ottaa niin stressin jos pitää miettiä sopivia tarjoiluja. Juhlissa olen syönyt mikä itselle tuntuu sopivalta sillä hetkellä ja joskus jotain maidollistakin.

    • Just näin, jokainen meistä elää omaa elämää eikä mun elämään vaikuta miten muut syö ja päinvastoin. Mäkin olen sen päättänyt, että jos tilanne on se ettei mitään vegaanista ole tarjolla, niin sitten syödään sitä mitä on. Liiallinen ehdottomuus ei ole koskaan ollut mun juttu 🙂

  9. Hämmästyin, kun aloin laskeskella, että oon ollut nyt 2,5 vuotta salliva rento kasvissyöjä. Syön siis mahdollisimman vegaanisti, mutta joskus hätätapauksessa/erityistilanteissa huolin lautaselleni mm. maitotuotteita, kanamunaa tai kalaa. Kokkaan aina omat eväät töihin ja ne, kuten muutkin kotiruokani, ovat vegaanisia. Juhlissa tai reissun päällä olen ollut sallivampi, mutta lihaa en ole enää syönyt. Onneksi kasvisruokavaihtoehdot ovat koko ajan lisääntymään päin ja enemmän ihmiset alkaa jättää etenkin punaista lihaa pois.
    Minulla taipale alkoi sillä, että jätin punaisen lihan pois, en pidä paistuvan jauhelihan hajusta. Pikkuhiljaa broilerikin jäi pois ja kalan syöminenkin alkoi harventua. Maidosta ja maitototteista saan mahakipua ja ilmavaivoja, joten niiden pois jättämiseen oli hyvä syynsä 🙂

    En ole murehtinut hiikihydraateista, joten syön joka aamu kasvismaitopohjaan tehtyä tuorepuuroa marjojen ja vaniljan makuisen riisiproteiinin kera, chia- ja/tai pellavansiemenillä. Joskus laitan päälle kasvisjogurttia, pähkinöitä tai maapähkinävoita.

    Googlaamalla löytyy paljon kaikenlaisia reseptejä, jotka onneksi maistuvat muullekin perheelle, ettei aina tarvitse tehdä kahta eri ruokaa. Kerran viikossa pyöräytän ison kattilallisen linssikasvissosekeittoa, se on niin helppo lämmittää ja kerran viikossa meillä on tortillapäivä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 42
Tykkää jutusta