Punttitreeni vs crossfit

*Sisältää mainoslinkkejä

punttitreeni vs crossfit
Kuva: pakkotoisto.com

Historia lajien parissa

Punttitreeni vs crossfit eli kuinka lajit eroavat toisistaan ja mitä olen niistä oppinut? Moni teistä tietääkin, että mulla on pitkä puntinkolisteluhistoria jo ajalta ennen crossfittiä. Ehdin kymmenisen vuotta treenata salilla ja käydä parit kisatkin (vuosina 2008 ja 2010) ennen kuin tuli kyllästyminen ja vaihdoin crossfitin pariin. Youtubessa on mun treenivideoita vuodelta nakki eli siinäkin maailmassa olen ”pyörinyt” jo aika pitkään. Mun treenitubekanavan löydät täältä. Kun skrollaat riittävän pitkälle, pääset näkemään meikäläisen noin 10 vuotta sitten! Hauskoja videoita on sinnekin tallentunut. No mutta mennäänpä asiaan. Raskauskilot pudoteltuani kyllästyin salitouhuun kokonaan ja aloin ottamaan selvää crossfitistä. Koska lähellä ei ollut crossfit-saleja, aloin tekemään treenejä yksinäni. Ei mennyt kauankaan kun Tammistoon avattiin crossfit Vantaa, menin sinne ja hurahdin täysin. Ensimmäinen vuosi oli mielettömän motivaation ja kehityksen aikaa. Sitten alkoi sairastelut ja kehittyminen takkusi todella. Samanlaista aaltoliikettä olikin sitten viimeiset kolme vuotta sairasteluineen ja loukkaantumisineen. Noh, tiedätte mikä tilanne on nyt ja olen palannut taas punttien pariin. Kaduttaako, että lähdin crossfitin pariin? Ei todellakaan, mutta olisi ollut hauska tietää minkälaisen lihasmassan olisin saanut kasvatettua näiden vuosien aikana kuntosalilla.

punttitreeni vs crossfit

punttitreeni vs crossfit

punttitreeni vs crossfit

Crossfitin plussat ja miinukset

Crossfitissä parasta oli jatkuvasti vaihtuvat treenit, systemaattiset ohjelmoinnit voiman kasvattamiseen, yhteisöllisyys sekä liikkuvuuden ja kropan hallinnan parantaminen. Kunto kasvaa siellä myös kohisten. Itse rakastan crossfitissä eniten liikkuvuusjuttuja sekä monipuolisuutta. Olin kuin rautakanki kun aloitin lajin parissa ja sain tehdä todella paljon töitä, että sain liikkuvuuden edes ok tasolle. Lajin sosiaalinen puoli on myös jotain aivan huikeaa. Tauoilla on kamuja, joiden kanssa heittää läppää, mutta treenatessa voit halutessasi kilpailla heitä vastaan ja puskea itsesi samalla parempiin suorituksiin. Pidän myös siitä ettei tässä lajissa ulkonäöllä ole minkäänlaista merkitystä. Ulkonäön perusteella ei koskaan voi sanoa kuka on lahjakas ja kuka ei. Ärsyttävintä crossfitissä on se, että täytyy osata niin paljon eri asioita ja olla kaikissa tasapuolisesti hyvä. Se on tällaiselle malttamattomalle ihmiselle aika kova paikka. Samalla on kuitenkin mahtavaa oppia monia uusia asioita. Varsinkin näin aikuisiällä! En sanoisi, että crossfit on yhtään sen loukkaantumisalttiimpi laji kuin mikään muukaan, jos vain ei ahnehdi liikaa ja pitää kropan kunnossa ja vetreänä. Omatkin loukkaantumiset johtuvat vain ja ainoastaan omasta tyhmyydestäni. Laji on myös suht kallis harrastaa, jos verrataan kuntosalien kuukausimaksuihin.

Punttitreenin plussat ja miinukset

Entäs punttitreenit sitten? Pidän siitä, että treenaaminen on halutessani hidastempoista. Tämän kipuilevan ranteen kanssa salitreeneihin siirtyminen on ollut pelastus. Liikkeet voi tehdä hitaasti ja hallitusti jolloin loukkaantumisia ei satu. Nautin myös lihaksen väsyttämisestä ja liikkeiden eri variaatioista. On hienoa huomata kuinka lihakset alkavat hermottua ja mind-muscle connection löytyy taas pikku hiljaa. En pidä lajin ulkonäkökeskeisyydestä, mutta tiedän miksi laji on sellainen. Olen sosiaalinen tyyppi, mutta salilla on ihanaa vetää luurit korvaan ja olla ihan omissa maailmoissani. Asiakaspalveluammatissa saan ihan riittävästi olla ihmisten kanssa, joten salilla on mukava tehdä vain omaa juttuaan. Toisaalta, jos haluaa jutustella niin sekin onnistuu. Salimaailmassa ihmisten kanssa on vaikeampaa päästä tutuiksi kuin crossfitissä. Johtunee juuri siitä, että kaikki kulkee siellä musiikit korvilla. Tällä hetkellä näen työni tulokset salilla suhteellisen nopeasti. Crossfitissä paikallaan junnaaminen harmitti kovasti ja söi motivaatiota, mutta tällä hetkellä mennään lujaa ja kroppa tuntuu muuttuvan melkein joka viikko. Toki jossain vaiheessa tulee stoppi ja homma on taas sitkeää ja tasaista puurtamista. Huonona puolen voisin sanoa kropan jäykistymisen. Salilla näen aika harvoin kenenkään tekevän liikkuvuustreeniä ja muistan etten tiennyt sellaisesta aiemmin yhtään mitään. Tämän asian aion korjata tulevaisuudessa.

punttitreeni vs crossfit

punttitreeni vc crossfit

punttitreeni vs crossfit

Punttitreeni vs crossfit – kuinka yhdistää lajit?

En aio enää palata treenaamaan päätoimisesti crossfit-salille, mutta en todellakaan aio unohtaa lajia. Käyn edelleen Tammistossa liikkuvuustunneilla, koska siellä on yksinkertaisesti parhaat coachit siihen hommaan. Aion jatkaa erilaisia liikkuvuustreenejä osana lämmittelyä ja jäähdyttelyä ja tehdä niitä myös lepopäivinä. Treenaan pääsääntöisesti punttia, mutta otan treenien lomaan vaikutteita crossfitistä ja sen liikevalikoimasta (kehonpainokyykyt, rengaspunnerrukset, wallballit jne). Treenien jälkeen teen välillä 10-15 minuutin mittaisen crossfit-tyyppisen sykettä nostavan pyrähdyksen ja silloin tällöin pidemmän wodin alemmilla syketasoilla. Voisihan sitä välillä käydä Tammistossa myös ihan tunneillakin! Vaihtelu se on mikä virkistää 😉

Onko siellä muita ketkä on vaihtaneet puntista crossfittiin tai toisinpäin? Punttitreeni vs crossfit – kumpi on parempi?

Hei, muistakaa että 15.10 asti saatte Fitnesstukulta 10e pois tilauksen loppusummasta koodilla JONNA10, kun summa on yli 50e! Tällä hetkellä sieltä saa tuotteita kaupan päälle 😉 Tsekkaa kaupan päälle -tarjoukset tästä.

Kädet ihan spagettia – Salilla mun kanssa!

*Sisältää mainoslinkkejä

kädet ihan spagettia

Tulinpa juuri jumpalta ja voi pojat, että kulki! Turkin lekotteluviikko teki tehtävänsä ja kroppa on hyvin levännyt. Nyt täytyykin laittaa kalenteriin ylös koska täytyy pitää seuraava lepoviikko. Levon merkitystä ei koskaan voi korostaa liikaa! Se tekee ihmeitä kropalle sekä henkisesti että fyysisesti! Huomenna mulla alkaa kahden viikon loman jälkeen taas työt ja normaali arki. Yöunet vähenee ja tekemistä on taas päivän aikana paljon enemmän, joten täytyy pitää palautumisesta ja lihashuollostakin enemmän huolta. Ensi viikolle ei näillä näkymin tule kuin kolme salitreeniä muiden menojen vuoksi, mutta sekin on riittävästi kun tekee vain treenit kerralla. Kolmella kerralla tulee kuitenkin kroppa treenattua 1,5 kertaa läpi. Mielestäni ei huono saavutus ollenkaan. Mun duuniaikoihin tulee nyt pieniä muutoksia sillä viikkoon tulee yksi iltavuoro lisää. Mä oon aika huono treenaamaan iltavuoropäivinä, joten niistä tulee väkisinkin lepopäiviä ja taas saa suunnitella asioita uusiksi. Noh, kai siihenkin taas tottuu ajan kanssa.

Alla video mun salitreenistä ennen Turkin reissua! Vuorossa oli työntävät eli luvassa mm. kyykkyä, vinopenaa, pari liikettä olkapäille ja ojentajajumppaa. Kädet oli ihan spagettia tän setin jälkeen….Mun kanavalle muita videoita tsekkailemaan pääset tästä. Muistakaahan tilata myös kanava, se ei maksa mitään 🙂

Seuraava treenivlogi onkin kuvattu GoProlla. Jännä nähdä onko jälki kovin erilaista kuin Olympuksella kuvattuna! Antakaahan sitten palautetta jookos? 🙂

Hei, vielä tänään on Fitnesstukulla protskujauheet jopa -35% alessa + ilmaiset postikulut!!! Protskuja tsekkailemaan pääset suoraan tästä. Lämpimästi suosittelen Starnutritionin Whey 100:sta ja makuna suklaa-maapähkinävoi. Terwe miten hyvää! Tsekkaa etusivulta myös muut hyvät tarjoukset. Siellä on vaikka mitä!

Minäpä lähden tästä testailemaan meille tänään lainaan saapunutta laatikkopyörää. Vaikuttaa hauskalta vehkeeltä!