Punttitreeni vs crossfit

*Sisältää mainoslinkkejä

punttitreeni vs crossfit
Kuva: pakkotoisto.com

Historia lajien parissa

Punttitreeni vs crossfit eli kuinka lajit eroavat toisistaan ja mitä olen niistä oppinut? Moni teistä tietääkin, että mulla on pitkä puntinkolisteluhistoria jo ajalta ennen crossfittiä. Ehdin kymmenisen vuotta treenata salilla ja käydä parit kisatkin (vuosina 2008 ja 2010) ennen kuin tuli kyllästyminen ja vaihdoin crossfitin pariin. Youtubessa on mun treenivideoita vuodelta nakki eli siinäkin maailmassa olen ”pyörinyt” jo aika pitkään. Mun treenitubekanavan löydät täältä. Kun skrollaat riittävän pitkälle, pääset näkemään meikäläisen noin 10 vuotta sitten! Hauskoja videoita on sinnekin tallentunut. No mutta mennäänpä asiaan. Raskauskilot pudoteltuani kyllästyin salitouhuun kokonaan ja aloin ottamaan selvää crossfitistä. Koska lähellä ei ollut crossfit-saleja, aloin tekemään treenejä yksinäni. Ei mennyt kauankaan kun Tammistoon avattiin crossfit Vantaa, menin sinne ja hurahdin täysin. Ensimmäinen vuosi oli mielettömän motivaation ja kehityksen aikaa. Sitten alkoi sairastelut ja kehittyminen takkusi todella. Samanlaista aaltoliikettä olikin sitten viimeiset kolme vuotta sairasteluineen ja loukkaantumisineen. Noh, tiedätte mikä tilanne on nyt ja olen palannut taas punttien pariin. Kaduttaako, että lähdin crossfitin pariin? Ei todellakaan, mutta olisi ollut hauska tietää minkälaisen lihasmassan olisin saanut kasvatettua näiden vuosien aikana kuntosalilla.

punttitreeni vs crossfit

punttitreeni vs crossfit

punttitreeni vs crossfit

Crossfitin plussat ja miinukset

Crossfitissä parasta oli jatkuvasti vaihtuvat treenit, systemaattiset ohjelmoinnit voiman kasvattamiseen, yhteisöllisyys sekä liikkuvuuden ja kropan hallinnan parantaminen. Kunto kasvaa siellä myös kohisten. Itse rakastan crossfitissä eniten liikkuvuusjuttuja sekä monipuolisuutta. Olin kuin rautakanki kun aloitin lajin parissa ja sain tehdä todella paljon töitä, että sain liikkuvuuden edes ok tasolle. Lajin sosiaalinen puoli on myös jotain aivan huikeaa. Tauoilla on kamuja, joiden kanssa heittää läppää, mutta treenatessa voit halutessasi kilpailla heitä vastaan ja puskea itsesi samalla parempiin suorituksiin. Pidän myös siitä ettei tässä lajissa ulkonäöllä ole minkäänlaista merkitystä. Ulkonäön perusteella ei koskaan voi sanoa kuka on lahjakas ja kuka ei. Ärsyttävintä crossfitissä on se, että täytyy osata niin paljon eri asioita ja olla kaikissa tasapuolisesti hyvä. Se on tällaiselle malttamattomalle ihmiselle aika kova paikka. Samalla on kuitenkin mahtavaa oppia monia uusia asioita. Varsinkin näin aikuisiällä! En sanoisi, että crossfit on yhtään sen loukkaantumisalttiimpi laji kuin mikään muukaan, jos vain ei ahnehdi liikaa ja pitää kropan kunnossa ja vetreänä. Omatkin loukkaantumiset johtuvat vain ja ainoastaan omasta tyhmyydestäni. Laji on myös suht kallis harrastaa, jos verrataan kuntosalien kuukausimaksuihin.

Punttitreenin plussat ja miinukset

Entäs punttitreenit sitten? Pidän siitä, että treenaaminen on halutessani hidastempoista. Tämän kipuilevan ranteen kanssa salitreeneihin siirtyminen on ollut pelastus. Liikkeet voi tehdä hitaasti ja hallitusti jolloin loukkaantumisia ei satu. Nautin myös lihaksen väsyttämisestä ja liikkeiden eri variaatioista. On hienoa huomata kuinka lihakset alkavat hermottua ja mind-muscle connection löytyy taas pikku hiljaa. En pidä lajin ulkonäkökeskeisyydestä, mutta tiedän miksi laji on sellainen. Olen sosiaalinen tyyppi, mutta salilla on ihanaa vetää luurit korvaan ja olla ihan omissa maailmoissani. Asiakaspalveluammatissa saan ihan riittävästi olla ihmisten kanssa, joten salilla on mukava tehdä vain omaa juttuaan. Toisaalta, jos haluaa jutustella niin sekin onnistuu. Salimaailmassa ihmisten kanssa on vaikeampaa päästä tutuiksi kuin crossfitissä. Johtunee juuri siitä, että kaikki kulkee siellä musiikit korvilla. Tällä hetkellä näen työni tulokset salilla suhteellisen nopeasti. Crossfitissä paikallaan junnaaminen harmitti kovasti ja söi motivaatiota, mutta tällä hetkellä mennään lujaa ja kroppa tuntuu muuttuvan melkein joka viikko. Toki jossain vaiheessa tulee stoppi ja homma on taas sitkeää ja tasaista puurtamista. Huonona puolen voisin sanoa kropan jäykistymisen. Salilla näen aika harvoin kenenkään tekevän liikkuvuustreeniä ja muistan etten tiennyt sellaisesta aiemmin yhtään mitään. Tämän asian aion korjata tulevaisuudessa.

punttitreeni vs crossfit

punttitreeni vc crossfit

punttitreeni vs crossfit

Punttitreeni vs crossfit – kuinka yhdistää lajit?

En aio enää palata treenaamaan päätoimisesti crossfit-salille, mutta en todellakaan aio unohtaa lajia. Käyn edelleen Tammistossa liikkuvuustunneilla, koska siellä on yksinkertaisesti parhaat coachit siihen hommaan. Aion jatkaa erilaisia liikkuvuustreenejä osana lämmittelyä ja jäähdyttelyä ja tehdä niitä myös lepopäivinä. Treenaan pääsääntöisesti punttia, mutta otan treenien lomaan vaikutteita crossfitistä ja sen liikevalikoimasta (kehonpainokyykyt, rengaspunnerrukset, wallballit jne). Treenien jälkeen teen välillä 10-15 minuutin mittaisen crossfit-tyyppisen sykettä nostavan pyrähdyksen ja silloin tällöin pidemmän wodin alemmilla syketasoilla. Voisihan sitä välillä käydä Tammistossa myös ihan tunneillakin! Vaihtelu se on mikä virkistää 😉

Onko siellä muita ketkä on vaihtaneet puntista crossfittiin tai toisinpäin? Punttitreeni vs crossfit – kumpi on parempi?

Hei, muistakaa että 15.10 asti saatte Fitnesstukulta 10e pois tilauksen loppusummasta koodilla JONNA10, kun summa on yli 50e! Tällä hetkellä sieltä saa tuotteita kaupan päälle 😉 Tsekkaa kaupan päälle -tarjoukset tästä.

Mun crossfit-ura on virallisesti ohi

hyvästi crossfit

Olen jo jokin aikaa siirtynyt punttitreenien pariin Powerfit Vantaalle, jossa kuntoutin myös olkapääni leikkauksen jälkeen. Heinäkuun lopussa heräsin eräänä aamuna vasen ranne todella kipeänä ja ajattelin, että treeneissä se on vain vähän venähtänyt, tärähtänyt tai jotain muuta pientä. Onhan näitä kremppoja ollut jo vuosikausia, mutta olkapään operaatiota lukuun ottamatta kaikki ovat menneet ohi viikossa parissa. Nyt ei kuitenkaan käynyt niin. Toissa viikolla kipu ranteessa oli jo niin paha että se haittasi työntekoa. Kaikki kiertoliikkeet teki tuskaa enkä pystynyt pitämään mitään painavaa kädessä ellei ranne ollut kunnolla tuettu. Ranteesta kuului ilkeää rusahtelua ja sen jälkeen koko kämmenselkää jomotti vietävän paljon. Menin lääkäriin, josta sain ultralähetteen. Ultrassa ei näkynyt mitään, joten jatkoin matkaani työterveyslääkärille, josta sain lähetteen käsikirurgille. On muuten onni olla tällaisessa paikassa töissä, koska kaikki asiat tapahtuvat todella nopeasti. Käsikirurgilla ei kauan mennyt vian selvittämiseen ja lopputulos oli juuri se mitä itsekin olin ajatellut. Vika on kolmiorustossa. Olen virallisesti vanha, koska kolmiorustostahan löytyi kuluma, joka johtuu mun työstä, iästä ja treeneistä. Kuulemma hyvin tyypillinen mun kaltaiselle käsillä töitä tekevälle, +30-vuotiaalle ja paljon treenaavalle. Luut kämmenselässä ovat synnynnäisesti minulla ahtaat ja joku siellä on hangannut rustoa niin, että sinne on tullut kulumaa, joka aiheuttaa nyt kipua. Asialle ei ole mitään tehtävissä.

Tällä hetkellä treenaan siis salilla kivun sallimissa rajoissa ja käytän tarvittaessa rannesiteitä. Töissä ranteen kanssa tulee hyviä ja huonoja päiviä ja tarvittaessa käytän kipulääkkeitä. Jos kipuilu jatkuu vielä joulun jälkeen niin ranteesta otetaan magneetti ja tarvittaessa leikkaamalla tehdään rustolla lisää tilaa. Toivon ettei tarvitse mennä leikkaukseen, vaan tämä asettuu omia aikojaan. Aika näyttää! Harmittaa suunnattomasti, koska tämäkin vaiva on tällainen jolle ei mitään mahda. Crossfit-treenien pariin en enää palaa, ainakaan aktiivisesti. Mulla on edelleen 10 kerran kortti crossfit Vantaalle, mutta käyn siellä pääasiassa lihashuoltotunneilla. Tuleepahan sitten tehtyä lihashuoltoakin aktiivisesti ainakin kerran viikossa ja samalla näen salin huikeaa porukkaa. Eniten tulee ikävä kaikkia niitä ihania ihmisiä joihin sain crossfitin parissa tutustua. Toki heitä näen jatkossakin, mutta en enää niin usein.

Nyt olen jo kuukauden verran ajanut kroppaa sisään salitreeneihin ja voin sanoa, että on ollut paikat aika kipeinä! Mies tekee mulle saliohjelmat, joten niitä mun ei tarvitse miettiä ollenkaan. Luotan tässä asiassa häneen 100%. Omin päin haahuilisin vain salilla saamatta mitään aikaan. Nyt mulla on joka kerta eri ohjelma hyppysissä, jonka saan itselleni edellisenä iltana. Sopii mulle varsin hyvin! Koska olen ihminen, joka kaipaa aina tavoitteita niin nyt lähdetään sitten rakentamaan lihasmassaa takaisin. Osittain se on kyllä säilynytkin, mutta on lihasryhmiä, jotka ovat huomattavasti pienemmässä kunnossa nyt kuin ennen crossfittiä. Hauskaa nähdä mitä tapahtuu!

Kivaa viikon alkua tyypit!