Ensimmäinen paska treeni

PicsArt_01-17-03.16.32

Mun treenaaminen leikkauksen jälkeen on ollut räjähdysmäisen nousujohteista. Viimeiset pari kuukautta voimatasot on nousseet kauhealla vauhdilla, liikkuvuus parantunut ja olkapää vahvistunut. Osan liikkeistä olen joutunut aloittamaan ihan alusta ja joitakin en pysty vielä tekemään ollenkaan. Perustreeniä ja kestävyyttä pystyn paukuttamaan hyvällä tahdilla, mutta edelleen joudun kiinnittämään todella paljon huomiota olkapäähän ja sen asentoihin. Jokaisessa liikkeessä kehitystä on kuitenkin tullut todella nopealla tahdilla ja voimatasot alkavat olla melkein samat kuin vuosi sitten!

Crossfit on siitä jännä laji, että pitkän aikaa treenit saattaa kulkea kuin unelma. Sitten tule seinä vastaan ja tuntuu ettei mikään onnistu. Jokin tekniikka ei natsaa, vaikka kuinka yrittää hioa sitä tai voimatasot eivät nouse, vaikka mitä tekisi. Mä yritän pitää nyt pääni kylmänä ja keskittyä vain vahvistamaan itseäni, mutta se pieni suuruuden hullu huutelee välillä olkapäältä ja vaatii enemmän kuin mihin olisi rahkeita. Näin kävi eilen. Asetin itselleni aivan liian suuret tavoitteet treenissä ja kaikkihan sen tietää miten siinä käy: paska maku ja epäonnistumisen fiilikset taskussa lähdin talsimaan treeneistä kotiin. Ja vaikka ymmärrän oman tilanteeni ja tasoni niin silti epäonnistumista on vaikeaa hyväksyä! Me tehtiin eilen treeneissä clean & jerkiä, jonka tiedän olevan tällä liikkuvuudella mulle todella haastavaa varsinkin nyt, kun olkapää ei ole vielä 100% kunnossa. Se haittaa paljon mm. rinnallevetoa, koska en saa nostettua kyynärpäitä riittävän ylös. Ylös työnnöt tuntuvat varsin hyviltä, mutta rinnallevedot ei edellä mainitusta syystä ja sekös mua kiukutti! Ennen niin helppo liike on nykyään todella vaikea. Lyhyt pinna ja kaikki mulle nyt heti mentaliteetti eivät ole kauhean hyvä yhdistelmä.

Mä tiesin, että ensimmäinen huonon treenin päivä tulee ja nyt se tuli. Itse asiassa hyvä, että tuli. Nyt tiedän mihin täytyy panostaa (yläkropan liikkuvuus & tekniikka), jotta pääsen painonnostossakin takaisin vanhalle tasolle. Treenaaminen on siitä hauskaa, että haasteita tulee eteen koko ajan. Työelämässä haasteita ei enää tule kauhean paljon, joten jostain itsensä kehittämisen kohteita on hankittava. Huomaan, että osaan nyt ottaa epäonnistumiset ihan eri tavalla vastaan kuin vuosi sitten. Jään toki miettimään niitä, mutta pystyn kuittaamaan ne olankohautuksella ja lupauksella kiinnittää huomiota asioihin, joissa epäonnistuin.

Missä asioissa te olette kohdanneet haasteita viime aikoina?

Ps. Videolla pari liikettä, joissa olen onnistunut viime päivinä! Ensimmäiset leuat leikkauksen jälkeen kulki yllättävän kevyesti ja kyykytkin kulki jalkojen väsymyksestä huolimatta 😉

Mites se liikkuvuus ja lihashuolto?

Processed with VSCO with a6 preset

*Sis.mainoslinkin

Mä olen muutaman päivän paininut selkäkipujen kanssa. Ajattelin ensin, että se on vain vähän jumissa ja yritin itse huoltaa, rullata ja venyttää selkää ja koko alakroppaa. Sunnuntaina vietin salilla noin 1,5 tuntia tehden pelkkää lihashuoltoa ja liikkuvuustreeniä. Pari tuntia sen jälkeen selkä oli hyvänä, kunnes kipeytyi taas. Eilen menin töiden jälkeen suoraan hierojalle, koska selkä oli kipeytynyt entisestään. Takareidet ja pakarat olivat todella jumissa ja ne saatiin hierottua auki. Selkä kivuttomana ja paikat vetreinä lähdin kotiin. Sitä iloa kesti taas pari tuntia. Selkä meni ihan tilttiin taas ja tänä aamuna viimeinen vaihtoehto oli käynti lääkärillä ja pari päivää lepoa. Iltapäivällä kävin osteopaatilla ja oikea lonkankoukistaja sekä vasen pakara olivat niin kireällä (hieronnasta huolimatta), että ne vetivät lantiota ja SI-niveltä virheasentoon. Rangasta auottiin useampi lukko ja lantio saatiin paikoilleen. Nyt selkä vaikuttaa taas todella hyvältä, mutta virheistä oppineena odottelen suosiolla huomiseen ennen kuin alan ilakoimaan!

Processed with VSCO with a6 preset

Mitä tässä  nyt sitten yritän sanoa? Liikkuvuustreenit ja lihashuolto ovat urheilevalle ihmiselle todella tärkeitä, mutta monesti ne laiminlyödään täysin. Kovaa treenaavan ihmisen pitäisi tehdä lihashuoltoa tuntimäärissä saman verran kuin itse treeniäkin. Teen itse paljon lihasuoltoa kotona ja sen lisäksi me tehdään treeneissä paljon erilaisia liikkuvuujuttujakin. Aina nekään ei kuitenkaan riitä. Todennäköisin syy mun selkäongelmaan löytyy edelleen jäykästä olkapäästä ja ainakin mun pitäisi ehdottomasti lisätä omiin rutiineihin vielä hierontaa sekä osteopatiaa. Näissä molemmissa olisi hyvä käydä 4-6 viikon välein. Osteopaatilla ei välttämättä niin usein, jos ei ole varsinaista vaivaa. Hoidoilla saa kyllä lisättyä myös omaa suoritus- sekä palautumiskykyä eli jos haluaa näihin lisää tehoja niin säännölliset käynnit tuskin olisi pahitteeksi. Liian usein ainakin omalla kohdalla esteeksi muodostuu raha. Omaa hyvinvointia ei voi rahalla mitata, mutta toisinaan tyhjästä on pikkasen paha nyhjästä, kun kyseessä on kuitenkin ammatinharjoittaja joka tuskin tekee hoitoja ilmaiseksi ihan hyvää hyvyttään. Ehkäpä olisi taas budjetin syynäyksen paikka, jotta saisin nykäistyä useammin rahat oman hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Pitkässä juoksussa siitä on kuitenkin todella paljon hyötyä!

Tykkään tehdä itse paljon erilaisia liikkuvuusjuttuja ja lämmitellä kehonpainolla. Siinä samalla kun hoituu myös tuo liikuvuuspuolikin. Teen paljon dynaamista venyttelyä esimerkiksi vetokumin avulla ja huollan kroppaa rullalla, lacrossepallolla sekä kahvakuulalla. Uskokaa tai älkää, mutta kahvakuulakin on todella hyvä väline lihashuoltoon! Nyt kun olen taas päässyt vahvemmin treenin syrjään kiinni niin näitä liikkuvuus- ja lihashuoltojuttujakin alkaa tulla blogiin enemmän. Alla video erään treenikerran lämmittelyistä!

Ei muuta kuin vetreää viikkoa!

Ps. Saatte nyt -20% alennusta Ellokselle koodilla 355402, koske myös monia merkkituotteita ja huonekaluja! Alennus voimassa 15.1.2017 asti! Shoppaamaan pääset tästä*.

Alennus koskee uutta tilausta. Alennus koskee normaalihintaisia vaatteita, kenkiä, asusteita, kodintekstiilejä, sisävalaisimia, tapetteja ja mattoja.Toimituskulut lisätään tilauksen loppusummaan. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin tai tilaajaetuihin, ale-/kampanjahintaisiin tuotteisiin, huonekaluihin, elektroniikkatuotteisiin ja -tarvikkeisiin, Design by -tuotteisiin eikä tuotemerkkeihin UGG, Odd Molly, Odd Molly Home, Vagabond tai Spanx.