Dieettiviikko 1 taputeltu – mitä minä syön?

dieettiviikko 1

Dieettiviikko 1 pulkassa

Jotkut teistä ilmoittivat etteivät halua lukea mitään dieettijuttuja, mutta jollain tavalla tämä projekti tulee varmasti blogissakin näkymään. Ei useasti, mutta silloin tällöin kuitenkin. Olen jo jonkin aikaa tuskaillut, että pitäisi tehdä tälle olotilalle jotain ja puolitoista viikkoa sitten starttasin pienen dieettiprojektin. Tämän dieetin tarkoituksena on vain ja ainoastaan palautella vanha hyvä fiilis omissa nahoissani olosta, joka on loukkaantumisten ja siitä seuranneen motivaatiopulan myötä kadonnut kokonaan. En siis osaa sanoa kauanko tämä projekti kestää. Voi olla kaksi viikkoa tai yhtä hyvin viisi kuukautta.

Ensimmäinen viikko kului harjoitellessa uutta ruokarytmiä ja ruokavaliota. Kaloreita on tällä hetkellä päivässä noin 1800 + vihannekset, joita en laske ollenkaan.  Makroista minulla ei ole mitään hajua eikä ne minua kiinnostakaan. Ruokavalio on täysin mun miehen käsialaa ja hän vastaa kaikista muutoksista, jos sellaisia tarvitsee jossain vaiheessa tehdä. Nälkä ei ole ollut ja fiilis on aamusta iltaan energinen. Painoa lähti ensimmäisellä viikolla 700g. Hyvällä mallilla siis. Treenaamaan pääsin viime viikolla salille kaksi kertaa ja lisäksi siihen tietysti työmatkapyöräilyt 10 km päivässä. Jos en ihan väärin muista niin kävin myös kerran lenkillä. Salilla treenaan 2-jakoisella ohjelmalla, joten kropan sain käytyä kerran läpi viime viikolla. Tällä viikolla tulee itseasiassa ihan sama määrä salitreenejä, koska lähden mökille viikonlopuksi ja tälle päivälle buukkasin osteopaatin. Ehkä ensi viikolla ehtisi vaikka kolme kertaa…? 2-jakoinen ohjelma kuormittaa kroppaa aika lailla enkä mielellään treenaa esim. kahta päivää peräkkäin vaan pidän aina välissä lepopäivän, joten tämä systeemi on sopinut mulle kyllä todella hyvin vaikkei se ihan 2-jakoisen ohjelman ideaa ajakaan…No mutta, dieettiviikko 1 on nyt taputeltu ja toinen menossa. Jännää nähdä tapahtuuko tällä viikolla mitään erityistä!

Kuvasin viime sunnuntain videon, josta näette mitä syön päivän aikana. Yksi ateria puuttuu videolta kokonaan päivän lyhyydestä johtuen. Kun nukkuu pitkään ja menee ajoissa nukkumaan niin ei pysty syömään ihan niin paljon kuin esimerkiksi arkena. Mun kanavalle muita videoita pääset katselemaan tästä. Muistahan tilata myös kanava, se ei maksa mitään 🙂 Saapa nähdä koska saan seuraavan videon ulos. Mun mac herjaa, että kovalevy täynnä, mutta en saa enää mitään mistään poistettua…Ei päästä mokoma minua enää edes tallennettuja kuvia ja videoita katsomaan ja poistelemaan! Että mä vihaan tällaisia…. Jos siellä ruudun toisella puolella on Mac-osaajia niin saa auttaa!

Kiinnostaako teitä dieettijutut ollenkaan?

Dieettiruokaa: kana-nuudeliwokki

dieettiruokaa_kana-nuudeliwokki

Aloitan tämän reseptipostauksen pahoitteluilla. Pahoittelen, että reseptit, joita itsekin niin kovin rakastan, ovat viime aikoina jääneet hieman taka-alalle. Ymmärtänette kuitenkin syyn. Syön tällä hetkellä minulle laaditun ruokavalion mukaan ja minulla menee aina hetki sisäistää ruokavalio ennen kuin voin alkaa soveltamaan sitä kunnolla. Kunhan tämä sisäistäminen on saatu päätökseen niin reseptejäkin alkaa taas tippua tänne enemmän. Cheat mealinkin aion pitää lähiviikkoina niin eiköhän sieltäkin jotain tipu blogin puolelle! Erilaiset raakasuklaat, sokerittomat leivonnaiset ja itse tehty jäätelö kiinnostelee kovasti eli ainakin jotain niistä tulossa ihan lähitulevaisuudessa 😉

Mutta mennäänpä sitten päivän reseptiin eli kana-nuudeliwokkiin. Pidän itse kovasti itämaisvivahteisista ruuista ja näitä on helppoa soveltaa myös mun nykyiseen ruokavalioon. Kun jättää sokerichilisooseilla läträämisen ja miettiin raaka-aineet huolellisesti niin saa mitä mainiointa terveellistä ruokaa. Näissä nuudeliruuissa on parasta se, että saan syödä nämä ihan itsekseni. Kukaan ei tule kärkkymään! Tytön mielestä nuudelit kuulemma näyttävät madoilta eikä sen vuoksi kelpuuta niitä lautaselleen. Harmi 😀 Käytän itse vaihtelevasti sekä riisinuudeliä että täysjyvänuudeleitä. Tässä kyseisessä ateriasa käytin jälkimmäisiä. Vihannekset kannattaa valita tuoreina, ja vaikka pilkkominen vie hieman aikaa, se kannattaa! Eikä tämä vaikeaa ole. Kaikki kamat vaan pannulle nuudeleita lukuunottamatta, kypsennys ja hyvät mausteet. Aikaa ruuan valmistukseen menee noin 20 minuuttia.

Kana-nuudeliwokki (2 annosta)

  • 300g broilerinfilesuikaleita
  • 110g nuudeleita
  • 1 porkkana
  •  noin puolikas parsakaali
  • 1 punainen paprika (+ keltaisen jämät)
  • 1 punasipuli
  • loraus limemehua
  • loraus inkiväärimehua
  • loraus soijakastiketta
  • suolaa + muita mausteita oman makusi mukaan
  • öljyä paistamiseen

Kuori ja pilko porkkana ja punasipuli. Pilko parsakaalista haluamasi määrä pieniä nuppuja. Pilko paprikat pieneksi. Voit käyttää muitakin vihanneksia, mitä ikinä haluat!

Kuumenna pannussa pieni määrä öljyä. Laita pannulle broiskut ja vihannekset ja kypsennä ne. Laita nuudelit kiehumaan ja keitä niitä noin 3 minuuttia. Mausta hyvin broiskut ja vihannekset hyvin. Lisää paistamisen loppupuolella nuudelit joukkoon ja kypsyttele vielä vähän aikaa. Tarkista maku ja lisää mausteita tarpeen vaatiessa.

Syö hyvällä ruokahalualla esimerkiksi treenin jälkeen!

Dieettiläisen herkkupizza

Processed with VSCO with c2 preset

Nämä tyypit täällä päättivät tehdä tänään ruuaksi tortilloja. Mietin mitä voisin itse syödä, koska tortillat eivät tällä hetkellä sovi mun ruokavalioon eikä yhdellä tortillalla olisi edes lähtenyt nälkä. Halusin pitäytyä annetuisssa makroissa, joten tein nopean päässälaskun ja loihdin treenin jälkeiseksi ateriasta mielettömän hyvää tortillapizzaa! Olen tehnyt näitä monesti aiemminkin hieman tuhdimmilla täytteillä ja aina nämä on yhtä hyviä. Huomaan, että makuaisti alkaa kahden sokerittomia viikon jälkeen herkistymään ja pizza maistui tällä kertaa paremmalta kuin koskaan.

Processed with VSCO with c2 preset

Ruokaohjelmaan kuuluisi siis dieettipizza ihan kunnon pohjalla, mutta mökillä ei sattunut olemaan kaikkia pohjaan tulevia aineksia. Käytin itse pohjaan täysjyvätortillaa ja sen päälle laitoin tomaattipyreetä. Täytteinä molemmissa pizzoissa on hyvin maustettua jauhelihaa, herkkusieniä, ananasta ja tomaattia. Tämän päivän pizzaan ripottelin vähän juustoraastetta, vaikka se ei varsinaisesti mun ruokavalioon nyt kuulu. Vähennän rasvaa sitten päivän joltain toiselta aterialta. Pizza uuniin 200 asteeseen ja about 20 minsaa! Huomiseksi minua on odottamassa vielä toinen pizza ilman juustoraastetta. Täytyy vielä hehkuttaa – mielettömän hyvää oli ja samalla sain fiiliksen ”viikonloppu” ruuasta 😉

Processed with VSCO with c2 preset

Monipuolista ruokaa – viime viikon safkoja!

PicsArt_07-07-03.56.11

Mä olen viimeisen viikon aikana syönyt monipuolisemmin kuin aikoihin. Varsinkin vihanneksia uppoaa päivässä mieletön määrä enkä osaa vielä ostaa vihanneksia kerralla kovin moneksi päiväksi. Aina ne loppuvat kesken! Ruokailurytmiä olen saanut taas opetella uudestaan ja alkuun jäi joitakin aterioita välistä. En vaan saanut niitä mahtumaan päivääni. Tämäkin seikka tulee korjaantumaan kunhan pääsen töihin ja olen vurokaudesta hereillä huomattavasti enemmän kuin tällä hetkellä.

Mun ruokavalioon kuuluu tällä hetkellä viisi ateriaa päivässä + palkkari salin jälkeen. Suurimmat hiilarimäärät syön treenin jälkeen, mutta tulee niitä pieninä annoksina pitkin päivää. Kaloreista mulla ei ole hajuakaan, mutta ruokia punnaan jonkun verran. Vihanneksia syön niin paljon kuin napa vetää eli aika paljon! Jokaisella aterialla tulee jonkinlaisia vihanneksia/kasviksia/juureksia tai hedelmää ja marjoja. Täytyy sanoa etten ole ainakaan nälässä elänyt..

Processed with VSCO with c3 presetProcessed with VSCO with c3 presetProcessed with VSCO with c3 presetProcessed with VSCO with c3 preset

Tässä Ainon tekemässä ruolavaliossa olen tykännyt paljon erilaisista vaihtoehdoista. Ruokavaliossa on valmiina useampi vaihtoehto aterioille ja jos mikään niistä ei miellytä niin sitten voi omin pikku käytösin laskea makrot kohdalleen haluamistaan raaka-aineista. Välillä olen tehnyt ruuaksi erittäin askeettista kanaa ja riisiä tai jauhelihaa ja pastaa, mutta on näihin päiviin mahtunut paljon muutakin, kuten bataattihampurilaista, banskujädeä, vihanneskeittoa ja kana-nuudeliwokkia.

Positiivisinta on ollut huomata oma innostus varioida ruokia ja tehdä niistä omanlaisia. Käytän paljon mausteita ja yrititkin ovat alkaneet hiipiä lautaselle. Dieettiruokako muka tylsää ja pahan makuista!? Varmaan joo, jos sellaista haluaa tehdä ja syödä. Mä en halua. Ruokavalioon kuuluu myös kaksi cheatmealia kahdeksan viikon aikana, mutta vielä ei ole tarvetta eikä halua moisille. Ensi viikossa on mulle jo ihan riittävästi haasteita, kun jäädään tytön kanssa mökille, jossa anoppi hoitaa ruokapolitiikkaa. Ehkäpä laitan oman lusikkani siihen soppaan 😀 En ole ottanut tästä hommasta stressiä enkä aio ottaa jatkossakaan. Jos nyt joku ei mene gramman tarkasti niin mitä sitten? Ei elämä siihen lopu. Hyvää oloahan tässä ollaan etsimässä eikä mitään rantakuntoa.

Processed with VSCO with c3 presetProcessed with VSCO with c3 presetProcessed with VSCO with c3 presetProcessed with VSCO with c3 presetProcessed with VSCO with c3 presetProcessed with VSCO with c3 presetProcessed with VSCO with c3 preset

Tänään on ollut harvinaisen rasittunut ja ärsyttävä päivä. Olen siivonnut aamusta asti ja sehän se varmaan ottaakin päähän niin kovasti. Muuten olotila on ollut aamusta iltaan varsin energinen. Jos tämä päivä vielä tästä piristyy niin sitten heitän jonkun kotitreenin, mutta muuten menee ihan lihashuoltohommissa. Kuten näkyy niin en ota treenistäkään kauheita paineita. Jos ei huvita niin ei huvita. Haluan nauttia liikkumisesta, en ajatella sitä kaloreiden kulutusmuotona!