Suunnitelmana sokeriton tammikuu

suunnitelmana sokeriton tammikuu
Maidottoman ja sokerittoman mustaherukkajäätelön ohje täällä.

Suunnitelmana sokeriton tammikuu, kyllä! Kuulitte aivan oikein. Tämäkin asia on muhinut mielessä jo tovin. En pidä siitä, että aina viikonlopun tullen mieli alkaa halajamaan kaikkea herkkua ja nimenomaan sokeripitoista. Arvatkaa montako kertaa olen päättänyt etten syö sokeria seuraavana viikonloppuna? Ei riitä yhden käden sormet laskemaan! Yhtä monta kertaa olen myös epäonnistunut, koska himo sokerisiin herkkuihin vie aina voiton. Mun kohdalla ei toimi mikään muu kuin totaalikieltäytyminen, joten sillä tiellä nyt sitten ollaan.

suunnitelmana sokeriton tammikuu
Terveellisemmän suklaa-maapähkinävoifudgen ohje täällä.

Olen aikaisemminkin toteuttanut vähäsokerisia tammikuita ja niistä muistan, että olotila oli mitä mainioin. Ennen päätavoitteena on ollut päästä raskaasta olotilasta ja jatkuvasta sokerinhimosta eroon. Nyt olo ei ole millään tavalla raskas – kiitos pudotetun 5kg – mutta haluan päästä eroon sokerinhimosta ja nähdä edistäisikö sokerittomuus jollain tavalla dieettiä. Dieetti alkaa olla loppusuoralla, kuten olen jo vihjaillutkin, mutta haluan tsekata vielä tämän kortin. Mun salainen haavehan oli pudottaa paino alle 60 kilon ja nyt alin paino on ollut 62,2. Jonkin verran olisi matkaa vielä tavoitteeseen, mutta en tiedä jaksanko enää sinne asti ja toisiko tuo kilolukema mun elämään tai vointiin mitään uutta? On vaikeaa jaksaa tavoitella vain tiettyä numeroa, se ei motivoi minua oikeastaan millään tavalla.

suunnitelmana sokeriton tammikuu
Suklaa-appelsiinitryffelien ohje täällä.

Sokeriton tarkoittaa meille kaikille vähän eri asiaa. En aio kaikkea sokeria karsia ruokavaliostani pois eli en aio syynäämään esim. ketsuppia ja muita ruoka-aineita. Tarkoituksena on karsia nimenomaan valkoinen sokeri kokonaan pois eli en syö karkkeja tai mitään muutakaan herkkuja, joissa on valkoista sokeria. Hedelmiä syö entiseen malliin eli hedelmäsokeri on ihan ok. Toisethan karsivat sokerittomalla ihan kaiken sokerin, mutta se ei ole mun tarkoitukseni. Haluan innostua taas luonnollisemmasta leivonnasta ja testailla terveellisten herkkujen reseptejä. Olen itse asiassa jo nyt niin innoissani, että motivaatiota siihen asiaan ei tarvitse juurikaan hakea 😀 Reseptejä on mielessä enemmän kuin ehdin tehdä ja toivon, että niistä on iloa teillekin!

suunnitelmana sokeriton tammikuu
Herkullisen protskuletun ohje täällä.

Onko muilla suunnitelmana sokeriton tammikuu? Tai jonkinlainen herkuton vuoden alku?

♥ SEURAA MINUA ♥

Palasia arjestani Instagramissa // Youtubessa // Facebookissa.

Snapchat: jonnamusakka

Edellinen postaus: Uuden vuoden lupaukset vuodelle 2018!

Lue myös: Houkuttaako vähäsokerinen tammikuu?

Herkuton toukokuu – mitä se minulle merkitsee?

Irti herkkuhimoista – Viikon 19 ruokapäiväkirja

Herkuton toukokuu – mitä se minulle merkitsee?

*Sisältää mainoslinkkejä

Happy milkshake -lautanen täältä*
Instagramin puolella tuli hyvää keskustelua herkuttelusta ja herkuttomuudesta. Näinhän se on, että jokainen ymmärtää se eri tavalla. Toiselle herkuttomuus tarkoittaa sitä ettei mitään ylimääräistä syödä normaalin ruuan sijaan. Toisille se on pelkästään sokerista kieltäytymistä ja toiset saattavat sallia esimerkiksi jäätelön. Kuka mitenkin sen oman ajattelumallinsa mukaan asettaa. Koko idea herkuttomaan toukokuuhun lähti mieheltä ja minä olin heti mukana. Meidän tarkoituksen on vältellä nimenomaan valkoista sokeria ja kaikki jumalattoman rasvaiset roskaruuat ovat myös kiellettyjen listalla. Emme syö mitään minkä koemme epäterveelliseksi. Hän ei syö myöskään protskupatukoita, mutta itse taas sallin ne täysin. Syön myös sokerittomia herkkuja, kuten raakakakkuja ja kaikkea missä ei ole käytetty valkoista sokeria. Tiedän, että keho reagoi samalla tavalla oli kyse mistä sokerista tahansa, mutta se ei ole mulla se pointti. Raja piti vetää johonkin ja minulla se on valkoisen sokerin käyttö. Sinulla asia saattaisi olla toisin!

Olen itse vetänyt kaikenlaista sokerimättöä nyt todella pitkän aikaa ja huomannut, että määrät vain kasvavat viikko viikolta. Mikään ei tunnu olevan tarpeeksi ja kokonainen karkkipussi heilahtaa nasuun ihan sormia napsauttamalla. Joka perjantai alan miettimään mitä hyvää söisin lauantaina. Olo sunnuntaina on myös todella väsynyt ja herään turvoksissa ja kauheaan janoon. Näistä haluan eroon. Herkuttoman toukokuun ideana on myös kokeilla uusia, hieman terveellisempiä, reseptejä ja opetella myös lauantaisin syömään ennemmin oikeaa ruokaa kuin mättämään vain kourakaupalla herkkuja. Onnistui ainakin viime viikonloppuna! Olin miettinyt tekeväni ainakin banskulettuja ja banskujädeä, mutta söinkin niin paljon oikeaa ruokaa ettei tehnyt muuta enää mieli. Pari suklaa-appelsiinipalleroa (raaka) maistoin, mutta siinä kaikki. Tehtiin illalla pizzaa, mutta jätettiin perinteiset juustokuorrutteet laittamatta. Ei ollut huono noinkaan!

Alla video mun herkuttoman toukokuun ensimmäisestä herkuttomasta lauantaista! Muistakaahan klikata itsenne videon kautta youtubeen ja tilata kanavaa 😉

Miten sinä käsität herkuttomuuden?