Millä eroon selkäkivuista?

Processed with VSCO with c1 preset

Vanhuus ei tule yksin, sanotaan. Milloin sitten tietää tulleensa vanhaksi? Olen vahvasti sitä mieltä, että kroppa alkaa ikääntyä noin 33-vuoden iässä. Ensin meni olkapää, sitten puhkesi astma ja nyt on selkä kolmatta viikkoa kipeänä. Väitän, että vanhuus iski sillä sekunnilla kun täytin 33! Parin viikon päästä mittariin tulee vuosi lisää ja odotan kauhulla mitä silloin tapahtuu. Tuntuu, että valitan jostain vaivasta joka päivä. Mies ei jaksa enää kuunnella ja kohta ei enää työkaveritkaan saati te blogin lukijat. Sitten märisen yksinäni jossain kylmässä parvekkeen nurkassa 😀

Mun selkä on kipeänä nyt kolmatta viikkoa. Tai ei voi sanoa, että se on kipeä. Ainakaan koko aikaa. Lähinnä alaselkä on todella jumissa ja alaselässä kulkee noin 10 cm levyinen ”panta”. Istuminen ja seisominen on kaikista pahinta ja aamuisin alaselkä on todella jäykkä. Treenaaminen on ainoa hetki, kun selkä on ihan normaali eikä mitään tuntemuksia sillä alueella ole. Selkää, pakaroita ja jalkoja on nyt hierottu auki ja aion varata taas ajan ensi viikolle. Myös osteopaatilla ja fyssarilla olen käynyt. Olen tehnyt paljon kotona ja treenien yhteydessä lihashuoltoa rullauksen ja venyttelyn muodossa. Tuntuu, että kaikkea on jo kokeiltu, mutta jäkki on ja pysyy. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään!

Processed with VSCO with c1 preset
Pakaran aktivoimisharjoitukset menossa.

Todennäköisesti vaiva johtuu edelleen jollain tavalla olkapäästä. Oikea pakara ei kuulemma hermotu kunnolla ja saman puolen lonkankoukistaja on todella kireällä. Vasemman puoleinen pakara on jumissa koko ajan hieronnoista ja käsittelyistä huolimatta. Kaikki nämä saavat lantion kääntymään väärään asentoon ja aiheuttavat selän tuntemukset. Selkä on siis koko ajan todella väsyneen oloinen ja suoliluun harjanteet tällä hetkellä hieman tulehtuneet. Muistan, että tällainen samanlainen tilanne oli kun olkapää hajosi, mutta myös vähän sen jälkeen kun meidän tyttö oli syntynyt. Aina esim. selkäkipu ei siis johdu pelkästään selästä, vaan se vika voi olla jossain ihan muualla. Joskus pelkkä lääkärissäkäynti ja lepo auttaa, mutta suosittelen vahvasti visiittiä myös muille asiantuntijoille, jos kivut eivät hellitä!

Mitäs jatkossa tapahtuu? Ensi viikolla hieronta ja mahdollisesti myös visiitti osteopaatille. Teen ahkerasti fyssarin antamia liikkeitä ja yritän saada oikean pakaran toimimaan kunnolla. Se rassukka kun ei oikein tajua tehtäväänsä. Näiden lisäksi pidän itseni liikkeessä ja venyttelen kroppaa paljon liikkuvuusharjoittelun lisäksi. Istun ja seison paikoillani mahdollisimman vähän. Jos vaiva jatkuu vielä niin sitten mennään taas fyssarille!

Onko teillä muilla olkapääleikatuilla ollut samanlaista ongelmaa? Tai ylipäänsä kellään teistä lukijoista?

Mites se liikkuvuus ja lihashuolto?

Processed with VSCO with a6 preset

*Sis.mainoslinkin

Mä olen muutaman päivän paininut selkäkipujen kanssa. Ajattelin ensin, että se on vain vähän jumissa ja yritin itse huoltaa, rullata ja venyttää selkää ja koko alakroppaa. Sunnuntaina vietin salilla noin 1,5 tuntia tehden pelkkää lihashuoltoa ja liikkuvuustreeniä. Pari tuntia sen jälkeen selkä oli hyvänä, kunnes kipeytyi taas. Eilen menin töiden jälkeen suoraan hierojalle, koska selkä oli kipeytynyt entisestään. Takareidet ja pakarat olivat todella jumissa ja ne saatiin hierottua auki. Selkä kivuttomana ja paikat vetreinä lähdin kotiin. Sitä iloa kesti taas pari tuntia. Selkä meni ihan tilttiin taas ja tänä aamuna viimeinen vaihtoehto oli käynti lääkärillä ja pari päivää lepoa. Iltapäivällä kävin osteopaatilla ja oikea lonkankoukistaja sekä vasen pakara olivat niin kireällä (hieronnasta huolimatta), että ne vetivät lantiota ja SI-niveltä virheasentoon. Rangasta auottiin useampi lukko ja lantio saatiin paikoilleen. Nyt selkä vaikuttaa taas todella hyvältä, mutta virheistä oppineena odottelen suosiolla huomiseen ennen kuin alan ilakoimaan!

Processed with VSCO with a6 preset

Mitä tässä  nyt sitten yritän sanoa? Liikkuvuustreenit ja lihashuolto ovat urheilevalle ihmiselle todella tärkeitä, mutta monesti ne laiminlyödään täysin. Kovaa treenaavan ihmisen pitäisi tehdä lihashuoltoa tuntimäärissä saman verran kuin itse treeniäkin. Teen itse paljon lihasuoltoa kotona ja sen lisäksi me tehdään treeneissä paljon erilaisia liikkuvuujuttujakin. Aina nekään ei kuitenkaan riitä. Todennäköisin syy mun selkäongelmaan löytyy edelleen jäykästä olkapäästä ja ainakin mun pitäisi ehdottomasti lisätä omiin rutiineihin vielä hierontaa sekä osteopatiaa. Näissä molemmissa olisi hyvä käydä 4-6 viikon välein. Osteopaatilla ei välttämättä niin usein, jos ei ole varsinaista vaivaa. Hoidoilla saa kyllä lisättyä myös omaa suoritus- sekä palautumiskykyä eli jos haluaa näihin lisää tehoja niin säännölliset käynnit tuskin olisi pahitteeksi. Liian usein ainakin omalla kohdalla esteeksi muodostuu raha. Omaa hyvinvointia ei voi rahalla mitata, mutta toisinaan tyhjästä on pikkasen paha nyhjästä, kun kyseessä on kuitenkin ammatinharjoittaja joka tuskin tekee hoitoja ilmaiseksi ihan hyvää hyvyttään. Ehkäpä olisi taas budjetin syynäyksen paikka, jotta saisin nykäistyä useammin rahat oman hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Pitkässä juoksussa siitä on kuitenkin todella paljon hyötyä!

Tykkään tehdä itse paljon erilaisia liikkuvuusjuttuja ja lämmitellä kehonpainolla. Siinä samalla kun hoituu myös tuo liikuvuuspuolikin. Teen paljon dynaamista venyttelyä esimerkiksi vetokumin avulla ja huollan kroppaa rullalla, lacrossepallolla sekä kahvakuulalla. Uskokaa tai älkää, mutta kahvakuulakin on todella hyvä väline lihashuoltoon! Nyt kun olen taas päässyt vahvemmin treenin syrjään kiinni niin näitä liikkuvuus- ja lihashuoltojuttujakin alkaa tulla blogiin enemmän. Alla video erään treenikerran lämmittelyistä!

Ei muuta kuin vetreää viikkoa!

Ps. Saatte nyt -20% alennusta Ellokselle koodilla 355402, koske myös monia merkkituotteita ja huonekaluja! Alennus voimassa 15.1.2017 asti! Shoppaamaan pääset tästä*.

Alennus koskee uutta tilausta. Alennus koskee normaalihintaisia vaatteita, kenkiä, asusteita, kodintekstiilejä, sisävalaisimia, tapetteja ja mattoja.Toimituskulut lisätään tilauksen loppusummaan. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin tai tilaajaetuihin, ale-/kampanjahintaisiin tuotteisiin, huonekaluihin, elektroniikkatuotteisiin ja -tarvikkeisiin, Design by -tuotteisiin eikä tuotemerkkeihin UGG, Odd Molly, Odd Molly Home, Vagabond tai Spanx.