Tuloksia syntyy, kun jaksaa tehdä töitä niiden eteen

*Sisältää mainoslinkkejä

Vielä kolme kuukautta sitten olin rapakunnossa. Olkapään operaatiosta oli kulunut aikaa puolisen vuotta ja yritin treenata silloin ahkerasti salilla. Sydän oli kuitenkin koko ajan muualla ja treenaaminen oli kauheaa pakkopullaa. Menin, tein sen mitä piti ja lähdin. Tiesin kuitenkin, että teen sen kaiken vain päästäkseni takaisin kuntoon ja keksisin jotain muuta kun sen hetki olisi. Tein kotona ja salilla tunnollisesti kaikki liikkeet, jotka fysioterapeutti oli minulle ohjeistanut ja joka viikko yritin nostaa rasitusta aste asteelta. Aloin kuntoutumaan yllättävän nopeasti ja treenikaverin houkuttelemana palasin takaisin crossfitin pariin.

Alkuun pelotti teenkö jotain liikaa tai väärin. Opin todella nopeasti havaitsemaan kropan signaalit ja hölläsin tahtia, jos meno yltyi liian rankaksi. Aloin melkein heti treenaamaan viisi kertaa viikossa ja nautin treenaamisesta suunnattomasti! Joka viikko tapahtui edistystä ja pikku hiljaa pystyin tekemään samoja harjoituksia kuin muutkin. Fyssarin ohjaukset loppuivat ja sitten olinkin omillani. Päätin heti etten lopeta pienten tukiliikkeiden tekemistä enkä ole lopettanut vielä näin kolme kuukautta jälkeenpäinkään niitä. Kun kerran rikkoo itsensä, ei sitä halua tehdä toiste. Harmittaa kuunnella salilla ihmisiä, joilla on olkapäiden kanssa ongelmaa, ja jotka eivät halua hakea siihen apua. Toivotaan vain, että kipu ja ongelmat menee itsekseen ohi. Vähätellään oireita. Näin ajattelin nimittäin itsekin. Vuoden taistelin ja sitten luovutin. Oli pakko hakea apua ja vaikka leikkauspöydälle jouduinkin, en kadu sitä yhtään. Saan ainakin treenata kivuitta! Itselläni, ja monella muullakin, halu treenata on kovempi kuin halu hoitaa itsensä kuntoon. Uskotaan, että se aika on kaikki pois treenaamisesta. Voin kertoa, että kaikki se aika jonka vain kitkuttaa kipujen kanssa, on pois kovalta treeniltä. Kumpa olisin itsekin tajunnut aikaisemmin hakeutua hoitoon! Nyt olen viisaampi ja kuuntelen kropan signaaleja todella tarkkaan. En treenaa väsyneenä ja pidän järjen päässä isojen painojen kanssa, vaikka kuinka tekisi mieli kokeilla mihin pystyy. En ole vieläkään 100% kunnossa enkä tiedä olenko sitä koskaan.

Paita Reebok täältä* // housut Nike (ostettu käytettynä) // Kengät Reebok täältä*(nyt alessa!)
Tuloksia syntyy, kun jaksaa tehdä töitä niiden eteen. Tämän voin allekirjoittaa täysin. Koko kuntoutusprojekti oli ihan itsestäni kiinni ja hoidin sen hemmetin hyvin. Ei pelkkä leikkaus ketään terveeksi tee. Jälkipuinti on hoidettava ihan itse ja moni ei jaksa sitä valitettavasti tehdä. Kun palasin takaisin crossfitin pariin kolmisen kuukautta sitten, me testattiin ykkösmaksimit maastavedossa, kyykyssä ja shoulder pressissä (pystypunnerrus seisten tangolla). Kaikissa liikkeissä painot ovat nousseet kovalla tahdilla ja alan olla vanhoissa kilomäärissä. Mavessa nousi silloin 90kg ja viime viikolla tein kaikkien aikojen uuden peeärrän 120 kilolla! Myös peruskunto on noussut kohisten ja pystyn oikeasti tekemään jo suht kovilla tehoilla kaikki treenit. Ensi viikolla meillä alkaa juoksutreenit, joita odotan pelonsekaisella innolla. Olen aika huono juoksija, mutta tänä kesänä voisin yrittää siinäkin petrata! Olen luonteeltani vähän sellainen, että mun pitää saada nähdä ihan konkreettisia tuloksia sopivin väliajoin jotta motivaatio pysyy huipussaan. Nyt niitä tuloksia on nähty melkeinpä koko vuoden tarpeiksi 😀

Näin positiivisin mielin täällä alkavaan viikkoon! Tänään menen tekemään openin 17.4 lajin uudestaan ja yritän parantaa perjantain tulostani 😉 Saa nähdä onko mun uusi taktiikka parempi vai huonompi…

Hei joko teille on Fitcard tuttu sovellus? Fitcard on siis uusi liikuntasovellus, jonka avulla pääset yhdellä kuukausittaisella maksulla treenaamaan kaikkiin applikaation sisältämiin  liikuntapaikkoihin! Valittavana on yli 100 liikuntapaikkaa ja lajeina on esim. kuntosali, jooga ja ryhmäliikunnat. Hinta alkaen 19e/kk! Hinta määräytyy asettamiesi treenikertojen perusteella eikä Fitcardissa ole sitoutumispakkoa saati jatkuvia maksuja! Ja korttihan kulkee kätevästi mukana puhelimessa 😉 Tsekkaa lisää täältä*.

 

Jos haluun olla tikis

Processed with VSCO with c3 preset

*Sis.mainoslinkin & tarjouksen.

Täälläkin on viikonlopusta ja Blog awardseista selvitty kunnialla. En ala niistä sen enempää kirjoittelemaan, koska ne ovat jo jokaisessa blogissa täällä näkyneet. Todettakoon, että tilaisuus oli ihan mieletön ja a-lehdillä puitteet mitä mahtavimmat. Toivottavasti kutsu tulee myös ensi vuonna 😉 Yllä olevasta linkistä pääsette fiilistelemään tilaisuutta kuvien muodossa, jos kiinnostaa!

Mennäänpä sitten varsinaiseen asiaan. Mulla on ollut taas viime aikoina pieniä motivaatio-ongelmia havaittavissa. Kyllästyn todella helposti ja nyt kun olkapää antaa myöten jo kovatkin treenit niin treeniohjelma tuntuu vanhalta ja tylsältä. Ei siinä varsinaisesti mitään vikaa ole, mutta ei millään jaksaisi hangata samoja liikkeitä viikosta toiseen. Kehitystähän mulla tapahtuu ihan koko ajan eli joka treenikerta saan latoa malmia lisää tankoon. Olen huomannut, että mielelläni keksi ihan uusia liikkeitä vanhojen ja hyväksi havaittujen tilalle. Viime viikolla skippasin etureisiliikkeet kun osa salin laitteista oli poissa käytöstä huollon vuoksi. Työntelin kelkkaa pitkän tovin kyykkäilyjen sijaan. Eilen ei taas takareisien treenaaminen oikein huvittanut, niin otin esille Tikiksen uuden kirjan treenasin sen sijaan pakaroita oikein urakalla!

Processed with VSCO with c3 preset

Ehkä mun pitää vain pikku hiljaa ymmärtää se ettei treeniohjelman orjallinen noudattaminen ole kaikkia varten. Mä en yksinkertaisesti kykene siihen. Mulle on toki annettu aika lailla vapaat kädet liikkeisiin, mutta ne tietyt perusliikkeet haluaisin säilyttää ohjelmassa aina. Vanhoilla kunnon perusliikkeillä saadaan voimatasot nousuun ja lihasmassa kasvuun. En tykkää mistään hifistelystä, mutta tykkään vähäsen kuitenkin. Tykkään, että ohjelmassa on välillä jotain pientä muutosta ja jippoa, joka pitää mielen virkeänä. Sen ei tarvitse olla mitään suurta. Jokin uusi liike tai tekniikka riittää mulle, mutta jos oikeasti haluan kehittyä ja olla tikis, niin liikaa ei saa kikkailla!

Processed with VSCO with c3 preset

Mä olin niin riemuissani, kun postiluukusta kolahti viime viikolla Tikiksen treenihaastekirja*! Tykkään erilaisista haasteista ja ennen kaikkea siitä, että kirja toi hurjasti lisäulottuvuuksia ja vaihtelua omiin treeneihin. Kirja ei ole mikään perinteinen treenikirja jäykkine kuvineen ja ohjeistuksineen. Se on oikeasti täyttä tavaraa! Kirja sisältää omat haasteensa mm. rasvanpolttoon, leuanvetoon, punnertamiseen sekä pakaraosastolle. Lisää tietoa yllä olevasta linkistä! Haaste on tehty useammalle viikolle ja saat kirjasta selkeät ohjeet mitä missäkin treenissä teet ja kuinka etenet viikko viikolta. Itsehän aloitin lauantaina booty-haasteen ja seuraavaksi korkkaan myös vatsalihas-haasteen. Leuanvetoa odottelen vielä vähän aikaa. Olkapää ei nimittäin kestä vielä kovin pitkään roikkumista tangossa. Jos tilaat kirjan itsellesi 23.10 mennessä niin saat kaupan päälle Tikiksen 2-jakoisen treeniohjelman!

Kannattaa käydä myös Tikiksen sivuilta tsekkaamassa laadukkaita treenivideoita sekä hyviä vinkkejä mm. ravitsemukseen! Nää kaiffarit ei ole mitään ihan turhaa jengiä. Hehän nappasivat awardseissa parhaan  harrastuskanavan pystin 😉 Tsekkaa myös facebook-sivut!

Mites teillä: jaksatteko puurtaa pitkiäkin aikoja samalla ohjelmalla vai kaipaatteko vaihtelua?