Valehtelisin, jos väittäisin etten treenaisi myös ulkonäön vuoksi

Processed with VSCO with 6 preset

*Sis.mainoslinkin

Mä olen urheillut oikeastaan koko ikäni. Teininä juoksin, pelasin lentopalloa, treenasin karatea ja yritin käydä salilla. Lukiossa urheilu oli vähän harvinaisempaa, mutta joka viikko päätin aloittaa ainakin lenkkeilyn ja laihtua. Olin silloin pullukka tyttö, joka ei tiennyt ravinnosta yhtään mitään. Luulin, että voista ja jauhoista tehty jauhelihakastike on terveellisintä mitä voi olla. Viikonloppun siideri ja hampurilaiset maistuivat. Joka viikon sunnuntaina punnitsin itseni ja katsoin itseäni peilistä. Totesin etten koskaan voi laihtua! Ja niin kovasti kun yritin…

Processed with VSCO with 6 preset

Parikymppisenä löysin tieni kaverin matkassa kuntosalille. Opin pikkuhiljaa treenaamaan ja jotain ravintopuolestakin. Tapasin salilla mieheni ja siitä se sitten lähti. Lihakset alkoivat kehittyä pikkuhiljaa ja treenipainot kasvaa siinä samalla. Opin syömään oikein ja pudotin painoa 65 kiloon. Painoin silloin saman verran kun painan itse asiassa nytkin. Kuntosalitreeni ja lenkkeily oli mun suuret intohimot monta vuotta ja innostuin kisaamaankin pariin kertaan fitnessjutuissa. Kroppa muuttui koko ajan ja mitä enemmän tuli lihasta, sen helpompaa rasvamäärän ylläpito oli. Muutamia vuosia sitten sain tarpeekseni salihommista ja siirryin crossfitin pariin. Jälleen kroppa alkoi muuttua lajille ominaiseksi. Sain syödä ihan mitä tahansa ja herkutella kuinka paljon vaan eikä mikään näkynyt missään. Sanomattakin on selvää, että tykkäsin! Tällainen herkuttelija ja suursyömäri kun olen. Ulkonäkökeskeinen treenaaminen jäi ja nautin suunnattomasti, kun peilillä ei ollut enää mitään merkitystä. Vain kehitys oli asia, jota seurasin. Ja sitähän tuli!

Processed with VSCO with 6 preset

Sitten meni olkapää ja alamäki alkoi. Jouduin olemaan pitkiä aikoja treenaamatta, mutta ruokahalu säilyi. Sanomattakin lienee selvää, että peilikuva alkoi muuttua eikä tosiaankaan parempaan suuntaan. Aloin taas kiinnittää huomiota ulkonäkööni ja koko ajan löystyvään vartaloon. Vaatteet eivät enää istuneet ja vihasin sitä fiilistä, kun kaikki puristaa. Niin minusta tuli jälleen ulkonäkökeskeinen ihminen. Halusin näyttää hyvältä, mutta samalla olin niin alamaissa koko ajan etten jaksanut tehdä yhtään mitään. Olisin toki voinut lenkkeillä ja vahtia ruokavaliotani tarkemmin, mutta ei huvittanut. Niinpä  nyt ollaan tässä tilanteessa kuin ollaan. En ole näistä ajatuksista täällä juuri huudellut, koska usein omaan vartaloon liittyvät ajatukset tuomitaan. Nyt en oikeastaan jaksa enää välittää, tiedättekö miksi? Koska olen taas oikeilla raiteilla!

Processed with VSCO with 6 preset

Pääasiassa treenaan tällä hetkellä kuntouttaakseni ja vahvistaakseni kroppaa. Nämä ovat mun pääprioriteetit. Mutta en voi täysin sulkea pois ajatusta ettenkö treenaisi myös ulkonäön vuoksi enkä aio tästä valehdella teillekään. Mun kroppa on muuttunut niin paljon viimeisen vuoden aikana etten tunne enää oloani hyväksi. Päivä päivältä kroppa kuitenkin vahvistuu ja tiivistyy ja mun mieli piristyy samalla. Mä en todellakaan tavoittele mitään uberkireää fitnessmimmin kroppaa, vaan sitä samaa vanhaa mikä mulla oli vuosi sitten. Siinä kunnossa tunsin oloni hyväksi, olin vahva ja energinen. Tuohon pisteeseen haluan takaisin ja sinne olen nyt matkalla. Crossfit on ehdottomasti mun laji, olen boksilla kuin kotonani ja mun motivaatio on nyt todella kova. Haluan kehittyä koko ajan ja tällä hetkellä se on helppoa, koska olen aloittanut taas nollasta. Näitä fiiliksiä olen kaivannut niin paljon! Vielä on hitokseen iso duuni tehtävänä, mutta eihän mulla ole muuta kuin aikaa! Crossfitin lisäksi treenaan Hiekkaharjun Foreverillä ja vahvistan kaikkia pikkulihaksia, joita ei niin paljon tule treenattua crossfitissä. Kerran kaksi viikossa teen ihan perusbodausta ja tällä hetkellä tämä tuntuu varsin toimivalta systeemiltä!

Processed with VSCO with 6 preset

Ei muuta kuin parempaa vuotta 2017 kohti!

Ps. Sportamorella tänään -25% melkein kaikesta! Alennettuihin tuotteisiin pääset tästä*. Mä taidan tilata itselleni joululahjaksi uudet Nanot 😉

Treenimetodina höntsäily

jonna_elokuu3-1-of-1
Fashion photoshoot: Katri Viirret.

Treenipostaukset on nykyään mun blogissa melkeinpä vähiten luettuja juttuja. En tiedä olenko niin epäkiinnostava treenaaja vai eikö ihmisiä vain kiinnostaa treenaamiseen liittyvät jutut, mutta en aio niitä siitä huolimatta lopettaa. Mä nyt olen muutenkin tällainen persoona, että kirjoittelen juuri niistä asioista, jotka itseäni sattuu kulloinkin kiinnostamaan ja joista innostun. Treenaaminen on ollut iso osa mun elämää viimeiset 15 vuotta. Olen kisannut fitnesslajeissa ja ollut fanaattinen kuntosalilla bodaaja. Olen crossfitannut melkein kolme vuotta ja nyt viimeisin vuosi on ollut ehkä surkein treenivuosi näistä kaikista olkapään hajoamisen vuoksi. Välillä olen näinä vuosina innostunut juoksusta, mutta usein se jää unholaan aika nopeaan. Ei vaan ole mun juttu. Nyt pinnalla ovat taas kuntosali, oman kehon painolla treenaaminen sekä erilaiset liikkuvuusjutut.

Mun mielestä tärkeintä treenaamisessa on sen tuoma ilo. Urheilun täytyy olla sellaista, että saat siitä iloa ja energiaa. Jaksat tehdä sitä päivästä ja viikosta toiseen. Tulet treeneistä hyvinvoivana ja innostuneena kotiin. Tunnet onnistumisen tunteita. Treenin täytyy myös asettaa välillä uusia haasteita, koska kukaan ei jaksa treenata samalla tavalla kuukaudesta toiseen. En minä ainakaan. Itselleni hyvin tärkeää on fiilispohjalta treenaaminen. Muutama vuosi sitten tein aina viikkosuunnitelman, jonka mukaan treenasin vaikka mikä oli. Nykyään kuntosalitreeni saattaa vaihtua kotitreeniin tai kävelylenkkiin, jos siltä tuntuu. Ei se ole niin vakavaa! Niin kuin sanoin, ilon kautta 🙂 Välillä voi vähän höntsäillä.

Mutta on mullakin tavoitteita. Ne saattavat muuttua ajan kuluessa, mutta tietyt asiat siintävät mielessä aika vahvasti. Crossfitistä tykkäisin edelleen kovasti, mutta pelkään olkapääni puolesta. En halua käydä samaa prosessia enää läpi uudestaan, joten kuntosali on mulle oikea paikka. Ihan ensimmäisenä haluan nämä viimeisetkin liikerajoitukset pois olkapäästä, jonka jälkeen pystyn laajentamaan liikerepertuaaria entisestään. Haluan kyykätä ja penkata isoilla painoilla. Mun prioriteetti numero yksi on tulla taas yhtä vahvaksi kuin olin noin vuosi sitten. Voisi sanoa, että olin silloin elämäni kunnossa: vahva, liikkuva ja kestävä. Haluan myös alkaa rakentamaan menetettyä lihasmassaa takaisin. Joku siinä vahvassa ja lihaksikkaan näköisessä kehossa vaan kiehtoo. Eniten haluan taas tuntea sen ilon kun ennätykset paukkuvat! Edellisestä kerrasta onkin jo aikaa…Tavoitteena on saada viikkoon mahtumaan neljä salitreeniä ja siihen lisäksi kestävyystreeniä/oman kehon painon harjoittelua + liikkuvuutta. Mitä nyt milloinkin haluan eniten tehdä.

jonna_elokuu1-1-of-1

Viime viikolla treenasin näin:

Ma: salilla selkätreeni

Ti: lepo

Ke: kehonpainotreeni mökillä (koko kropalle)

To: lepo + venyttelyä

Pe: 50 minuutin kävelylenkki

La: kehonpainotreeni kotona (jalat + vatsat)

Su: kävelylenkki 45 minuuttia + lihashuoltoa

Viime viikolle ei poikkeuksellisesti tullut kuin yksi salitreeni, koska lähdettiin mökille. Eihän tämä mun treenaaminen mitään rankkaa vielä ole, ei todellakaan, mutta hemmetin hauskaa se on (ainakin mun mielestä)! Yritän pikku hiljaa saada lisää lihasmassaa ja säilyä edes jonkinlaisessa kunnossa. Kehonpainotreenit teen aina niin, että sykkeet ovat korkealla melkeinpä koko treenin. Hyvin crosffit-tyylistä siis ja koko kroppaa vahvasti kuormittavaa. Itse tykkään tällaisista treeneistä ja ne on helppoa ja nopeaa toteuttaa lyhyessäkin ajassa esimerkiksi kotona. Puoli tuntia kun jaksaa painaa niin päivän treeni on tehty!

Minkälainen sun normaali treeniviikko on?