All in

Processed with VSCO with a6 preset

*postaus sisältää mainoslinkin. 

Mä olen vähän tämmöinen että kun jostain oikein innostun niin innostun sitten ihan kunnolla. Kerään kaiken mahdollisen tiedon ja ajatukset pyörivät vain sen yhden asian ympärillä. Sali-innostus nostaa nyt todella kovasti päätään, mutta ainoa haittatekijä on tuo vemppakäsi, joka hidastaa menoa. Vielä toistaiseksi. Kävin hoidattamassa kätöstäni eilen osteopaatilla ja kyllä se heti vaikuttaa paremmalta. Vielä pari hoitokertaa niin käsihän saattaa olla kuin uusi. Tai vähintään entisenlainen. Toivoa ainakin sopii!

Processed with VSCO with a6 preset

Mä oon alkanut nyt katselemaan hirveästi erilaisia treenivideoita, miettimään omaa treeniohjelmaa, viilannut ruokavaliota, lisännyt vähän lisäravinteita käyttöön ja tekis mieli vielä tilata uusia treenivaatteitakin. Uusia treeniaiheisia blogeja ja instatilejäkin on löytynyt ja nyt vain odottelen, että pääsen täyteen työn touhuun. Ei jaksais vaan kyykätä koko ajan! Kiva olis päästä treenaamaan olkapäitäkin kunnolla. Ja haboja! Jos vaan pääsisin treenaamaan niin kuin vanhoina hyvinä aikoina niin saattaisin saada kadonneen lihasmassankin takaisin suht nopeasti. Lihasmuisti on kuulemma hyvä 😉

Nu3:n L-tyrosine ja bcaa:t kapselimuodossa just otettu käyttöön!
Nu3:n L-tyrosine ja bcaa:t kapselimuodossa just otettu käyttöön!

Kautta rantain eksyin tänään Junkyardille ja mitäs muutakaan katselemaan kuin treenivaatteita. Ihan hirveäkauheanhitsinpaljon tekis mieli tilata, mutta kun yritän säästää. Jonkun syyn varjolla yritän löytää keinon ja eikös kevät voisi olla hyvä syy? Tai motivaatio? Tai vanhoihin vaatteisiin kyllästyminen? Tai uuden alun kunniaksi?

PicMonkey CollageTässä vain murto-osa vaatteista joihin ihastuin. Treenitoppejakin olisi kiva saada muutama uusi, koska vanhat alkaa olla a) väärän kokoisia tai b) ihan kulahtaneita. Toistaiseksi jätin kaikki tuotteet ostoskoriin odottamaan, koska haluan olla 100% varma, että haluan vaatteen ihan oikeasti enkä hetken mielijohteesta, koska olis vain kiva saada jotain uutta. Hei, mähän olen jo vähän viisastunut mitä tulee nettishoppailuun! *ylä vitonen*

Josbteillä on jotain toiveita postausten tai blogin suhteen niin laittakaahan tulemaan! Mä olen niin kovin innoissani, että kohta alan vääntämään kotona vatsa tai pebatreenin kun en muutakaan voi 😀

Puntti-Pirkosta crossfittaajaksi

Blogin lukija Saara toivoi mun kertovan mitä muutoksia on tapahtunut sen jälkeen kun vuosi sitten siirryin tavoitteellisen kuntosalitreenin jälkeen crossfitin pariin. Punttitaustaahan mulla on noin 10 vuodelta ja pari kertaa ehdin kisaamaankin. Ensimmäiset kisat kävin bodyfitneksessä 2007 ja toiset naisten classicissa 2010. Molemmilla kerroilla kunto jäi aavistuksen liian pehmeäksi eikä menestystä kisoista tullut. Noista kerroista opin kuitenkin sen, että olen ehdottomasti kilpailija tyyppiä! Suuri haave oliskin saada omat crossfittailut sille tasolle, että voisin alkaa kisaamaan ihan säännöllisesti. Aloitin muistaakseni toukokuussa 2013 crossfit-tyyppiset treenit ensin itsenäisesti Malmin East bodylla ja heinäkuussa siirryin juuri avatulle crossfit Vantaan boksille.

kuvia+010
Huhtikuu 2013.

Ihan ensimmäinen muutos minkä huomasin omassa kropassa vaihdettuani lajia oli aineenvaihdunnan kiihtyminen. Puntilla käydessäni mun piti olla tosi tarkka ruokamääristä ja kaloreista ettei paino olis noussut kauhealla tahdilla ylös päin. Crossfitin kanssa tätä ongelmaa ei ollut eikä ole vielä tänäkään päivänä. En enää laske ollenkaan kaloreita ja saan viikonloppuisin herkutella ihan huoletta. Tällä hetkellä yritän järkevästi hilata kaloreita ylös päin voimatasojen lisäämiseksi ja palautumisen parantamiseksi. Vaikea homma!

kuvia-00713-623x800
Toukokuussa 2013 treenasin kotona käsilläseisontapunneruksia 😀

Mulla alkoi aika nopsaan kroppa muuttua crossfitin aloittamisen jälkeen. Peruslihasmassaa oli punttitreenien jäljiltä ihan kivasti, mutta nyt lihasta alkoi tulla sellaisiin paikkoihin mihin sitä ei aikaisemmin tullut kovin herkästi eli yläselkään, epäkkäisiin ja forkkuihin. Raskaat kyykyt ja maastavedot ilman vyötä tehtynä on leventäneet keskikroppaa jonkun verran, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Vastaavasti ainakin hauikset on surkastuneet lähes olemattomiin, koska crossfitissä ei kauheasti hauksilla töitä tehdä. Punttiaikoina tunsin oloni välillä aikamoiseksi mölliksi. Nyt kroppa on vahvan näköinen muttei liian massiivinen, tykkään!

kuvia-0155-532x800
Maastavetoa elokuussa 2013.

Crossfittiä ajatellen punttitreenillä sain suht hyvät voimatasot ja kaikki yksinkertaiset voimaliikkeet on edelleen mun suosikkeja. Punttitreenien ohessa kaikki liikkuvuusharjoittelu oli lähes nollassa eli olin (ja olen edelleen) notkea kuin rautakanki crossfitin aloittaessa. Kaikki tekniset liikkeet on edelleen vaikeita hahmottaa ja kun on vuosikausia vetänyt leuat kroppa jäykkänä ja mahdollisimman paljon lihaksilla työskennellen niin on aika hemmetin vaikeaa opetella rennoksi ja kippaamaan lantion avulla 😀 Ei ota onnistuakseen! Olkapäiden kanssa oli ongelmia jo bodausaikoina ja on edelleenkin eli mun olkapäät ei ole menneet crossfit-treeneissä vaikka moni sitä epäileekin.

kuvia-0062-800x533
Perhosleukoja joulukuussa 2013.

Crossfit on kehittänyt mun liikkuvuutta kyllä huimasti kun vertaa esimerkiksi mun kyykkytekniikkaa nyt ja vaikka pari vuotta sitten. Kyykkäsin silloin varmaan 10kg enemmän kuin nyt, mutta millä tekniikalla ja missä asennossa! Polvet kipuili sillon paljon ja jouduin käyttämään polvitukia sekä painonnostovyötä jatkuvasti. Nyt en ole koskenut kumpiinkaan todella pitkään aikaan. Puristusvoima on kasvanut aivan hillittömästi sen jälkeen kun heitin vetoremmit nurkkaan 🙂 Nykyään käytän remmejä todella harvoin, ehkä pari kertaa olen niitä tarvinnut viimeisen vuoden aikana.

kuvia-0072-800x732
Handstand push uppeja helmikuussa 2014.

Mullahan meni viime loppuvuosi ja tämä kevät ihan harakoille treenien osalta, kun olin jatkuvasti sairaana. Nyt olen ollut muutaman kuukauden terveenä ja kehitystä on alkanut tulemaan niin teknisissä liikkeissä, liikkuvuudessa kuin voimaliikkeissäkin. Vielä on paljon matkaa siihen ”pisteeseen” missä voin harkita lähteväni kisaamaan. Winter warin karsintoihin osallistun tänäkin vuonna satavarmasti!

kuvia-0028-800x630
Maastavetoja toukokuussa 2014.

Loppuun täysyy sanoa, että crossfit on vienyt mun sydämen ihan täysin! Kehitystä tapahtuu koko ajan, treenit on vaihtelevuutensa vuoksi todella kivoja ja ihmiset lajin parissa aivan mahtavia! Suosittelen lämpimästi 🙂