5:2 dieetti – oletko kokeillut?

*Sisältää mainoslinkkejä

5:2 dieetti
Tämän päivän ruuat so far.

Uutta projektia mielessä

Lomalla ollessa pohdiskelin, että kaipaisin jotain uutta projektia elämään. Tykkään testailla erilaisia juttuja ja olenkin melkoinen oman elämäni tiedenainen. Oman kehon toimintaa on hauskaa seurata ja laittaa merkille miten se missäkin tilanteessa toimii. Noh, en sitten keksinyt mitään projekteja vaan jäin odottelemaan ideaa. Eilen se sitten tuli. Päätin kokeilla kuukauden verran 5:2 dieettiä. Loman jälkeen on kunnon turvotus päällä ja olen itse asiassa jo jonkin aikaa halunnut kokeilla kyseistä systeemiä. Nyt tuntuu, että sille on oikea aika. Niinpä laitoin eilen laskeskellen kaloreita ja starttasin tähän päivään normaalia pienemmillä kaloreilla.

Mikä 5:2 dieetti?

5:2 dieetillä syömisiä rajoitetaan kahtena päivänä viikossa, muina päivinä saa syödä ihan vapaasti. Paastopäivät eivät saa olla peräkkäisinä päivinä. Paastopäivien ansiosta viikon kokonaiskalorien saanti jää aiempaa pienemmäksi minkä seurauksena paino alkaa tippua. Useilla pätkäpaastoa kokeilleilla ovat myös kolesteroliarvot parantuneet huimasti, myös insuliiniherkkyys on parantunut. Tutkimusten mukaan suurimman hyödyn pätkäpaastosta saavat ne, jotka syövät normaalisti paljon nopeita hiilihydraatteja ja valkoista viljaa. 5:2 dieetin ohjeen mukaan naiset saavat syödä paastopäivinä 500 kcal ja miehet 600 kcal. Määrä kuulostaa todella vähäiseltä varsinkin jos haluaa treenata. Kalorien jakautumisen päivän aikana voi itse määrätä, mutta ohje suosittele jakamaan kalorit 1-3 aterialle ja panostamaan eniten proteiinin lähteisiin sekä kasviksiin.

5:2 dieetti: mitä haen sillä?

Lähden itse ihan puhtaasta mielenkiinnosta testaamaan tätä dieettiä. Toki haluan nämä turvotukset pois, mutta muutoin minulla ei ole mitään kilomääräistä tavoitetta. Meillä on mies jo pari vuotta pitänyt aina maanantaisin paastopäivän ja hän on tykännyt siitä systeemistä. Pakko sanoa, että kauhuistuin todella noita kaloreita ja tiesin että nälkäkuolema tulee. Niinpä sovelsin hieman jälleen kerran. Muistelen joskus lukeneeni että treenaaville kalorisuositus on noin 800 ja tällä lähden itse liikenteeseen. Katsotaan mitä tapahtuu! Olen itse syönyt tänään myös hiilareita puuron ja riisikakkujen muodossa, mutta seuraavana paastopäivänä (perjantai) yritän syödä vähemmän hiilareita. Selailin tänään 5:2 dieettiin laadittuja reseptejä ja tänään illalla lähtee testiin salaattikääröt. Vaikuttivat varsin hyviltä ja täyttäviltä! Nälkä ei ole ollut tänään juuri ollenkaan ja vettä ja teetäkin olen juonut tänään normaalia enemmän. Mielenkiintoista nähdä minkälainen olo on huomenna kun saa taas syödä ihan normaalisti.

Lue esim. Me naisten artikkeli pätkäpaaston kokeilusta täältä.

Onko teillä kokemuksia 5:2 dieetistä?

Ps. Nyt saatte Ellokselta -20% tilauksen loppusummasta koodilla 365403. Voimassa 23.7.2017 asti! Shoppailemaan pääset tästä*. Tsekkaa myös muut alennukset sivustolta!

Tarjousehdot (365403): Alennus koskee uutta tilausta Elloksen valikoimasta. Alennus koskee normaalihintaisia vaatteita, kenkiä,
asusteita, kodintekstiilejä, sisävalaisimia, tapetteja ja mattoja. Alennus on voimassa 23.7.2017 asti, ja sen voi käyttää vain kerran.
Toimituskulut lisätään tilauksen loppusummaan. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin tai tilaajaetuihin,
ale-/kampanjahintaisiin tuotteisiin, huonekaluihin, elektroniikkatuotteisiin ja -tarvikkeisiin, Design by -tuotteisiin
eikä tuotemerkkeihin Odd Molly, Vagabond, UGG, Odd Molly Home, Spanx, Morris ja Marimekko.

Rantakunto – olethan jo saavuttanut sen!?

*Sisältää mainoslinkkejä

rantakunto

Terveiset sairastuvalta! Tämä koko päivä on mennyt ihan koomassa, koska tytöllä puhkesi vatsatauti viime yönä yhdeltä ja sain nukuttua noin 10 minuutin pätkissä. Meinasin jättää jo blogin päivittämättä tältä päivältä, mutta en malttanut kuitenkaan. Kai olette jo huomanneet miten lehdet hehkuttaa kuinka voi päästä nopeasti ja helposti kesäkuntoon? Joka vuosi sama juttu! Tuskin tänäkään vuonna on pyörää keksitty uudestaan, päinvastoin. Mua alkaa suorastaan tympimään kaikki nuo laihduttamiseen liittyvät jutut kesän kynnyksellä…

Löysin vuoden vanhan instakuvani, joka on otettu meidän viime vuoden Kreetan matkalla. Siinä kysyn ”eikö edes lomalla voisi olla ajattelematta kilojaan? ”. Kaivelin samaisen postauksen blogistakin ja pääset lukemaan sen halutessasi täältä. Mulla meni pitkään leikkauksen jälkeen ennen kuin aloin taas hyväksyä kroppani ja olen totisesti tehnyt työtä sen sekä ajatusmaailmani eteen. Oli kauheaa katsoa peilistä kun vuosien työ valui sormien välistä enkä pystynyt tekemään asialle mitään. Nyt olen taas päässyt treenien makuun ja itseasiassa vähentänytkin treenaamista todella paljon! Suurin työ on pitänyt tehdä omien korvien välissä ja hyväksyä itsensä tällaisena kuin olen, niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin. Toinen vaihtoehto olisi vihata omaa kroppaa ja sellainen elämä ei kuulosta kauhean houkuttelevalta. Mitä vähemmän stressiä elämässä sen parempi!

rantakunto

Vaatii paljon työtä keneltä tahansa hyväksyä kroppansa sellaisena kuin se on, vaikka ei olisi siihen täysin tyytyväinen. Väitän, että kun työ korvien välissä on saatu tehtyä, alkaa myös fyysisiä muutoksia tapahtua, jos niin vain haluaa. Kesä, rantakunto ja lehtien laihdutusotsikot tuskin saavat ketään riemuitsemaan. Henkilökohtaisesti mua ei vois vähempää kiinnostaa laihduttaminen saati rantakunto. Jokaisen rantakunto on sellainen, kun viskaa vain bikinit niskaan, painelee rannalle ja nauttii kesästä ja auringosta. Miksi sen pitäisi olla mitään muuta? Miksi kaikkien pitäisi olla tiettyjen normien asettamassa ”rantakunnossa”? En ymmärrä laisinkaan sitä, että pitäisi tehdä kauhea duuni kesää varten, jotta ilkeää olla rannalla. Vieraita ihmisiähän siellä on eikä vieraiden mielipiteillä pitäisi olla meille minkäänlaista merkitystä vai mitä?

Tänä kesänä aion toteuttaa tasan samaa mentaliteettiä kuin viime vuonnakin. Nautin kesästä ja omasta kropastani sellaisena kuin se on. Nautin jäätelöstä, juhannuksesta ja lasista viiniä silloin tällöin. Nautin kauniista bikineistä ja rusketuksesta. Nautin uimisesta ja vähissä vaatteissa kulkemisesta. Nautin treenaamisesta sekä löhöämisesti. Nautin just mulle sopivasta rantakunnosta eli siitä samasta, jossa olen ympäri vuoden! Meikäläisen bikinikuvilta tuskin voitte välttyä tänäkään vuonna 😀

Mitä rantakunto sinulle merkitsee vai merkitseekö mitään?

Kannattaa käydä tsekkaamassa Ellokselta* josko aleista löytyisi upeat bikinit kesän swimmailuihin 😉 Elloksen oman valikoiman uikkareista ja biksuista saatte 25% alennusta 19.6 asti. Valikoimaan pääset tästä*.

Lue myös:

Ei jenkkakahvat ihmisestä tee huonompaa 

Ei enää niin tikin

Muutama sananen painosta

Minut löydät myös instasta nimellä jonna_musakka ja snäpistä jonnamusakka.

Huolestuttava ylipaino

Fit you toon  Katri (en pysty tabletilla linkkaamaan) kirjoitti erittäin hyvän postauksen ylipainosta. Olen Katrin kanssa hyvin pitkälti asiassa samoilla linjoilla. Katukuvassa näkyy nykyään huolestuttavan paljon ylipainoisia ihmisiä. Huomattavasti enemmän kuin ennen. Olen huomannut, että  varsinkin ylipainoisia nuoria ja lapsia on koko ajan enemmän ja enemmän.

Processed with VSCOcam with c1 preset

Työskentelen terveydenhuollossa ja siellä hoidetaan hyvin paljon ylipainoisia ihmisiä, jotka sairastavat mm. diabetesta, korkeaa kolesterolia sekä sydäntauteja. Paljon on myös erilaisista ihoinfektioista sekä nivelkivuista kärsiviä. En sano, että kaikki ylipainoiset olisivat sairaita tai normaalipainoiset ja hoikat terveitä, mutta kyllä monet sairaudet on yhdistettävissä ylipainoon. On todella harmillista kuinka paljon nämä sairaudet tulevat maksamaan yhteiskunnalle, kun niistä voisi päästä eroon niinkin helpolla keinolla kuin laihduttamisella. Toki kaikki sairaudet eivät häviä vain painoa pudottamalla, mutta ymmärtänette pointtini. Jokainen saa olla just sen näköinen ja kokoinen kuin itse haluaa kunhan tuntee itsensä kaikin puolin hyvinvoivaksi ja terveeksi. Sitä vain en ymmärrä miksi ihmiset valittavat vaivoistaan ja sairauksistaan jos niistä olisi mahdollisuus päästä eroon laihduttamalla?

Processed with VSCOcam with c1 preset

Mä olen vasta viime aikoina selvittänyt meidän suvun sairauksia. Sukurasitteena mulla on mm. kolesterolia, diabetesta, alkoholismi, sydäntauteja, syöpää… Vähän kaikenlaista siis löytyy! Jo sukurasitteen vuoksi olen huolestunut omasta lihomisestani. Mulla kaikki kertyy ensimmäisenä keskivartaloon ja tuntuu, että kaikki viime aikoina kroppaan kertynyt rasva on just siellä vatsassa. Rasva kerääntyy kroppaan ihan huomaamatta, ja jos ei heti kiinnitä asiaan huomiota, niin kohta onkin iso urakka edessä. 10kg ylimääräistä on helppo kerätä, mutta vaivalloista pudottaa, nimim kokemusta on! Nyt on munkin pakko olla entistä tarkempi ruoka-asioissa ja treenattava riittävästi. Haluan terveellisillä elintavoilla antaa hyvän esimerkin myös omalle lapselleni ja pitää hänetkin terveenä nyt ja jatkossa. Vahemmathan lasten hyvinvoinnista ja terveellisistä elintavoista ovat vastuussa! En todellakaan tahdo, että lapseni syyttää minua vanhempana siitä, että olen tehnyt hänestä ylipainoisen ja sairaan syöttämällä hänelle mitä sattuu.

Processed with VSCOcam with c1 preset

Mistä te luulette yleistyvän ylipainon johtuvan? Tietämättömyydestä, laiskuudesta, elintason laskusta vai mistä?

Ps. Eipä joku viiden kilon painonpudotus tekisi huonoa itsellenikään, mutta näillä mennään vielä vähän aikaa. Toivon että pääsen nyt säännöllisesti treenaamaan ja kroppa luopuisi samalla edes pienestä määrästä pehmeää…