Mites se liikkuvuus ja lihashuolto?

Processed with VSCO with a6 preset

*Sis.mainoslinkin

Mä olen muutaman päivän paininut selkäkipujen kanssa. Ajattelin ensin, että se on vain vähän jumissa ja yritin itse huoltaa, rullata ja venyttää selkää ja koko alakroppaa. Sunnuntaina vietin salilla noin 1,5 tuntia tehden pelkkää lihashuoltoa ja liikkuvuustreeniä. Pari tuntia sen jälkeen selkä oli hyvänä, kunnes kipeytyi taas. Eilen menin töiden jälkeen suoraan hierojalle, koska selkä oli kipeytynyt entisestään. Takareidet ja pakarat olivat todella jumissa ja ne saatiin hierottua auki. Selkä kivuttomana ja paikat vetreinä lähdin kotiin. Sitä iloa kesti taas pari tuntia. Selkä meni ihan tilttiin taas ja tänä aamuna viimeinen vaihtoehto oli käynti lääkärillä ja pari päivää lepoa. Iltapäivällä kävin osteopaatilla ja oikea lonkankoukistaja sekä vasen pakara olivat niin kireällä (hieronnasta huolimatta), että ne vetivät lantiota ja SI-niveltä virheasentoon. Rangasta auottiin useampi lukko ja lantio saatiin paikoilleen. Nyt selkä vaikuttaa taas todella hyvältä, mutta virheistä oppineena odottelen suosiolla huomiseen ennen kuin alan ilakoimaan!

Processed with VSCO with a6 preset

Mitä tässä  nyt sitten yritän sanoa? Liikkuvuustreenit ja lihashuolto ovat urheilevalle ihmiselle todella tärkeitä, mutta monesti ne laiminlyödään täysin. Kovaa treenaavan ihmisen pitäisi tehdä lihashuoltoa tuntimäärissä saman verran kuin itse treeniäkin. Teen itse paljon lihasuoltoa kotona ja sen lisäksi me tehdään treeneissä paljon erilaisia liikkuvuujuttujakin. Aina nekään ei kuitenkaan riitä. Todennäköisin syy mun selkäongelmaan löytyy edelleen jäykästä olkapäästä ja ainakin mun pitäisi ehdottomasti lisätä omiin rutiineihin vielä hierontaa sekä osteopatiaa. Näissä molemmissa olisi hyvä käydä 4-6 viikon välein. Osteopaatilla ei välttämättä niin usein, jos ei ole varsinaista vaivaa. Hoidoilla saa kyllä lisättyä myös omaa suoritus- sekä palautumiskykyä eli jos haluaa näihin lisää tehoja niin säännölliset käynnit tuskin olisi pahitteeksi. Liian usein ainakin omalla kohdalla esteeksi muodostuu raha. Omaa hyvinvointia ei voi rahalla mitata, mutta toisinaan tyhjästä on pikkasen paha nyhjästä, kun kyseessä on kuitenkin ammatinharjoittaja joka tuskin tekee hoitoja ilmaiseksi ihan hyvää hyvyttään. Ehkäpä olisi taas budjetin syynäyksen paikka, jotta saisin nykäistyä useammin rahat oman hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Pitkässä juoksussa siitä on kuitenkin todella paljon hyötyä!

Tykkään tehdä itse paljon erilaisia liikkuvuusjuttuja ja lämmitellä kehonpainolla. Siinä samalla kun hoituu myös tuo liikuvuuspuolikin. Teen paljon dynaamista venyttelyä esimerkiksi vetokumin avulla ja huollan kroppaa rullalla, lacrossepallolla sekä kahvakuulalla. Uskokaa tai älkää, mutta kahvakuulakin on todella hyvä väline lihashuoltoon! Nyt kun olen taas päässyt vahvemmin treenin syrjään kiinni niin näitä liikkuvuus- ja lihashuoltojuttujakin alkaa tulla blogiin enemmän. Alla video erään treenikerran lämmittelyistä!

Ei muuta kuin vetreää viikkoa!

Ps. Saatte nyt -20% alennusta Ellokselle koodilla 355402, koske myös monia merkkituotteita ja huonekaluja! Alennus voimassa 15.1.2017 asti! Shoppaamaan pääset tästä*.

Alennus koskee uutta tilausta. Alennus koskee normaalihintaisia vaatteita, kenkiä, asusteita, kodintekstiilejä, sisävalaisimia, tapetteja ja mattoja.Toimituskulut lisätään tilauksen loppusummaan. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin tai tilaajaetuihin, ale-/kampanjahintaisiin tuotteisiin, huonekaluihin, elektroniikkatuotteisiin ja -tarvikkeisiin, Design by -tuotteisiin eikä tuotemerkkeihin UGG, Odd Molly, Odd Molly Home, Vagabond tai Spanx.

 

Paras hankinta lihasten huoltamiseen

Processed with VSCO

Mun lauantai on alkanut hämmentävissä merkeissä. Hämmentävissä, mutta positiivisella tavalla. Otin riskin ja jätin laittamatta herätyksen päälle, mutta onneksi en herännyt päänsärkyyn. Tämä aamu on sen sijaan ollut todella rauhallinen ja normaalista poikkeavakin. Mies lähti jo aikaisin aamulla Lahteen kisoja katsomaan, joten heräsin hiljaiseen kotiin. Tyttö nukkua posotti vielä kaksi tuntia mun heräämisen jälkeen. Oli hänelläkin ilmeisesti univelkaa, koska unta kertyi ruhtinaalliset 13h!

Sain syödä aamupalan ihan rauhassa ja ryystin kahvit päälle. Katselin boksilta pari ohjelmaa ja suunnittelin päivää. Päätin jatkaa päivää rentouttavissa ja hyvää oloa tuovissa merkeissä, joten Yoogaia päälle ja pitkirullauksen kimppuun! Vitsi miten hyvä fiilis nyt on koko kropassa. Ohjatut putkirullaustunnit ovat aivan loistavia, koska niiltä saa aina todella paljon vinkkejä, joista ei itsellä ollut mitään hajua. Voi kun saisi näitä tunteja ujutettua enemmän viikollekin! Suosittelen lämpimästi hankkimaan kotiin hyvän putkirullan, koska sillä saa hyvin pidettyä lihakset vetreinä ja kropan kunnossa. Ei rullaus toki hierontaa korvaa, mutta rullailemalla säännöllisesti saa ainakin venytettyä hierontavälejä 😉 Hyvän putkirullan saa hankittua parilla kympilläkin! Tämä omani on useamman vuoden vanha ja hankittu cittarista hintaan 19,90e. Edelleen erittäin soiva peli! Kai teillä on jo putkirulla hankittuna?

Processed with VSCO

Processed with VSCO

Meidän päivä jatkuu tyttöjen keskeisellä shoppailureissulla Jumboon. Vaikken kannata kauheaa tuhlausta niin välillä on kiva päästää sokka irti ja hankkia jotain uutta kivaa. Tarvitsisin itse uudet farkut, koska lempparifarkut repesivät viime viikolla hanurista 😀 Muuten mun hankinnat liittyvätkin aika lailla kotiin: taulukoukkuja, säilytyspussukkaa ja sen sellaista. Katsotaan mitä löytyy!

Rentouttavaa viikonloppua!