Kumpi on tärkeämpää – uni vai lihashuolto?

Mun viikkorytmi on välillä vähän turhankin tiukka. Tuntuu etten ehdi kotona käymään kuin syömässä ja nukkumassa ja taas täytyy mennä johonkin suuntaan. Sellainen meinaa ottaa välillä luonnon päälle. Elämässä on asioita, jotka vaan on pakko tehdä ja asioita, joita haluaisi tehdä enemmän. Viikolla harvoin ehdin tekemään kovin montaa asiaa, joita oikeasti haluaisin tehdä. Aikaa vuorokaudessa on yksinkertaisesti liian vähän. Melkein joka päivä joudun tekemään kompromisseja. Siivoanko vai askartelenko tytön kanssa? Kokkaanko jotain spesiaalia vai lähdenkö ulos? Kirjoitanko blogia vai köllötänkö sohvalla katsellen töllöä? Menenkö ajoissa nukkumaan vai teenkö lihashuoltoa?

Perhe on mulle ykkössijalla, joten jos toisena vaihtoehtona on tytön kanssa puuhastelu, valitsen aina sen. Sen toisen homman teen hutaisten tai jätän tekemättä. Tänään täytyisi laitella taas tavaraa myyntiin, mutta sen sijaan joudun lähtemään palauttamaan yhden paketin vähän kauemmaksi. Ärsyttää suunnattomasti, että elämän täytyy olla yhtä valitsemista. Miksi kaikkea ei voisi saada? En kuitenkaan pyydä paljon, vain lisää tunteja vuorokauteen 😀 Ikuisuusongelmana on nukkumaanmenon ja lihashuollon yhdistäminen. Molemmat ovat äärimmäisen tärkeitä, mutta joka ilta joudun joustamaan jommasta kummasta.

Mulle passeli unimäärä on 8h, mutta käytännössä nukun 7h tai alle. Se valitettavasti näkyy arjessa ja eilen menin treenaamisen sijaan kotiin nukkumaan päiväunet. Mun suurin ongelma on iltavirkeys ja melkeinpä joka ilta mietin alanko venyttelemään vai menenkö aikaisemmin nukkumaan. Koska olen niin virkeä ja energinen, valitsen lihashuollon mikä taas kostautuu aamulla väsymyksenä. Minä pidän lihashuollon merkitystä todella suurena. Mun kroppa tarvitsee sitä todella paljon, jotta se pysyy toimintakuntoisena. Toisaalta, tarvitsen myös riittävästi unta, jotta pysyn toimintakuntoisena. Olen myös huomannut, että venyttely ennen nukkumaanmenoa rauhoittaa kivasti ja tuo unenkin helpommin. Mutta se aika. Kun en pysty venyttelemään aikaisemmin. Kummastako siis pitäisi nipistää? Vai pitäisikö yrittää tässäkin asiassa löytää kompromissi?

Venyttelettekö te iltaisin ja kumpaa te pitäisitte tärkeämpänä?

Ihan rehellinen treenipäiväkirja

*Sisältää mainoslinkkejä

Treenipostauksia kysellään aina silloin tällöin. Joskus blogin alkuaikoina tein paljonkin treenipäiväkirjoja eli merkkasin tarkasti blogiin kaikki tehdyt liikkeet, sarjat, toistot ja painot. Se oli sitä treenipäiväkirjojen kulta-aikaa. Nykyään tällaisia näkee aika harvoin ja se on kyllä harmi. Ajattelin, että voisin silloin tällöin tehdä näitäkin, jos teitä kiinnostaa? Mua itseäni kiinnostaa suunnattomasti miten ja paljonko muut ihmiset treenaavat.  Treenipäiväkirjoista saa aina hyviä vinkkejä itselleen ja motivaatiota omaan tekemiseen vai mitä olette mieltä? Joo vai ei treenipäiviksille?

Kuten jo eilen kerroinkin niin aion nyt muuttaa hieman omaa treenisysteemiäni. Olen huomannut ettei mun kroppa yksinkertaisesti kestä viittä crossfit-treeniä viikossa, vaan se vaatii muutakin. Rakastan voimatreenejä, joten aika luonnollisesti katse suuntautuu niitä kohti. Myös juoksu innostaa nyt enemmän niin yritän ottaa sitäkin enemmän mukaan. Miten tämän kaiken saa sitten hallintaan fiksusti? Minulla ei ole mitään valmista viikkosuunnitelmaa, vaan etenen töiden ja muiden menojen mukaan. Suunnitelmana on tehdä 2-3 crossfit-treeniä, 1-2 voimatreeeniä ja 1-2 juoksulenkkiä viikossa. Voimatreenejä tulee minimissään se yksi ja muut joustaa oman mielenkiinnon ja menojen mukaan. Kun mökkeilykausi alkaa parin viikon päästä, crossfit-treenit on pakko ajoittaa maanantai-torstai aikavälille ja viikonloppuna teen jotain muuta. Kesemmällä toki pystyy cf:kin tekemään mökillä hyvin. Nyt siellä on niin märkää etten viitsi missään kuralammikossa alkaa burpeita vääntämään…

Puman paita täältä* // Housut Helly Hansen // Treenikengät täältä*.

Mutta eiliseen treeniin. Tein hyväksi havaittuja perusliikkeitä, joita rakastan kaikessa yksinkertaisuudessaan. Tarkoituksena on nyt vahvistaa lihaksia ja varsinkin selän ja olkapäiden lihaksia. Alkuun tein perusteelliset lämmittelyt ja panostin varsinkin alaselkään sekä takareisiin. Voimaliikkeenä tein maastavetoa 3 x 5 toistoa, painot 70, 80 ja 92,5kg. Viimeisessä sarjassa taisin tehdä kutosen. Maven jälkeen vedin leukoja vastaotteella omalla painolla 4 x 6-8. Leuatkin alkaa kulkea taas kohtuullisen hyvin ja kun vetää rauhassa niin saa myös hyvän tuntuman selkään. Kolmantena liikkeenä tein peruskulmasoudun tangolla 3 x 12 35 kilolla. Näiden liikkeiden päälle tein vielä mun omaa voimisteluohjelmaa johon kuului mm. vatsoja, yksi selkä liike sekä pistoolikyykyn progressio. Oon tykännyt noista voimisteluohjelman liikkeistä tosi paljon, vaikka välillä kyllästyttääkin hangata samoja juttuja viikosta toiseen. Tänään homma jatkuu taas, tosin eri liikkeillä kuin eilen.

Lihashuoltoa teen niin paljon kuin suinkin ehdin. Avaavia liikkeitä teen kehonpainolla aina ennen treeniä ja treenin loppuun otan myös dynaamista venyttelyä, rullaamista ja/tai pallolla jumien aukomista. Kotona teen illalla päivittäin 15-50 minuutin venyttelyt. Tänään on tiedossa vielä painonnostotekniikkaa clean & jerkin muodossa sekä etukyykkyä. Illalla taas venytellään. Huomenna aktiivinen lepo ja sitten lähdetäänkin Kuopioon pääsiäisen viettoon!

Minkälainen treeniviikko teillä on?

Ps. Saatte nyt Ellokselta koodilla 355727 20e alennusta yli 80e ostoksesta, 30e alea yli 120e ostoksesta ja 40e alea yli 160 euron ostoksesta! Alennusta ei voi käyttää alennus- tai punaisiin hintoihin. Sillä ei voi ostaa myöskään elektroniikkaa, huonekaluja eikä merkkejä Odd Molly, Spanx, Vagabond, Odd molly home,
Ugg. Shoppailemaan pääset suoraan tästä*.