Inhottava selkäkipu

*Sisältää mainoslinkkejä

inhottava selkäkipu

Nyt mulla tuli mitta täyteen tämän selän kanssa. On se vaan niin kummallinen ja inhottava selkäkipu päällä koko ajan. Ei ole auttanut lomailu eli nyt ei ole työasennoista kyse. Omituisinta tässä on se, että liikkeessä asettuu, mutta ennen ja jälkeen treenin koskee. Ja kun kyse ei ole edes varsinaisesta kivusta (ellen istu pitkää aikaa huonossa asennossa) vaan ennemminkin kova paineen tuntu alaselässä. Syynä tuohon tunteeseen on mun selkäranka, joka on jostain syystä jäykistynyt eikä anna yhtään periksi. Muistelen, että nämä tunteet alkoivat vähän sen jälkeen kun aloitin uuden voimaohjelmani.

Voimaohjemaan on kuulunut kyykky pari kertaa viikossa, maastaveto kerran viikossa ja lisäksi tempaus- ja leuanvetotreeniä. Aika alussa jo pidensin mavepäivien väliä ja sittemmin olen kyykännytkin vain kerran viikossa. Viime keskiviikon kehonhuoltotunnilla huomasin että olen jäykistynyt todella paljon. En esimerkiksi pääse enää edes kunnolla kyykkyyn ilman kenkiä ja jalkaterien kääntämistä sivuille. Ennen ei ollut mitään ongelmia. Liikkuvuustreeniä olen viime aikoina tehnyt myös aika paljon, mutta silti kroppa on jäykistynyt paljon. Crossfit on hemmetin hyvä laji pitämään kropan vetreänä ja kunnossa, mutta pelkkiin voimatreeneihin keskittyminen taas jäykistää ellei tee kauheita määriä liikkuvuutta päivittäin. Näin ainakin mun kroppa toimii.

inhottava selkäkipu

inhottava selkäkipu
Hyvä liike lantion ja pakaran venyttämiseen! Mitä enemmän nojaat eteenpäin sitä enemmän venytys käy pakaraan.

Milläs tämä inhottava selkäkipu sitten saadaan pois? Jaa-a. Kävin tänään kyykkäämässä Origymillä ja kyykky kulki oikein mainiosti. Otin liikkeestä videon enkä näe siinä mitään vikaa. Takaosasto ei kippaa liikkeen missään vaiheessa eikä alaselkä pyöristy. En siis usko kivun johtuvan mistään tekniikkaan liittyvistä asioista. Vika on nyt jossain muualla. Fyssari ehdotti, että ottaisin enemmän ohjelmaan vatsatreeniä ja sekä pakara-aktivaatiota ja aion tarttua tähän ehdotukseen. Taidan jättää nyt vähäksi aikaa kyykyt ja maastavedot pois, koska tuskin ne ainakaan hyvää tekee. Panostan ihan peruscrossfittiin ja haen lähinnä hikeä ja liikkuvuutta takaisin kroppaan. Lisäksi teen paljon vatsa- ja pakaratreeniä. Myös hierojalla on käytävä ja möyhittävä alakerta kuntoon. Voihan sielläkin olla joku perustavanlaatuinen jumi, joka säteilee alaselkään. Ainakin lantionseutu kiristää selkeästi lihashuoltoa tehdessä.

inhottava selkäkipu

inhottava selkäkipu
Takareiden venytys.

Mua niin rassaa tällaiset vaivat! Selkäkipu on vielä siitä inhottava, että se on aina niin kokonaisvaltaista. Se vaikuttaa koko kropan toimintakykyyn. Meillä on koko lähisuku isää lukuunottamatta todella heikkoselkäistä ja pullistumaa on ollut itse kullakin. Mutsin selkä on leikattu neljästi eikä se ole vieläkään kunnossa. Pelkään yli kaiken, että selkä prakaa niin pahasti että joudun leikkauspöydälle, joten nyt on aika ottaa järki käteen ja hoitaa tuo pirulainen kuntoon. Olen nuorempaan kärsinyt todella pahoista issias-oireista enkä välitä sellaisia itselleni ottaa enää ikinä. Enkä kyllä mitään muitakaan oireita tai vaivoja! Älkääkä sanoko, että nyt vain lepoa, koska pelkkä oleminen vain pahentaa tätä! Pahinta on paikallaan oleminen, seisominen ja istuminen. Liikkeessä ja maatessa paine hellittää… Paitsi liika makaaminenkaan ei ole hyväksi 😀

Inhottava selkäkipu – Onko teillä ollut samanlaisia ongelmia selän kanssa?

Ps. Nyt saatte Ellokselta -30% tilauksen kalleimmasta tuotteesta koodilla 365402, voimassa 17.7.2017 asti! Valikoimaa selaamaan pääset tästä*.

Alennus koskee uutta tilausta Elloksen valikoimasta. Alennus koskee normaalihintaisia vaatteita, kenkiä,
asusteita, kodintekstiilejä, sisävalaisimia, tapetteja ja mattoja. Alennus on voimassa 17.7.2017 asti, ja sen voi käyttää vain kerran. Toimituskulut lisätään tilauksen loppusummaan. Alennusta ei voi
yhdistää muihin alennuksiin tai tilaajaetuihin, ale-/kampanjahintaisiin tuotteisiin, huonekaluihin,
elektroniikkatuotteisiin ja -tarvikkeisiin, Design by -tuotteisiin eikä tuotemerkkeihin Odd Molly, Vagabond, UGG, Odd Molly Home, Spanx, Morris ja Marimekko.

Kumpi on tärkeämpää – uni vai lihashuolto?

Mun viikkorytmi on välillä vähän turhankin tiukka. Tuntuu etten ehdi kotona käymään kuin syömässä ja nukkumassa ja taas täytyy mennä johonkin suuntaan. Sellainen meinaa ottaa välillä luonnon päälle. Elämässä on asioita, jotka vaan on pakko tehdä ja asioita, joita haluaisi tehdä enemmän. Viikolla harvoin ehdin tekemään kovin montaa asiaa, joita oikeasti haluaisin tehdä. Aikaa vuorokaudessa on yksinkertaisesti liian vähän. Melkein joka päivä joudun tekemään kompromisseja. Siivoanko vai askartelenko tytön kanssa? Kokkaanko jotain spesiaalia vai lähdenkö ulos? Kirjoitanko blogia vai köllötänkö sohvalla katsellen töllöä? Menenkö ajoissa nukkumaan vai teenkö lihashuoltoa?

Perhe on mulle ykkössijalla, joten jos toisena vaihtoehtona on tytön kanssa puuhastelu, valitsen aina sen. Sen toisen homman teen hutaisten tai jätän tekemättä. Tänään täytyisi laitella taas tavaraa myyntiin, mutta sen sijaan joudun lähtemään palauttamaan yhden paketin vähän kauemmaksi. Ärsyttää suunnattomasti, että elämän täytyy olla yhtä valitsemista. Miksi kaikkea ei voisi saada? En kuitenkaan pyydä paljon, vain lisää tunteja vuorokauteen 😀 Ikuisuusongelmana on nukkumaanmenon ja lihashuollon yhdistäminen. Molemmat ovat äärimmäisen tärkeitä, mutta joka ilta joudun joustamaan jommasta kummasta.

Mulle passeli unimäärä on 8h, mutta käytännössä nukun 7h tai alle. Se valitettavasti näkyy arjessa ja eilen menin treenaamisen sijaan kotiin nukkumaan päiväunet. Mun suurin ongelma on iltavirkeys ja melkeinpä joka ilta mietin alanko venyttelemään vai menenkö aikaisemmin nukkumaan. Koska olen niin virkeä ja energinen, valitsen lihashuollon mikä taas kostautuu aamulla väsymyksenä. Minä pidän lihashuollon merkitystä todella suurena. Mun kroppa tarvitsee sitä todella paljon, jotta se pysyy toimintakuntoisena. Toisaalta, tarvitsen myös riittävästi unta, jotta pysyn toimintakuntoisena. Olen myös huomannut, että venyttely ennen nukkumaanmenoa rauhoittaa kivasti ja tuo unenkin helpommin. Mutta se aika. Kun en pysty venyttelemään aikaisemmin. Kummastako siis pitäisi nipistää? Vai pitäisikö yrittää tässäkin asiassa löytää kompromissi?

Venyttelettekö te iltaisin ja kumpaa te pitäisitte tärkeämpänä?