Sunnuntain punttijumppa

punttijumppa

Onnistuin perjantain treenissä kipeyttämään vasemman ranteeni ja se on edelleen kipeä. En taas ymmärrä mistä otti osumaa, mutta annetaan hänen nyt parantua rauhassa. Päätin eilen tehdä suht rauhallisen treenin, joten valitsin muutaman hyvän liikkeen joita lähdin tekemään. Leukojakin yritin vetää, mutta ranne ei sitä sallinut ollenkaan. Koko treeni oli enemmän lihaksia ja voimaa kehittävää kuin koneistoa kuormittavaa. Lämmin toki tuli, mutta sykkeiden kummoisesta noususta ei voida puhua. Normaali punttijumppa siis! Yritän löytää hyvän balanssin perinteisen crossfitin sekä lihaskuntotreenin välillä ja sekaan pitäisi ujuttaa vielä sopiva määrä lihashuoltoa ja liikkuvuuttakin. Siinäpä mulla onkin hommaa!

Treenin alkuun tein hyvät lämmittelyt kehonpainolla ja availin nilkat, olkapäät ja lantion sekä aktivoin pakarat kyykkäämistä varten. Tykkään tehdä aina lämmöt kehonpainoliikkeillä, koska ne on huomattavasti kokonaisvaltaisempia kuin pelkkä fillarilla polkeminen. Samalla pystyy tekemään myös liikkuvuustreeniä.

Sunnuntain treeni

Kyykky 4 x 2 x 67.5kg

Kulmasoutu 4 x 10 about 16kg

Pystypunnerrus yhdellä kädellä (käsipaino) 4 x 8 x 8kg

Venyttelyt

punttijumppa

punttijumppa

punttijumppa

punttijumppa

punttijumppa

punttijumppa

Lämmittelyihin mulla meni noin 30 minuuttia aikaa, itse treeniin noin tunti ja jälkivenyttelyihin 30 minuuttia. Mulla menee aina yksin tehtäviin treeneihin kauheasti aikaa, koska jään suustani kiinni milloin kenenkin kanssa… Kyykyt tuntui ärsyttävän panavilta, koska en ole moneen viikkoon kyykännyt selän takia. Kaikki muu olikin iisiä ja mukavaa. Lihashuoltoa teen nykyään todella mielelläni ja oikein odotan, että pääsen treenin loppuun tekemään kunnon venytykset. Tälle päivälle olen suunnitellut 90 minuutin joogasession eli paljon venymistä tiedossa! Eihän venyttelyllä paljon aerobista kuntoa saati lihasmassaa kehitetä, mutta tässä iässä on pakko alkaa miettimään jo kropan elastisuutta ja hyvinvointia vähän eri kantilta. Tärkeintä on pysyä vetreänä ja pitää paikat kunnossa. Mulla varsinkin kun on taipumusta milloin mihinkin kremppaan 🙁

punttijumppa
Tässä venyy selkä, kylki sekä lonkankoukistaja.
punttijumppa
Mainio liike takareiden venyttämiseen.
punttijumppa
Yksi parhaista liikkeistä sisäreisien venyttämiseen!

Vetreää viikon alkua!

Inhottava selkäkipu

*Sisältää mainoslinkkejä

inhottava selkäkipu

Nyt mulla tuli mitta täyteen tämän selän kanssa. On se vaan niin kummallinen ja inhottava selkäkipu päällä koko ajan. Ei ole auttanut lomailu eli nyt ei ole työasennoista kyse. Omituisinta tässä on se, että liikkeessä asettuu, mutta ennen ja jälkeen treenin koskee. Ja kun kyse ei ole edes varsinaisesta kivusta (ellen istu pitkää aikaa huonossa asennossa) vaan ennemminkin kova paineen tuntu alaselässä. Syynä tuohon tunteeseen on mun selkäranka, joka on jostain syystä jäykistynyt eikä anna yhtään periksi. Muistelen, että nämä tunteet alkoivat vähän sen jälkeen kun aloitin uuden voimaohjelmani.

Voimaohjemaan on kuulunut kyykky pari kertaa viikossa, maastaveto kerran viikossa ja lisäksi tempaus- ja leuanvetotreeniä. Aika alussa jo pidensin mavepäivien väliä ja sittemmin olen kyykännytkin vain kerran viikossa. Viime keskiviikon kehonhuoltotunnilla huomasin että olen jäykistynyt todella paljon. En esimerkiksi pääse enää edes kunnolla kyykkyyn ilman kenkiä ja jalkaterien kääntämistä sivuille. Ennen ei ollut mitään ongelmia. Liikkuvuustreeniä olen viime aikoina tehnyt myös aika paljon, mutta silti kroppa on jäykistynyt paljon. Crossfit on hemmetin hyvä laji pitämään kropan vetreänä ja kunnossa, mutta pelkkiin voimatreeneihin keskittyminen taas jäykistää ellei tee kauheita määriä liikkuvuutta päivittäin. Näin ainakin mun kroppa toimii.

inhottava selkäkipu

inhottava selkäkipu
Hyvä liike lantion ja pakaran venyttämiseen! Mitä enemmän nojaat eteenpäin sitä enemmän venytys käy pakaraan.

Milläs tämä inhottava selkäkipu sitten saadaan pois? Jaa-a. Kävin tänään kyykkäämässä Origymillä ja kyykky kulki oikein mainiosti. Otin liikkeestä videon enkä näe siinä mitään vikaa. Takaosasto ei kippaa liikkeen missään vaiheessa eikä alaselkä pyöristy. En siis usko kivun johtuvan mistään tekniikkaan liittyvistä asioista. Vika on nyt jossain muualla. Fyssari ehdotti, että ottaisin enemmän ohjelmaan vatsatreeniä ja sekä pakara-aktivaatiota ja aion tarttua tähän ehdotukseen. Taidan jättää nyt vähäksi aikaa kyykyt ja maastavedot pois, koska tuskin ne ainakaan hyvää tekee. Panostan ihan peruscrossfittiin ja haen lähinnä hikeä ja liikkuvuutta takaisin kroppaan. Lisäksi teen paljon vatsa- ja pakaratreeniä. Myös hierojalla on käytävä ja möyhittävä alakerta kuntoon. Voihan sielläkin olla joku perustavanlaatuinen jumi, joka säteilee alaselkään. Ainakin lantionseutu kiristää selkeästi lihashuoltoa tehdessä.

inhottava selkäkipu

inhottava selkäkipu
Takareiden venytys.

Mua niin rassaa tällaiset vaivat! Selkäkipu on vielä siitä inhottava, että se on aina niin kokonaisvaltaista. Se vaikuttaa koko kropan toimintakykyyn. Meillä on koko lähisuku isää lukuunottamatta todella heikkoselkäistä ja pullistumaa on ollut itse kullakin. Mutsin selkä on leikattu neljästi eikä se ole vieläkään kunnossa. Pelkään yli kaiken, että selkä prakaa niin pahasti että joudun leikkauspöydälle, joten nyt on aika ottaa järki käteen ja hoitaa tuo pirulainen kuntoon. Olen nuorempaan kärsinyt todella pahoista issias-oireista enkä välitä sellaisia itselleni ottaa enää ikinä. Enkä kyllä mitään muitakaan oireita tai vaivoja! Älkääkä sanoko, että nyt vain lepoa, koska pelkkä oleminen vain pahentaa tätä! Pahinta on paikallaan oleminen, seisominen ja istuminen. Liikkeessä ja maatessa paine hellittää… Paitsi liika makaaminenkaan ei ole hyväksi 😀

Inhottava selkäkipu – Onko teillä ollut samanlaisia ongelmia selän kanssa?

Ps. Nyt saatte Ellokselta -30% tilauksen kalleimmasta tuotteesta koodilla 365402, voimassa 17.7.2017 asti! Valikoimaa selaamaan pääset tästä*.

Alennus koskee uutta tilausta Elloksen valikoimasta. Alennus koskee normaalihintaisia vaatteita, kenkiä,
asusteita, kodintekstiilejä, sisävalaisimia, tapetteja ja mattoja. Alennus on voimassa 17.7.2017 asti, ja sen voi käyttää vain kerran. Toimituskulut lisätään tilauksen loppusummaan. Alennusta ei voi
yhdistää muihin alennuksiin tai tilaajaetuihin, ale-/kampanjahintaisiin tuotteisiin, huonekaluihin,
elektroniikkatuotteisiin ja -tarvikkeisiin, Design by -tuotteisiin eikä tuotemerkkeihin Odd Molly, Vagabond, UGG, Odd Molly Home, Spanx, Morris ja Marimekko.