Lihaton lokakuu – lähdetkö mukaan?

Lihaton lokakuu

Lihaton lokakuu ja Vegaanihaaste ovat hyvä keino vähentää lihan kulutusta edes pikkuriikkisen! Viime vuonna en osallistunut haasteeseen täyspainoisesti, mutta kokkailin joitain reseptejä ja fiilistelin asiaa muiden mukana. Mullahan oli pitkään halu lisätä kasvisruokia omaan ruokavaliooni, mutta en tiennyt mistä aloittaa. Vegaanihaaste on todella hyvä keino juuri tähän! Lihaton lokakuu antaa paljon informaatiota miten kasvissyönti vaikuttaa luontoon ja eläimiin, vinkkejä uusiin tuotteisiin ja ison läjän hyviä reseptejä sekä hyvää mieltä. Tiesitkö, että kasvissyönti säästää kuukaudessa 33 eläintä verrattuna keskimääräiseen sekasyöjän ruokavalioon? Lue täältä 8 hyvää syytä osallistua Vegaanihaasteeseen.

Lihaton lokakuu
Soijarouhe-kaalilaatikkoa tein mökillä. Mielettömän hyvää!

Tiedättekin varmaan, että en itse enää ole 100% vegaani, mutta jatkan kuitenkin kasvipainotteisella linjalla, niin kuin viimeiset 3 kk olen jo tehnytkin. On hyvin todennäköistä, että palaan jossain vaiheessa takaisin täysin vegaaniselle ruokavaliolle, mutta sitä ennen täytyy selvitellä muutamia asioita, kuten miten treenaavan täytyy koostaa ruokavalionsa, jotta saa kaikki tärkeät asiat ruokavaliosta. Kuukauden vegaaninen pätkä on todella helppoa toteuttaa ja kannustankin ihan jokaista teistä kokeilemaan sitä! Aika nopeasti sitä huomaa, että liha ei ole kaikki kaikessa eikä sitä tarvita tekemään ateriasta täyttävää. Itse asiassa pidän eniten kasvisruuassa juuri siitä ettei koskaan tule kauhea ähky. Miksi itse halusin siirtyä vegaaniseen ruokaan? Minulla vaakakupissa painoi eettisyys, ekologisuus ja terveys. Näistä eniten ehkä terveys. Suvussa on ilmennyt diabetesta, korkeaa kolesterolia sekä sydäntauteja ja haluan todella välttyä niiltä. Ainakin yritän tehdä kaikkeni sen eteen etten noita sairauksia itselleni nappaisi. Ja kyllä, minua huolettaa myös maapallon sekä eläinten tilanne.

Lihaton lokakuu
Alpron jogurttia, omenaa, satsumaa ja maapähkinävoita.

Kannattaa tilata itselleen edes Vegaanihaasteen uutiskirje, koska siitä on todella paljon iloa resepteineen ja info-pläjäyksineen! Tämän päivän uutiskirjeessä oli mm. vegaanisen mustikkajuustokakun sekä sieni-soijarouhekiusauksen ohje. Haluan. Molempia. Kiitos! Väitän, että kasvipohjainen ruoka on huomattavasti maukkaampaa ja monipuolisempaa (oikein koostettuna) kuin liharuuat. Saat paljon enemmän vitamiineja, hivenaineita ja väriä lautasellesi. Omat suosikkini kasvisruuista ovat tällä hetkellä kermainen nyhtökaura-curry sekä kikherneet appelsiinikastikkeessa, nam! Jos ei aina jaksa laittaa itse ruokaa, niin kaupasta löytyy nykyään runsas valikoima vegaanisia valmisruokia ja suurin osa ravintoloistakin tarjoaa vegaanisen vaihtoehdon lihan tilalle.

Kuinka moni teistä aikoo lähteä mukaan Vegaanihaasteeseen? Lue enemmän asiasta ja tilaa uutiskirje täältä.

Edellinen postaus: Viikon 37 ruokapäiväkirja – Loma alkaa

♥ SEURAA MINUA ♥

Palasia arjestani Instagramissa // Youtubessa // Facebookissa.

Lihaton lokakuu vai lihaton loppuelämä? (+ munakoisopizzojen ohje)

Processed with VSCO with q5 preset

*Sis. mainoslinkin.

Niin se vain taas kuukausi vaihtui viikonloppuna ja mennään jo lokakuussa. Aika vilistää kauheaa vauhtia ja kohta on taas joulu. Ihan viime päivinä olen pistänyt merkille ilmojen kylmenemisen ja joka aamua muistan, että olisi pitänyt käydä hakemassa varastosta hanskat ja paksumpi takki. Viikko ollaan jo näillä ajatuksilla menty – ehkä jo marraskuussa saan aikaiseksi? Kylmien ilmojen tullessa oma kokkailuinto sen kuin kiihtyy ja erilaiset keitot ja padat ovat alkaneet taas kiinnostaa entistä enemmän. Blogeissa ja mediassa lihan, ja varsinkin broilerin, syönti on puhututtanut kovasti. Vegaanius ja kasvisruoka ovat kasvavia trendejä eivätkä mielestäni ollenkaan huonoja trendejä – kunhan homma ei vain mene liian fanaattiseksi. Pitäisi muistaa se, että jokainen meistä elää omaa elämäänsä omien arvojensa mukaisesti ja sitä jokaisen täytyy kunnioittaa.

Myös lihaton lokakuu on ollut keskustelua herättävä asia viime päivinä. Itse en ole siihen virallisesti lähtenyt mukaan, mutta kasvisruokien määrää olen lisännyt kyllä huomattavasti. Olen syönyt punaista lihaa, mutta en itse laittamana enkä ostamana. Kyllästyin broilerin syöntiin jo jokin aika sitten enkä ole sitä vähään aikaan ruokavaliooni huolinut. Syynä siihen ei todellakaan ole blogien broilerigate tai kenenkään ulkopuolisen mielipiteet – olen vain kyllästynyt siihen. Mun mielestä ei pidä syödä asioita, joista ei pidä. Punaista lihaa siis syön ja käytän edelleenkin, mutta vähemmän kuin ennen. Sekin vähä mitä meille hankitaan on luomua ja lähitilalta peräisin. Kalaa voisin syödä vaikka joka päivä! Täytyy vain opetella laittamaan sitä monipuolisemmin. Kasvisruokia olen kokkaillut viime päivinä keittojen muodossa sekä mifua käyttäen. Vielä pitäisi suuren suosion saaneet nyhtökaura ja härkiskin testata!

Processed with VSCO with q5 preset

Pari päivää sitten olin kuolemanväsynyt enkä olisi millään jaksanut lähteä kauppaan. Pakko oli kuitenkin jotain ruokaa saada eli aloin penkomaan kaikki laatikot ja kaapit läpi. Löysin jääkaapista kevyesti nahistuneen munakoison ja lähdin kehittelemään sen ympärille jotain. Muistin Virpi Mikkosen kirjasta Kiitos hyvää pikaruokaa ihanan munakoisopizzan ohjeen, mutta eihän minulta löytynyt ohjeen raaka-aineita. Päätinkin sitten soveltaa ihan oman!

Mifu-munakoisopizzat

  • 1 munakoiso
  • suolaa itkettämiseen
  • tomaattipyreetä
  • 1 sipuli
  • 2 valkosipulin kynttä
  • voita paistamiseen
  • puolikas purkki Mifua maussa Meksikon pippuri
  • suolaa, mustapippuria, basilikaa (tuoretta tai kuivattua), oreganoa
  • juustoraastetta

Pese munakoiso ja leikkaa vihreä pää pois. Leikkaa munakoisosta pituussuunnassa noin 1 cm paksuisia siivuja. Laita siivut leivinpaperin päälle ja ripottele niille suolaa. Suolalla itkettäminen poistaa munakoisosta kitkeryyden. Anna munakoisin itkettyä 15 minuuttia ja pyyhi sen jälkeen pinnalle tullut neste pois.

Munakoisojen itkettyessä pehmennä sipuleita ja valkosipuleita pannulla voissa. Kun sipulit ovat pehmenneet, lisää sekaan mifu ja jatka paistamista noin 5 minuuttia. Mausta hyvin suolalla ja mustapippurilla.

Laita munakoisosiivujen päälle tasaisesti tomaattipyreetä. Lusikoi mifutäyte tomaattipyreen päälle. Ripottele päällimmäiseksi juustoraastetta, basilikaa ja oreganoa. Paista munakoisopizzoja uunin keskitasolla 200 asteessa noin 25 minuuttia.

Nautiskele tuoreen basilikan kera!

Processed with VSCO with q5 preset

Mites teillä, oletteko mukana lihattomassa lokakuussa vai syöttekö ylipäänsä lihaa?

PS. Elloksella olisi taas hyviä tarjouksia, jos on vaikka keittiön sisustaminen ajankohtaista 😉 Koodilla 345724 saatte 20 euroa alennusta vähintään 90 euron ostoksesta, koskee myös merkkituotteita! Voimassa 9.10.2016 saakka. Koodilla 340502 saatte 40% alennusta tillauksen kalleimmasta tuotteesta. Voimassa 20.10.asti. Tilaamaan pääset TÄÄLTÄ.