Kuinka selvitä flunssakauden yli terveenä?

Processed with VSCO with c3 preset

Flunssakausi jyllää nyt todenteolla. Olen itse töissä yksityisessä laboratoriossa, jossa käy paljon juuri flunssaisia ja muuten kipeitä ihmisiä. Asiakasvirran kasvusta huomaan, että flunssakausi on taas täällä. Aikuisilla on kovaa kuumetta, kurkkukipua ja jäsensärkyjä. Influenssaa se ei vielä ole, vaan nyt jyllää suurimmaksi osaksi jokin kovan luokan virus. Nämä alkavat tosin olla jo niitä aikoja, kun myös influenssakausi starttaa. Testejä otetaan päivittäin, mutta yhtään positiivista ei ole vielä sattunut eteen. Oletteko te ottaneet influenssarokotetta? Minä olen aina ollut vähän rokotevastainen mitä influenssaan tulee. Viime vuosi oli ensimmäinen, kun otin rokotuksen. Ajatus oli jättää se silloinkin välistä, mutta kun näin miten kipeitä ihmiset olivat, totesin etten kyseistä tautia itselleni halua.

Kuinka sitten selvitä näistä taudeista terveenä? Kaikkihan me toki tiedämme, että liikunta, terveellinen ja vitamiinirikas ruokavalio, stressitön elämä sekä riittävä lepo on kaiken a ja o. Aina nekään eivät kuitenkaan riitä. On otettava käyttöön vieläkin järeämmät keinot ja ne löytyvät purkista tablettimuodossa. Minä olen todella huono näiden tablettien kanssa ja unohdankin ottaa päivittäiset annokset aivan liian usein. Tytölle muistan antaa vitamiinit joka aamu ja nostankin nykyään omat vitamiinit samalla pöydälle esille. Tämä on ollut ainoa keino muistaa ne.

Processed with VSCO with c3 preset

Mitä mulla sitten on käytössä ympäri vuoden flunssien estämiseksi?

D-vitaminia syön ympäri vuoden. Kesällä ehkä pikkuisen vähemmän kuin talvella, mutta syön kuitenkin. Suomessa ”viralliset” suositukset ovat 10 mikrogrammaa, joka kuulostaa todella vähäiseltä. D-vitamiinin riittävä saanti ehkäisee mm. diabetesta, infektiotauteja, syöpää sekä verenkiertotauteihin. Terveyskirjaston mukaan turvallinen raja on 75-100 nmol/l. Todellisen d-vitamiinipitoisuuden saa selville mittauttamalla sen laboratoriossa. Itse olen jo pitkään syönyt 100-125 mikrogrammaa päivässä (en tosin ihan joka päivä) ja kolme viikkoa sitten mitattu arvo oli 90 nmol/l. Olen kuullut, että d-vitamiini kannattaa ottaa aamulla, koska sen nauttiminen voi vaikuttaa yöuneen. Syöttekö te d-vitamiini ja oletteko mittauttaneet arvoa koskaan?

Processed with VSCO with c3 preset

Sinkki on yksi parhaista lisäravinteista mitä tulee flunssien ehkäisyyn. Aloitin sinkin käytön yhdessä magnesiumin kanssa joitain vuosia sitten nukahtamisongelmien vuoksi, mutta nykyään käytän sitä myös vastustuskyvyn parantamiseen sekä flunssan lyhentämiseen. Flunssan ehkäisyn lisäksi sinkki on oiva lisäravinne vahvistamaan kynsiä ja hiuksia! Sinkin saantisuositus aikuisella on 15 mg/vrk. Flunssan iskiessä tuplaan aina annoksen.

Magnesiumin käytönkin aloitin vasta muutamia vuosia sitten nimenomaan nukahtamisongelmien vuoksi. Kärsin tuolloin myös öisin pahoista pohjekrampeista. Magnesium on tärkeää varsinkin palautumisen vuoksi ja kun kroppa palautuu hyvin, se myös imee vähemmän itseensä pöpöjä. Magnesiumin saantisuositus miehillä on 350 mg ja naisilla 280 mg vuorokaudessa. Myös magnesiumin eri muotoja kannattaa testata. Meillä on ollut useimmiten käytössä sitraatti tai lysinaatti. Magnesium suositellaan otettavaksi illalla. Lisää magnesiumista täältä sekä täältä. Meille magnesiumit on tilattu jo pitkän aikaa Iherbistä.

Processed with VSCO with c3 preset

Monivitamiini minulla on käytössä ympäri vuoden, mutta flunssakaudella pidän sitä erittäin tärkeänä. Täytyy kuitenkin muistaa laskea vitamiinien pitoisuudet tarkkaan, jos monivitamiinin lisäksi ottaa vitamiineja muista purkeista. Nyt on ollut paljon juttua monivitamiinien laadusta ja hinnoista ja on todettu, että suurin osa halvemmista merkeistä on aivan yhtä hyviä kuin kalliimmatkin! Muista siis tarkistaa purkin kyljestä sisältävien ainesosien pitoisuudet. Minulla on käytössä Luontaistukun monivitamiini.

Näiden lisäksi flunssan jo iskiessä turvaudun aina c-vitamiiniin, tuoreeseen valkosipuliin (jota käytän myös paljon ruuanlaitossa), inkivääriin sekä Arctic Warriorsin puolustajaan, joka sisältää väinönputkea sekä nokkosta. Tällä kombolla olen saanut jo monet flunssat selätettyä! Näiden lisäksi käytän säännöllisesti myös omega-3:a sekä opti-MSM:ää.

Mitä lisäravinteita sinä käytät flunssan ehkäisyyn tai sen aikana?

Minäpä tässä alan henkisesti valmistautua influenssarokotteen ottoon! Vaikka olen labranhoitaja ja päivittäin neulojen kanssa tekemisissä niin en todellakaan pidä siitä, että minua pistetään…

*Pharma Nordin tuotteet saatu

 

 

Kaikella terästetty aamupala

Processed with VSCO with c2 preset

Sis. mainoslinkkejä. Aamupala on mulle ehdottomasti päivän tärkein ateria. Jos aamupala on liian niukka, ja nälkä kolkuttelee jo tunnin päästä, niin päivä on väistämättä pilalla. Hyvä aamupala = hyvä päivä, huono aamupala = huono päivä. Valinnoilla on siis merkitystä! Omaan aamupalaani kuuluu hiilaria hedelmästä ja marjoista, protskua proteiinijauheesta, jokin pieni rasvapläjäys, kourallinen vihreää sekä paaaaaljon hyvää tekeviä asioita jauhemuodossa.

Mulla oli pitkä tauko smoothieiden osalta. Jotenkin vaan kyllästyin niihin, vaikka tiedän miten täyttäviä ja terveellisiä niistä saa. Parisen viikkoa smoothiet ovat taas kuuluneet mun aamuun. Alkuun mietin ettei nälkä pysy saletisti loitolla tuntia pidempään, mutta mites kävikään! Ainakin tällä mun luottokombolla nälkä pysyy poissa 3-4 tuntia ihan heittämällä. Smoothie voi olla erittäin monipuolinenkin aamupala. Makua saa muutettua helposti raaka-aineita vaihtelemalla ja koostumuksen voi säädellä nesteen määrällä aina juotavasta lirusta aina itse tehtyyn jäätelöön. Muista vain pitää aina pakastimessa ainakin yksi pakastettu banaani!

Processed with VSCO with c2 preset

Perusraaka-aineiden lisäksi heittelen smoothien todella paljon erilaisia jauheita. Jauheita ei huomaa muiden ainesten seasta valmiissa smoothiessa ollenkaan ja sekös vasta mukavaa onkin! Siinä tulee lisää hivenaineita ja vitamiineja vähän niin kuin huomaamatta. Smoothien hienous onkin juuri siinä, että sinne voi upottaa mielettömän määrän hyviä asioita piristämään päivää ja tuomaan lisäenergiaa. Mitäs mun aamusmoothie sitten sisältää? Laitan siihen joka aamu Nu3:n macaa ja ruusunjuurijauhetta, Puhdas+ Tyrni- ja kollageenijauhetta, Voimaruoan Total25 pussin, jauhemaista c-vitamiinia sekä Luontaistukun opti-msm:ää. Kaapissa on jotain muitakin kauheita, mutta nämä on tällä hetkellä säännöllisessä käytössä ja yksi hyvä syy käyttää jauheita on saada ne pois pyörimästä kaapin perukoilta 😀 Itse tilaan nämä spesiaalimmat jutut Luontaistukulta sekä Nu3:lta, mutta peruslisäravinteet ostan Sportsnutritionilta, Bodyboosterilta sekä Fitnesstukulta. Missä nyt on milloinkin parhaimmat tarjoukset!

Kuvassa myös osa mun tablettimuotoisista päivän lisäravinteista: omegat, monivitamiini, maitohappobakteeri ja d-vitsku. Illalla otan vielä magnesiumin ja sinkin.
Kuvassa myös osa mun tablettimuotoisista päivän lisäravinteista: omegat, monivitamiini, maitohappobakteeri ja d-vitsku. Illalla otan vielä magnesiumin ja sinkin.

Näiden lisäksi sain vielä Hankintatukulta testattavaksi erilaisia hyvinvointia tukevia tuotteita, kuten yllä olevan maitohappobakteerin,  Vitatabsin b12-vitamiinia, Vivanian hyaluronihappotabletteja sekä Colonic Plus vatsahappojen tasaajia sekä maksanpuhdistajia. Hyaluronitabletit ovat jo käytössä ja mielenkiinnolla odotan tuloksia! Niidenhän sanotaan kiinteyttävän ihoa 😉 Vatsahappojen tasaajat ovat olleet erittäin hyviä esimerkiksi herkkupäivinä,  jolloin ruokaa tulee enemmän ja se on laadultaankin ehkä hieman erilaista kuin arkisin. B12-vitamiinia säästelen vielä ”pahan päivän” varalle eli tilanteeseen, kun väsymystä on normaalia enemmän.

Processed with VSCO with c1 preset

Mitäs teidän smoothie sisältää? Kiinnostaako teitä lisäravinnetarjoukset ja haluaisitteko, että kertoisin niistä täällä blogissa? Mitä lisäravinteita teillä on käytössä?

ps. Fitnesstukulla nyt valikoima treenivaatteita -30%! Voimassa 24.7 saakka. Alevaatteisiin pääset tästä.