Hyvillä ruuilla

Tällä viikolla ruokapolitiikka on ollu aika lailla kohillaan. Olin kaksi päivää koulutuksessa Grand marine centerissä ja voin sanoa, että tuli syötyä aika hyvin 😀 En ole varmasti missään saanut buffetista niin hyvää ruokaa kuin koulutuspäivillä. Aivan järjettömän hyvät sapuskat! Koulutukseen kuului aamupala, lounas ja iltapäiväkahvit. Olen tällä viikolla muutenkin syönyt poikkeuksellisen hyvin ja kaloreita on varmasti tullut aika reippaasti. Toisaalta kulutuskin mulla on ainakin Garminin vivoactiven mukaan aika kova. Jo pelkästään töissä kulutan about 1500 kcal ja siihen päälle vielä treenit ja treenimatkat kävellen! Vitsi kun saatais aikasiks hommata uusi rengas mun pyörään niin pääsisin vielä duunimatkatkin ajelemaan pyörällä 🙂

No mennäänpäs taas tämän viikon arkipäivien ruokapäiväkirjaan!

Maanantai

Aamulla ennen töitä vatsatreeniä kotona. Töissä iltavuorossa.

PicsArt_1429422395623Aamupalana pari pientä palaa moniviljaleipää päällisillä, turkkilaista jogurttia viinirypäleillä ja rusinoilla sekä kahvia ja vettä // välipala ennen töitä oli mustikka-banaanismoothie + moni- ja d-vitamiini // töissä Kari Aihisen makaronilaatikkoa // välipalana rahka, mandariini ja pala mustapapubrownieta // iltapalana viili mustikoilla, saksanpähkinöillä ja lorauksella hunajaa

Tiistai

Töissä aamuvuorossa. Illalla tunnin treeni, jossa rinnallavetoja ja metconina 30 x clean.

PicsArt_1429422634694Aamupalana tattaripuuroa raejuustolla, lesitiinillä ja mustikoilla, viinirypäleitä, kahvia ja vettä // töissä välipalana saksanpähkinöitä ja mandariinia // lounalla makaronilaatikkoa ja vihanneksia // ennen treeniä pari palaa moniviljaleipää päällisineen, omenaa ja kahvia // treenin jälkeen sitä samaa makaronilaatikkoa vihanneksilla // iltapalalla Lidlin 4,2% rahka <– parasta rahkaa!

Keskiviikko

Koulutuksessa 8.30 – 16.30. Koulutuksen jälkeen vielä Akvamariinin pr-toimistolla. Kotona vasta kahdeksan aikaan illalla. Nukuin kaiken lisäksi pommiin aamulla! Sitä ei kovin usein tapahdukaan.

PicsArt_1429422878752Aamulla kauhealla kiireellä lautasellinen kaurapuuroa raejuustolla // rautatieaseman Robert´s coffeesta nappasin cafe latten mukaan ratikkaan // koulutuksessa aamukahvilla täytetty leipä, voisarvi ja korvapuusti // lounaalla lohta, härkää, paistettuja perunoita ja kolmea erilaista salaattia // välipalalla hedelmiä ja pari pientä leivosta sekä mangosmoothie // Akvamariinilla pieni smoothie (ei kuvaa) // kotona illalla lohikeittoa ja pari leipää <– oli aivan kauhea nälkä!

Torstai

Koulutuksessa 8.30 – 16.00. Iltapäivällä anoppilaan syömään. Illalla siivoilua kotona.

PicsArt_1429423477143Aamulla ruisleipää päällisillä, omenaa, kahvia ja vettä // koulutuksessa aamukahvilla riisipiirakoita, täytetty leipä ja mustikkapiirakan pala // lounaalla bataatti-juuresmuussia, härän käristystä, punajuurilaatikkoa ja salaatia fetajuustolla // päiväkahvilla marjasmoothie, hedelmiä ja muutama pieni leivos // anoppilassa jauhelihakastiketta ja pottuja // jälkiruuaksi puolikas korvapuusti ja kahvi // iltapalalla rahka

Perjantai

Töissä todella hektinen päivä. Illalla tunnin treeni: rinnallevetoja ja metconissa power cleaneja, double undereita ja abmat-vatsoja.

PicsArt_1429423619506Aaamupalalla pari leipää, omenaa, kahvia ja vettä (ei kuvaa) //lounaalla jämät makaronilaatikosta, kanaa ja vihanneksia // kotona lompsin ensimmäisenä jääkaapille ja vedin pari palaa pähkinäsuklaata // ennen treeniä 3 x karjalanpiirakka päällisillä, kahvia ja vettä // illalla treenin jälkeen jauhelihakastiketta ja makaronia // jälkiruuaksi Lidlin creme brulee

Treenien jälkeen vedin aina palkkarin jossain muodossa. Joko jonkin valmiin sekoituksen tai protskua + banaania. Lisäksi vettä pitkin päivää. Olo on varsin hyvin syönyt ja ens viikolla vois ehkä vähän keventää niin sais tän raskaan olon pois! Lohta tekisi taas kovasti mieli 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMeillä kuluu todella paljon omenoita viikon aikana, koska tyttö tykkää niistä valtavan paljon ja minäkin syön omenan pari päivässä. Sovittiin miehen kanssa, että suuren kulutuksen takia ostetaan vain luomuomenoita. Kuvassa olevat ostettu Lidlistä. Pikku hiljaa vois lisäillä ruokavalioon muitakin luomutuotteita! Maito ja kananmunat meillä jo ostetaankin luomuna. Ruokaostoksia keskitettiin tällä viikolla todella hyvin Prismaan sekä Lidliin. Yhden kerran taisin käýdä lähi-K-kaupassa.

IMG_20150414_091857Mies oli ohikulkumatkallaan käynyt taas ostamassa meille paria erilaista kahvipapua. Tämä Tauko-kahvipapu on jumalaisen hyvää itse jauhettuna! Suosittelen lämpimästi testaamaan. Todella hyvää 🙂 Viikolla meillä juodaan Juhla Mokkaa, mutta viikonloppuna jauhetaan molempina aamuina kahvit itse. Ei ole jäänyt pölyttymään joulupukin tuoma kahvimylly!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVarsinkin mökillä testaillaan paljon uusia limuja ja mies tykkää siellä maistella myös uusia olutmerkkejä. Viime viikonloppuna maisteltiin tällaista (meille uutta) cokista. Tuo pullo on varsin sympaattinen <3 Juoma itsessään maistui täysin samalta kuin ne muksuna syödyt cokismehujäät! Ne sellaiset mitkä oli pahvituubissa ja mehujää piti puristella sielä tuubista aina ulos. Muistatteko niitä? Vai onko niitä vielä myynnissä?

Mä otin just elämäni ensimmäisen pataleivän uunista! Nappaan sen matkaan anoppilaan ja maistellaan mun tuotosta sit porukalla siellä 🙂 Laitan teillekin tänne reseptin!

Maistelettko te paljon kauppojen uutuuksia? Musta tuntuu, että kaikki kivat uutuudet jää aina huomaamatta ja löydän ne tyyliin vuosi lanseerauksen jälkeen…

Luomuna mennään.

Olen varmaan miljoona kertaa jo täälläkin kertonut miten tahtoisin enemmän panostaa luomuruokaan. Oon nyt toiseksi viimeistä kuukautta hoitovapaalla eikä oo todellakaan ollut varaa ostella ruoka-aineita luomuna. Sen sijaan ollaan panostettu mahdollisimman paljon kotimaisiin ruoka-aineisiin ja vasta viimeisenä on ostoskärryyn päässeet ulkomaiset tuotteet. Joka kauppareissulla yritän ainakin yhden tuotteen ostaa luomuna, yleensä se on ollut tomaattimurska, kaurahiutaleet tai maito. Koska kuitenkin tykkäisin syödä luomua yli kaiken, olin superonnellinen kun sain blogini yhteistyökumppaniksi luomutar.fin!

logo-1038

Aika ajoin oon täällä jo vilautellut tuotteita, joita posti-setä toi luomutar.fistä ja nyt ollaan kaikkia maisteltu ja itseasiassa aika lailla kaikki on jo syötykin 😀 Jälleen kerran voin todeta miten paljon paremmalta ja puhtaammalta luomutuotteet maistuu, ei siitä pääse mihinkään. Jos ette usko niin seuraavalla kauppareissulla kannattaa laittaa likoon muutama roponen enemmän ja ostaa vaikka espanjalaisia tomaatteja sekä luomutomaatteja tai vastaavasti vaikkapa porkkanoita. Jo kotimaisissakin ja luomussa on eroa!

Ihanaisesta postipaketista löytyi syötäväksi paketillinen Rude Healthin Morning glory luomupuuroa sekä The Ultimate luomumysliä. Juotavaksi sain pari pullollista Vitamontin luomupäärynä-vanilja smoothieta (ei valikoimissa tällä hetkellä) sekä Yogi Tean naisten teetä.

IMG_20130701_130112

Ennen treeniä luomutar.fin luomupuuroa, raejuustoa, kuivattuja aprikooseja ja voileipä. Jaksoi kuulkaas jumpata!
Ennen treeniä luomutar.fin luomupuuroa, raejuustoa, kuivattuja aprikooseja ja voileipä. Jaksoi kuulkaas jumpata!

Rude Helathin luomupuuroa olen syönyt sekä aamulla että välillä ennen treeniäkin. Tehtiin täällä mökillä pieni makutesti puuroista ja kyllä vain luomupuuro vei voiton perus Eloveenasta! Maku on täysin erilainen. Isona bonuksena tässä puurossa on joukkoon lisätyt erilaiset siemenet: pellavan-, seesamin- ja aurongonkukansiemenet. Puuro ei muuten sisällä säilöntäaineita, sokeria eikä lisäaineita. Tärkeintä kuitenkin tässäkin puurossa on maku, joka on erinomainen ainakin mun suuhun. Luomupuuro on saavuttanut suuren suosion myös perheen pienimmän ja nirsoimman keskuudessa 🙂

Vadelmien ja kookoshiutaleiden kera.
Vadelmien, mantelivoin sekä kookoshiutaleiden kera.

Mies syö omansa banaanin ja mantelivoin kanssa.
Mies syö omansa banaanin ja mantelivoin kanssa.

Banaani sekä kuivattua aprikoosia ja taateleita!
Banaani sekä kuivattua aprikoosia ja taateleita!

kuvia 004

Rude Healthin mysliä olen syönyt enemmän ennen treeniä kuin aamulla. Jotenkin mun mielestä mysli sopii paremmin hiilarieteriaksi ennen treeniä kuin aamupalalle. Ja onhan mysli helppo kuljettaa mukana ja nakata vaan sekaan vaikka maito tai mehukeitto. Mites teistä? Aamulla vai ennen treeniä? Mitä tykkäätte lisätä myslin joukkoon?

kuvia 042

Pre-workout meal: luomutar.fin luomumysliä, banskua ja maitoa.
Pre-workout meal: luomutar.fin luomumysliä, banskua ja maitoa.

Ihan niinkuin edellä mainittu luomupuurokin niin myös tämä luomumysli on varsin hyvän makuinen. Myslin joukossa on kivoja sattumia pähkinöistä, siemenistä ja kuivatuista hedelmistä, kaikki luomua! Tykkään itekin lisäilla myslin ja puuron joukkoon pähkinöitä, siemeniä ja erilaisia kuivattuja hedelmiä, mut tässähän ne on valmiina niin ei tarvitse muilla pusseillä käydäkään. Aika harvoin tulee mitään pähkinöitä luomuna osteltua… Tässä myslissä on 23 eri ainesosaa, mm. kuivattuja aprikooseja ja taateleita, para- ja hasselpähkinää. unikon- ja seesaminsiemeniä, kuivattuja gojimarjoja sekä luomukanelia.

Teetä oon alkanut juomaan vasta ihan viime viikkoina täällä mökillä. Nyt kun sain testattavaksi tuota naisten teetä niin en ole muita merkkejä juonutkaan. Mä join aika paljon teetä viime dieetin aikana ja varsinkin Yogi Tea oli suuressa suosiossa. Yhtään pahan makuista teetä en ole Yogi Tealta vielä löytänyt ja varsin hyvää oli tämä Naisten teekin! Hauskinta on se, että meidän vajaa (iältään siis) puoitoista vuotias huullaantui Naisten teehen ihan tosissaan 😀 Toissa iltana hän sitten oppi sanomaan ”teetä” ja toistelee sitä aina kun otan kahvi/teekupin käteeni. En tiedä paljonko teetä voi antaa tuon ikäiselle (?), mutta varmasti koko mukillisen hän teetä joisi jos vaan antaisi…

kuvia 004

kuvia 002

kuvia 001

kuvia 005

Naisten teetä suositellaan juotavaksi päivittäin ja varsinkin menkkojen aikaan useamman kerran päivässä. Tee sisältää mm. inkivääriä (auttaa vatsakipuihin), kanelia (elimistöä puhdistava vaikutus) sekä appelsiininkuorta (hillitsee tulehduksia). Teessä maistuu ehkä eniten juuri inkivääri sekä kanelia. Appelsiininmaku tulee jälkimakuna. Normaalisti juon teen maitotilkalla höystettynä, mutta näitä makuversioita en viitsi mennä pilaamaan maidolla. Mites teillä, oletteko tee vai kahvi-ihmisiä?

kuvia 032

Vitamontin Luomusmoothiet meni aika lailla mun kurkusta alas. Muut sai vain pienet maistiaiset, mutta suurimman osan nautiskelin ihan itse. Smoothiet oli siis päärynänmakuisia höystettynä ripauksella luomuomenaa sekä luomuvaniljaa. Smoothiet on pakattu 2,5 dl lasipulloihin eli niitä on helppo kuljettaa matkassa ja kauniin muotonsa ansiosta pulloja voi jatkokäyttää vaikkapa pieninä kukkamaljakoina! Tätä päärynäsmoothieta ei nyt ole valikoimissa mutta samaa sarjaa luomutar.fistä löytyy myös luomu mango-appelsiini smoothieta.

kuvia 033

kuvia 034

Luomu päärynä-vaniljasmoothieta. Mielettömän hyvää!
Luomu päärynä-vaniljasmoothieta. Mielettömän hyvää!

Mikäs teidän suhteenne on luomuun? Käytättekö paljon vai ette ollenkaan? Oletteko huomanneet makueroa verrattuna ”normaaleihin” tuotteisiin?

Sain Luomutar.fistä teille lukijoille kivan pikku bonarin eli koodilla XM3-22N-NT4-KQ6 saatte verkkokaupasta 10% alennusta heinäkuun loppuun saakka!

(Olen saanut tuotteet ilmaiseksi testattavaksi blogiyhteistyön merkeissä.)