Tuloksia syntyy, kun jaksaa tehdä töitä niiden eteen

*Sisältää mainoslinkkejä

Vielä kolme kuukautta sitten olin rapakunnossa. Olkapään operaatiosta oli kulunut aikaa puolisen vuotta ja yritin treenata silloin ahkerasti salilla. Sydän oli kuitenkin koko ajan muualla ja treenaaminen oli kauheaa pakkopullaa. Menin, tein sen mitä piti ja lähdin. Tiesin kuitenkin, että teen sen kaiken vain päästäkseni takaisin kuntoon ja keksisin jotain muuta kun sen hetki olisi. Tein kotona ja salilla tunnollisesti kaikki liikkeet, jotka fysioterapeutti oli minulle ohjeistanut ja joka viikko yritin nostaa rasitusta aste asteelta. Aloin kuntoutumaan yllättävän nopeasti ja treenikaverin houkuttelemana palasin takaisin crossfitin pariin.

Alkuun pelotti teenkö jotain liikaa tai väärin. Opin todella nopeasti havaitsemaan kropan signaalit ja hölläsin tahtia, jos meno yltyi liian rankaksi. Aloin melkein heti treenaamaan viisi kertaa viikossa ja nautin treenaamisesta suunnattomasti! Joka viikko tapahtui edistystä ja pikku hiljaa pystyin tekemään samoja harjoituksia kuin muutkin. Fyssarin ohjaukset loppuivat ja sitten olinkin omillani. Päätin heti etten lopeta pienten tukiliikkeiden tekemistä enkä ole lopettanut vielä näin kolme kuukautta jälkeenpäinkään niitä. Kun kerran rikkoo itsensä, ei sitä halua tehdä toiste. Harmittaa kuunnella salilla ihmisiä, joilla on olkapäiden kanssa ongelmaa, ja jotka eivät halua hakea siihen apua. Toivotaan vain, että kipu ja ongelmat menee itsekseen ohi. Vähätellään oireita. Näin ajattelin nimittäin itsekin. Vuoden taistelin ja sitten luovutin. Oli pakko hakea apua ja vaikka leikkauspöydälle jouduinkin, en kadu sitä yhtään. Saan ainakin treenata kivuitta! Itselläni, ja monella muullakin, halu treenata on kovempi kuin halu hoitaa itsensä kuntoon. Uskotaan, että se aika on kaikki pois treenaamisesta. Voin kertoa, että kaikki se aika jonka vain kitkuttaa kipujen kanssa, on pois kovalta treeniltä. Kumpa olisin itsekin tajunnut aikaisemmin hakeutua hoitoon! Nyt olen viisaampi ja kuuntelen kropan signaaleja todella tarkkaan. En treenaa väsyneenä ja pidän järjen päässä isojen painojen kanssa, vaikka kuinka tekisi mieli kokeilla mihin pystyy. En ole vieläkään 100% kunnossa enkä tiedä olenko sitä koskaan.

Paita Reebok täältä* // housut Nike (ostettu käytettynä) // Kengät Reebok täältä*(nyt alessa!)
Tuloksia syntyy, kun jaksaa tehdä töitä niiden eteen. Tämän voin allekirjoittaa täysin. Koko kuntoutusprojekti oli ihan itsestäni kiinni ja hoidin sen hemmetin hyvin. Ei pelkkä leikkaus ketään terveeksi tee. Jälkipuinti on hoidettava ihan itse ja moni ei jaksa sitä valitettavasti tehdä. Kun palasin takaisin crossfitin pariin kolmisen kuukautta sitten, me testattiin ykkösmaksimit maastavedossa, kyykyssä ja shoulder pressissä (pystypunnerrus seisten tangolla). Kaikissa liikkeissä painot ovat nousseet kovalla tahdilla ja alan olla vanhoissa kilomäärissä. Mavessa nousi silloin 90kg ja viime viikolla tein kaikkien aikojen uuden peeärrän 120 kilolla! Myös peruskunto on noussut kohisten ja pystyn oikeasti tekemään jo suht kovilla tehoilla kaikki treenit. Ensi viikolla meillä alkaa juoksutreenit, joita odotan pelonsekaisella innolla. Olen aika huono juoksija, mutta tänä kesänä voisin yrittää siinäkin petrata! Olen luonteeltani vähän sellainen, että mun pitää saada nähdä ihan konkreettisia tuloksia sopivin väliajoin jotta motivaatio pysyy huipussaan. Nyt niitä tuloksia on nähty melkeinpä koko vuoden tarpeiksi 😀

Näin positiivisin mielin täällä alkavaan viikkoon! Tänään menen tekemään openin 17.4 lajin uudestaan ja yritän parantaa perjantain tulostani 😉 Saa nähdä onko mun uusi taktiikka parempi vai huonompi…

Hei joko teille on Fitcard tuttu sovellus? Fitcard on siis uusi liikuntasovellus, jonka avulla pääset yhdellä kuukausittaisella maksulla treenaamaan kaikkiin applikaation sisältämiin  liikuntapaikkoihin! Valittavana on yli 100 liikuntapaikkaa ja lajeina on esim. kuntosali, jooga ja ryhmäliikunnat. Hinta alkaen 19e/kk! Hinta määräytyy asettamiesi treenikertojen perusteella eikä Fitcardissa ole sitoutumispakkoa saati jatkuvia maksuja! Ja korttihan kulkee kätevästi mukana puhelimessa 😉 Tsekkaa lisää täältä*.

 

To the next level

Processed with VSCO with a5 presetSalikisojen jälkeen mä olen suorastaan puhkunut treeni-intoa ja laatinut jokaisen treeniviikon tarkasti kalenteriin. Eilen laitettiin miehen kanssa taas kaikki treenit ylös ja jaettiin lapsenvahtivuorot. Mä yritän crossfit-treenien lisäksi sovittaa kalenteriin myös 1-2 juoksulenkkiä, lihashuollot sekä tytön uintireissun kerran viikkoon. Kun on päivät töissä ja yrittää pyörittää taloutta siinä ohessa niin voin sanoa, että kädet on välillä aika täynnä ja suunnitelmallisuutta tarvitaan.

Innostuksissani ilmoitin itseni meidän salin kisaryhmään ja vaikka en mikään pro olekaan niin avosylin mut otettiin siellä vastaan. Tarkoituksena on nyt alkaa enemmän osallistumaan karsintoihin ja toivon mukaan jonain päivänä olisin sen verran hyvä, että kisapaikkakin johonkin kisoihin irtoaisi. Kehittyähän tässä pitää todella paljon ja saada varsinkin mun kompastuskivi eli tempaus haltuun. Sillä saralla menee vähän huonosti… Olin eilen ekaa kertaa kisaryhmän treeneissä mukana ja ohjelmassa oli tempausta. Olkapää ei tykännyt yhtään ja jouduin jo perumaan tämän päivän treenit kun käsi ei nouse kunnolla. Ehkä mä nyt vihdoin ja viimein opin etten mä pysty tempausta tekemään kyykkyyn asti. Pitää vaan alkaa tekemään ne raakana tai johonkin semikyykkyyn. En tiedä, mut joku järki tähän touhuun täytyy löytää. Kisaryhmän treenit oli just sitä mitä odotinkin eli aika rankat. Perskannikat ja jalat on ihan muussina ja tänään pitäis mennä vielä kyykkäämään. Saas nähdä kuinka muijan käy 😀

Ihanaa kun treeni-into on palannut moninkertaisena takaisin ja uusia peeärriäkin olen paukuttanut viimeisen viikon aikana kokonaista kolme kappaletta! Kyykyssä nousi 90kg, mavessa 107,5kg ja push pressissä 50kg. Push press oli positiivinen yllätys (no, kaikki oli!), koska olkapää on ollut jo pitkään poissa pelistä, mutta nyt se alkaa vahvistua taas pikku hiljaa. Kun vaan ei näitä loukkaantumisia tulisi enempää..

Oottekos te tehneet uusia ennätyksiä viime aikoina?