Mites se liikkuvuus ja lihashuolto?

*Sisältää mainoslinkkejä

Processed with VSCO with a6 preset

*Sis.mainoslinkin

Mä olen muutaman päivän paininut selkäkipujen kanssa. Ajattelin ensin, että se on vain vähän jumissa ja yritin itse huoltaa, rullata ja venyttää selkää ja koko alakroppaa. Sunnuntaina vietin salilla noin 1,5 tuntia tehden pelkkää lihashuoltoa ja liikkuvuustreeniä. Pari tuntia sen jälkeen selkä oli hyvänä, kunnes kipeytyi taas. Eilen menin töiden jälkeen suoraan hierojalle, koska selkä oli kipeytynyt entisestään. Takareidet ja pakarat olivat todella jumissa ja ne saatiin hierottua auki. Selkä kivuttomana ja paikat vetreinä lähdin kotiin. Sitä iloa kesti taas pari tuntia. Selkä meni ihan tilttiin taas ja tänä aamuna viimeinen vaihtoehto oli käynti lääkärillä ja pari päivää lepoa. Iltapäivällä kävin osteopaatilla ja oikea lonkankoukistaja sekä vasen pakara olivat niin kireällä (hieronnasta huolimatta), että ne vetivät lantiota ja SI-niveltä virheasentoon. Rangasta auottiin useampi lukko ja lantio saatiin paikoilleen. Nyt selkä vaikuttaa taas todella hyvältä, mutta virheistä oppineena odottelen suosiolla huomiseen ennen kuin alan ilakoimaan!

Processed with VSCO with a6 preset

Mitä tässä  nyt sitten yritän sanoa? Liikkuvuustreenit ja lihashuolto ovat urheilevalle ihmiselle todella tärkeitä, mutta monesti ne laiminlyödään täysin. Kovaa treenaavan ihmisen pitäisi tehdä lihashuoltoa tuntimäärissä saman verran kuin itse treeniäkin. Teen itse paljon lihasuoltoa kotona ja sen lisäksi me tehdään treeneissä paljon erilaisia liikkuvuujuttujakin. Aina nekään ei kuitenkaan riitä. Todennäköisin syy mun selkäongelmaan löytyy edelleen jäykästä olkapäästä ja ainakin mun pitäisi ehdottomasti lisätä omiin rutiineihin vielä hierontaa sekä osteopatiaa. Näissä molemmissa olisi hyvä käydä 4-6 viikon välein. Osteopaatilla ei välttämättä niin usein, jos ei ole varsinaista vaivaa. Hoidoilla saa kyllä lisättyä myös omaa suoritus- sekä palautumiskykyä eli jos haluaa näihin lisää tehoja niin säännölliset käynnit tuskin olisi pahitteeksi. Liian usein ainakin omalla kohdalla esteeksi muodostuu raha. Omaa hyvinvointia ei voi rahalla mitata, mutta toisinaan tyhjästä on pikkasen paha nyhjästä, kun kyseessä on kuitenkin ammatinharjoittaja joka tuskin tekee hoitoja ilmaiseksi ihan hyvää hyvyttään. Ehkäpä olisi taas budjetin syynäyksen paikka, jotta saisin nykäistyä useammin rahat oman hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Pitkässä juoksussa siitä on kuitenkin todella paljon hyötyä!

Tykkään tehdä itse paljon erilaisia liikkuvuusjuttuja ja lämmitellä kehonpainolla. Siinä samalla kun hoituu myös tuo liikuvuuspuolikin. Teen paljon dynaamista venyttelyä esimerkiksi vetokumin avulla ja huollan kroppaa rullalla, lacrossepallolla sekä kahvakuulalla. Uskokaa tai älkää, mutta kahvakuulakin on todella hyvä väline lihashuoltoon! Nyt kun olen taas päässyt vahvemmin treenin syrjään kiinni niin näitä liikkuvuus- ja lihashuoltojuttujakin alkaa tulla blogiin enemmän. Alla video erään treenikerran lämmittelyistä!

Ei muuta kuin vetreää viikkoa!

Ps. Saatte nyt -20% alennusta Ellokselle koodilla 355402, koske myös monia merkkituotteita ja huonekaluja! Alennus voimassa 15.1.2017 asti! Shoppaamaan pääset tästä*.

Alennus koskee uutta tilausta. Alennus koskee normaalihintaisia vaatteita, kenkiä, asusteita, kodintekstiilejä, sisävalaisimia, tapetteja ja mattoja.Toimituskulut lisätään tilauksen loppusummaan. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin tai tilaajaetuihin, ale-/kampanjahintaisiin tuotteisiin, huonekaluihin, elektroniikkatuotteisiin ja -tarvikkeisiin, Design by -tuotteisiin eikä tuotemerkkeihin UGG, Odd Molly, Odd Molly Home, Vagabond tai Spanx.

 

Unohtuiko lihashuolto?

Processed with VSCO with c1 preset

Lihashuolto. Melkoinen kirosana monen treenaavan korvissa. Asia, joka on helppo unohtaa ja jätetään usein treenissä viimeiseksi tai jätetään kokonaan tekemättä. Ärsyttävää hinkkaamista ja ajan hukkaa. Itse jopa pidän lihashuollosta, venyttelystä, foamrullailusta sekä liikkuvuustreenistä, mutta aika ei ole koskaan puolellani. Liian usein jätän sen viimeiseksi iltaan ajatuksella ”sitten kun…”. Juu ei toimi. Silloin painaa kaikki ne muutkin tekemättömät askareet päälle ja lihashuolto jää usein niiden jalkoihin.

Omaan kropan, joka jumiutuu helposti. Työni on sellaista, joka jumittaa niskoja sekä hartioita. Lonkankoukistajat kärsivät istumisesta ja olkapäät jossain määrin näytteenotosta ja käsien kannattelusta vähintäänkin arvelluttavissa asennoissa. Treeneissä saan helposti koko kropan  melkoiseen kokovartalojumiin, joskin viime aikoina jumitus on ollut lähinnä vatsalihaksista alaspäin. Jäykistyn myös todella helposti eli lihashuollon pitäisi olla säännöllistä. Hierontaa, venyttelyä ja osteopaatilla käyntiä. Siihen päälle fysioterapiat. Hommaa riittäisi kyllä, mutta aikaa ei. Tai niin olen ainakin luullut.

Processed with VSCO with c1 preset

Lihashuolto vaatii oman paikkansa päivä- sekä viikkotasolla. Jos olet aamuihminen niin aloita aamusi venyttelysessiolla tai joogalla. Iltaihminen hoitaa saman homman iltaisin. Mikäs sen parempaa kuin vetää pieruverkkarit ja villasukat jalkaan, lämmin huppari päälle ja venytellä lemppariohjelmaa katsoen? Ja kroppa kiittää! Aloittaminenhan se kaikista vaikeinta on. Crossfitissä oli se hyvä puoli, että liikkuvuustreenit ja lihashuolto kuului osaksi treeniä. Salilla joutuu tämänkin asian suunnittelemaan ihan itse. Olen suunnitellut ottavani viikkoon yhden päivän jolloin teen vain lihashuoltoa ja liikkuvuutta. Salilla tai kotona, ihan sama, kunhan vaan teen. Ostin itselleni myös Kayla Itsinesin treeniohjelman kolmeksi kuukaudeksi ja ohjelmassa on se hyvä puoli, että siihen kuuluu kiinteästi myös venyttelyä eri tyyppisten treenien oheen. Kaikki lihashuolto on hyvästä! Pieninä tai isoina määrinä, kunhan vain tekee edes jotain. Eilen sain itseäni niskasta kiinni ja tein 40 minuuttia putkirullailua sekä sekalaista venyttelyä. Kyllä siitä helpotusta sai!

T. joka lihas kipeänä vatsoista alaspäin.

Mites teillä lihashuollon laita? Tuleeko tehtyä säännöllisesti?