Täytyy tehdä niin kuin mieli sanoo

Mä olen jo tovin huomannut jonkinlaista muutosta itsessäni. En tiedä johtuuko kaikki tästä ihanasta kasvaneesta valon määrästä vai tuosta kirotusta olkapäästä. Kaipaan nimittäin jotain muutosta. Olen jo vähän aikaa miettinyt onko crossfit sittenkään täysin mun laji. Siis täysipainoisesti harjoiteltuna. Rakastan tehdä erilaisia voimajuttuja ja mua harmittaa suunnattomasti, kun tässä uudessa treenijaksossa ne ovat paljon pienemmässä roolissa kuin aikaisemmin. Tykkään toki paljon myös painonnostosta, mutta en uskalla temmata enää. Pelkään koko ajan olkapääni puolesta ja viime viikon tulehdusepisodi säikäytti mut entistä pahemmin. Tämä ihana valon määrä on saanut kaivelemaan lenkkikenkiä kaapista yhä useammin. Lauantaiaamuna olin ysiltä tikkana juoksemassa. Siis minä, joka oikeasti vihaa juoksemista! Juoksu on mun joka keväinen projekti ja sieltä se taas nostaa päätään.

Viikonlopun vietin pohtien miten sovellan treenejäni. Vähennän todennäköisesti varsinaisia cf-treenejä ja lisään voimaa ja perus lihaskuntotreeniä. Näillä näkymin en aio ottaa toista korttia millekään muulle salille, vaan teen sähkötiellä kaiken sen mitä pystyy. Mietin pitkään teenkö nyt hallaa itselleni, kun en seuraakaan salin varsinaista ohjelmointia, mutta tiedän myöskin sen, että mun on pakko seurata omaa sydäntäni jos haluan pitää motivaatiota yllä. Kaipaan tukevien lihasten vahvistamista ja ykkösmaksimien testaamista. Yritän tässä keksiä miten jaksotan treenini vai menisinkö ihan vain fiiliksen mukaan. En tiedä. Sen tiedän, että peruin tämän päivän varsinaisen cf-treenin ja menen salille ainakin mavettamaan ja tekemään voimisteluohjelmaani. Keskiviikolle on suunnitteilla juoksulenkki. Aloin opettelemaan päkiäjuoksua ja se tuntuu sopivan mulle erinomaisesti. Lauantain lenkillä ei penikat äksyilleet ollenkaan tällä tyylillä juostuna, mutta onhan siinä opettelemista!

Vaikeinta tässä kaikessa on yrittää suunnitella treenit fiksusti ettei tule ahnehdittua. En halua olla koko ajan jumissa enkä halua lähteä rykimään seuraavaan treeniin kipeillä paikoilla. Yritän pitää järjen päässä ja treenaamisen nousujohteisena ja nyt kaipaan selkeästi jotain erilaista. Nyt on pakko uskaltaa luottaa omaan intuitioon ja tehdä jotain erilaista kuin muut (ohjelmointia seuraavat). Fiilispohjalta mennään ja tehdään sitä mitä hyvältä kunakin päivänä tuntuu. Pääasia kunhan on kivaa!

Onko siellä muita juoksusta innostuneita?

Tuloksia syntyy, kun jaksaa tehdä töitä niiden eteen

*Sisältää mainoslinkkejä

Vielä kolme kuukautta sitten olin rapakunnossa. Olkapään operaatiosta oli kulunut aikaa puolisen vuotta ja yritin treenata silloin ahkerasti salilla. Sydän oli kuitenkin koko ajan muualla ja treenaaminen oli kauheaa pakkopullaa. Menin, tein sen mitä piti ja lähdin. Tiesin kuitenkin, että teen sen kaiken vain päästäkseni takaisin kuntoon ja keksisin jotain muuta kun sen hetki olisi. Tein kotona ja salilla tunnollisesti kaikki liikkeet, jotka fysioterapeutti oli minulle ohjeistanut ja joka viikko yritin nostaa rasitusta aste asteelta. Aloin kuntoutumaan yllättävän nopeasti ja treenikaverin houkuttelemana palasin takaisin crossfitin pariin.

Alkuun pelotti teenkö jotain liikaa tai väärin. Opin todella nopeasti havaitsemaan kropan signaalit ja hölläsin tahtia, jos meno yltyi liian rankaksi. Aloin melkein heti treenaamaan viisi kertaa viikossa ja nautin treenaamisesta suunnattomasti! Joka viikko tapahtui edistystä ja pikku hiljaa pystyin tekemään samoja harjoituksia kuin muutkin. Fyssarin ohjaukset loppuivat ja sitten olinkin omillani. Päätin heti etten lopeta pienten tukiliikkeiden tekemistä enkä ole lopettanut vielä näin kolme kuukautta jälkeenpäinkään niitä. Kun kerran rikkoo itsensä, ei sitä halua tehdä toiste. Harmittaa kuunnella salilla ihmisiä, joilla on olkapäiden kanssa ongelmaa, ja jotka eivät halua hakea siihen apua. Toivotaan vain, että kipu ja ongelmat menee itsekseen ohi. Vähätellään oireita. Näin ajattelin nimittäin itsekin. Vuoden taistelin ja sitten luovutin. Oli pakko hakea apua ja vaikka leikkauspöydälle jouduinkin, en kadu sitä yhtään. Saan ainakin treenata kivuitta! Itselläni, ja monella muullakin, halu treenata on kovempi kuin halu hoitaa itsensä kuntoon. Uskotaan, että se aika on kaikki pois treenaamisesta. Voin kertoa, että kaikki se aika jonka vain kitkuttaa kipujen kanssa, on pois kovalta treeniltä. Kumpa olisin itsekin tajunnut aikaisemmin hakeutua hoitoon! Nyt olen viisaampi ja kuuntelen kropan signaaleja todella tarkkaan. En treenaa väsyneenä ja pidän järjen päässä isojen painojen kanssa, vaikka kuinka tekisi mieli kokeilla mihin pystyy. En ole vieläkään 100% kunnossa enkä tiedä olenko sitä koskaan.

Paita Reebok täältä* // housut Nike (ostettu käytettynä) // Kengät Reebok täältä*(nyt alessa!)
Tuloksia syntyy, kun jaksaa tehdä töitä niiden eteen. Tämän voin allekirjoittaa täysin. Koko kuntoutusprojekti oli ihan itsestäni kiinni ja hoidin sen hemmetin hyvin. Ei pelkkä leikkaus ketään terveeksi tee. Jälkipuinti on hoidettava ihan itse ja moni ei jaksa sitä valitettavasti tehdä. Kun palasin takaisin crossfitin pariin kolmisen kuukautta sitten, me testattiin ykkösmaksimit maastavedossa, kyykyssä ja shoulder pressissä (pystypunnerrus seisten tangolla). Kaikissa liikkeissä painot ovat nousseet kovalla tahdilla ja alan olla vanhoissa kilomäärissä. Mavessa nousi silloin 90kg ja viime viikolla tein kaikkien aikojen uuden peeärrän 120 kilolla! Myös peruskunto on noussut kohisten ja pystyn oikeasti tekemään jo suht kovilla tehoilla kaikki treenit. Ensi viikolla meillä alkaa juoksutreenit, joita odotan pelonsekaisella innolla. Olen aika huono juoksija, mutta tänä kesänä voisin yrittää siinäkin petrata! Olen luonteeltani vähän sellainen, että mun pitää saada nähdä ihan konkreettisia tuloksia sopivin väliajoin jotta motivaatio pysyy huipussaan. Nyt niitä tuloksia on nähty melkeinpä koko vuoden tarpeiksi 😀

Näin positiivisin mielin täällä alkavaan viikkoon! Tänään menen tekemään openin 17.4 lajin uudestaan ja yritän parantaa perjantain tulostani 😉 Saa nähdä onko mun uusi taktiikka parempi vai huonompi…

Hei joko teille on Fitcard tuttu sovellus? Fitcard on siis uusi liikuntasovellus, jonka avulla pääset yhdellä kuukausittaisella maksulla treenaamaan kaikkiin applikaation sisältämiin  liikuntapaikkoihin! Valittavana on yli 100 liikuntapaikkaa ja lajeina on esim. kuntosali, jooga ja ryhmäliikunnat. Hinta alkaen 19e/kk! Hinta määräytyy asettamiesi treenikertojen perusteella eikä Fitcardissa ole sitoutumispakkoa saati jatkuvia maksuja! Ja korttihan kulkee kätevästi mukana puhelimessa 😉 Tsekkaa lisää täältä*.