Last chance (+arvonta)

Olen täysin kyllästynyt temppuilevaan olkapäähän ja otin asian esille tiistaina treeneissä. Hetken treenikaverin kanssa juteltuani tuli selville, että hänelläkin on ollut olkapäiden kanssa samanlaisia ongelmia. Syyksi oli paljastunut liian kireät lihakset olkapään ympärillä. Siltä istumalta varasin huomiselle ajan osteopaatille ja aloitin mobbailemaan olkapäätä ja sitä ympäröiviä lihaksia entistä enemmän. Mullahan on melkeinpä aina ollut hieman eteenpäin kääntyneet olkapäät ja punttiaikoina ne vasta kireällä olivatkin! Empä yhtään ihmettelis vaikka vika löytyiskin näin ”läheltä”…

Processed with VSCOcam with c1 preset

Osteopaatilla käynti on oikeastaan mun viimeinen oljenkorsi. Jos tästä ei ole apua niin sit lääkäriin, ultra, röntgen ja kortisonipiikki. Näistä olen jo alustavasti keskustellut lääkärin kanssa. En vaan millään haluaisi kortisonia pistättää. Vaikka pistelen ihmisiä ammatikseni niin jo ajatus piikistä mun olkapäässä kauhistuttaa. Enkä kyllä muutenkaan halua tunkea kroppaani mitään ylimääräistä. Lääkkeitäkin olen jo pienen elämäni aikana syönyt ihan riittävästi, joten niistäkin haluan pysyä mahdollisimman kaukana niin pitkään kuin pystyn.

Processed with VSCOcam with c1 preset

Treeneissä harjottelin pistoolikyykkyjä ja huomasin, että koko mun vasen puoli kropasta elää ihan omaa elämäänsä. Oikealla jalalla pistoolit onnistuu ihan ongelmitta, mutta vasemmalla ei. Vasemmalla jalalla pääsen ehkä kyykyn puoleen väliin asti, kun taas oikealla syväkyykkyyn. Vasemman jalan nilkka ja pohje on törkeän kireällä ja oon niitä huoltanut nyt monta kertaa päivässä. Tiedä vaikka koko olkapäähommakin lähtee tuolta nilkoista. Koko akka on ihan toispuoleinen 🙁

PicsArt_1435223644584

Mitä jälleen (ehkä) opimme? Lihashuoltoa, lihashuoltoa ja vielä lisää lihashuoltoa! Omatoimista paljon ja lisäksi hierontaa ja osteopatiaa. Mä niin toivon, että vika olis näinkin pieni ja pelkällä lihashuollolla tulisin taas kuntoon. Wish me luck!

Teille, jotka olette noista Tafferin rannesiteistä kyselleet, onkin nyt mahdollisuus voittaa itselle sellaiset! Mä olen jokusen kuukauden päässyt rannesiteitä testailemaan ja nää on kyllä yhdet parhaista ikinä. Tukee todella hyvin rannetta, mutta eivät ole ikävän tuntuiset kädessä. Helppo laittaa ranteeseen ja löysätä sekä kiristää tarpeen mukaan. Materiaali miellyttävää ja kestävää. Sinun tehtävänäsi on kommentoida nimimerkillä tähän postaukseen Missä liikkeessä tarvitset treeneissä rannesiteitä ja olet mukana arvonnassa! Arvon yhteistyössä Tafferin kanssa yhden parin rannesiteitä ja arvontaan on aikaa osallistua sunnuntaihin 28.6 klo 18 asti. Onnee arvontaan just sulle 🙂

Huomaathan, että arvottavana on nimenomaan rannesiteet eli rannetuet, ei vetoremmit!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fitnessbuumi jyllää

Vieläkin vaan jaksaa aihe fitness ihmisiä puhututtaa. Lue esim. Marissan loistavia pohdintoja aiheesta täältä. Mä olen pessyt käteni aiheesta aika hyvin. Uskon, että omat kisakokemukseni vaikuttaa tähän välinpitämättömään suhtautumiseen aika paljon, koska tiedän mitä kisaaminen fitnesslajeissa vaatii ja mitä se antaa. Monet sanoo ettei esimerkiki bodyfitness tai kehonrakennus ole urheilua, mutta kyllä ne kuulkaa urheilua on! Kilpailuissa haetaan asioita, jotka ei mua itseäni enää motivoi millään tavalla treenaamaan, mutta tiedän kuinka paljon töitä on tehtävä sen lihasmassan ja kireyden eteen mikä kisoihin vaaditaan. Kunnioitan toki niitä, jotka jaksavat vuodesta toiseen salilla treenata, syödä säntillisesti ja vetää useita kisadieettejä, mutta samalla ymmärrän myös sen ettei ne ole enää mua varten. Minä arvostan nykyään tuloshakuista treenaamista eikä fitnesslavoilla todellakaan tulla kysymään paljonko kyykkäät tai vedät rinnalle. Sama pätee toisin päin: crossfit-kisoissa selän leveydellä tai kireällä sixpackilla ei ole mitään merkitystä, vain tuloksilla on merkitystä! Crossfit-kisoja seuratessani olen huomannut että ulkonäkö voi hämätä aika paljonkin..

kuvia 004

kuvia 005

Mitä tulee tuohon Marissan hiukan provosoivaan otsikkoon Fitness on vähän sama kuin olisi syömishäiriö niin kyllähän siellä varmasti totuuden siemen piilee. Lajin pariin eksyy valitettavasti henkilöitä, joilla on taipumus oman elämän tiukkaan kontrolliin ja altiste syömishäiriölle. Ihan kenelle tahansa syömishäiriö ei tosiaankaan puhkea, mutta aika vaarallisilla vesillä ollaan jos ei osata kuunnella omaa kroppaa ja sen signaaleja vaan annetaan toisen henkilön päättää kaikesta. Ei ole normaalia voida huonosti – edes dieetillä! Mä en henkilökohtaisesti jaksa enää lukea mitään kisaajien blogeja, jossa aiheet pyörii dieetin, riisin ja kanan sekä kiristyvän kropan ja mielialavaihteluiden ympärillä. Niiden aikakausi on mun elämässä ohi. Käyn toki edelleen katsomassa fitnesskisoja, mutta en todellakaan jaksa enää lukea mistään dieeteistä. Älkääkä käsittäkö väärin, on myös sellaisia kisaajien blogeja (kuten Outin fitnesselämää <3) joissa on aidosti muitakin kiinnostavia aiheita ja niitä kyllä luen edelleen 🙂

Keskiviikon juoksulenkin jälkeen.
Keskiviikon juoksulenkin jälkeen.

Eräs lukija kommentoi tovi sitten, että mun kaikista blogiin laittamista ruokaohjeista näkee sen ettei lähiömutsi voi koskaan saada unelmavartaloaan. Repesin aika totaalisesti. Tarkoittaako kaikilla unelmavartalo revittyä kuntoa, sixpackia ja suonikkaita käsiä? Ilmeisesti kommentin kirjoittajalla oli tämä oletus. Totta kai aina olisi mukavempaa olla vähemmissä rasvoissa tai viisi kiloa kevyempi, mutta mä en ole valmis tekememään kauheaa duunia ja kärvistelemään sellaisen asian eteen. Mä olen tällä hetkellä omaan kroppaani ja olotilaani enemmän kuin tyytyväinen. Olen pysynyt suht terveenä ja treenit kulkee. Elämä maistuu eikä huolta huomisesta! Ehkäpä lähiömutsi on jo saavuttanut unelmavartalonsa 😉 Ei mua haittaa yhtään etten ole yhtä hyvässä kunnossa kuin esim vuosi sitten. Tulokset treeneissä on se mikä merkkaa eniten ja että samat vanhat vaatteet mahtuu päälle ja voin syödä mitä haluan ja milloin haluan. En jaksa enää sitä järjetöntä kalorien laskemista ja ruoka-aineista stressaamista! Rentoa ja stressitöntä elämää, that´s what I call a LIFE <3

Perjantaina tehtiin itse bageleita!
Perjantaina tehtiin itse bageleita!

kuvia 002

Lauantain jälkiruoka: mutakakkua, jätskiä, mansikoita, kermavaahtoa, kinuskikastiketta ja nonparelleja <3
Lauantain jälkiruoka: mutakakkua, jätskiä, mansikoita, kermavaahtoa, kinuskikastiketta ja nonparelleja <3

Elämästä treenielämään. Viime viikolla mun treenit painottui kyykkäämiseen ja aerobisen kunnon nostamiseen sekä liikkuvuuden parantamiseen. Tiistaina kyykättiin vitosen sarjoja ja metconissa tehtiin pistoolikyykkyjä sekä burbeita. Mä en taivu edelleenkään kunnolla pistooleihin ja niissä on vielä paljon työstämistä. Oikealla jalalla pystyn tekemään pieni painolintti kantapään alla, vasemmalla en. Metconissa skaalasin pistoolit boxin päälle, mut ne tuntu vähän liian helpoilta. Ens kerralla sit matalemman painopinkan päälle 😉

100714 2014-07-08 001

100714 2014-07-08 002

100714 2014-07-08 003

100714 2014-07-08 004

100714 2014-07-08 006

100714 2014-07-08 007

100714 2014-07-08 009

100714 2014-07-08 011

Keskiviikkona tein pelkän juoksutreenin salilla eli juoksua 1 kierros: 800m, 1 min huili, 800m, 1 min huili, 400m, 1 min huili ja 400m. Aikaa meni 16 minsaa. Loppuun vielä kunnon liikkuvuustreenit nilkoille ja pohkeille. Perjantaina mun vasen olkapää vihoittelin niin paljon, että päätin jättää jerkkitreenit välistä. Olisin halunnut tehdä sen lauantaina, mutta olkapää oli edelleen todella kipeä, semisti varmaan tulehtunut 🙁 Päädyin sitten kyykkämään mun uuden PR:n eli 82,5kg! Jei 🙂 Loppuun liikkuvuustreeniä, josta noi postauksen ensimmäiset kuvatkin on. Sunnuntain treeni oli 10 kilsan pyörälenkki suoraan sängystä, piristi kummasti!

100714 2014-07-08 015

100714 2014-07-08 017

Tällä viikolla meillä on deload-viikko eli kevennellään treenejä ja annetaan kropan palautua. Tänään tiedossa fudista, jännää! 🙂

Ps. Tuossa oikealla sivupalkissa on linkki mun ruokablogiin (pääset myös tästä), jota herättelen henkiin ja muokkailen taas pikku hiljaa. Osittain reseptit on samoja kuin täälläkin, mutta yritän vähän jakaa ohjeita niin että täällä olis ne ”vähän terveellisemmät” ja tuolla toisessa ”ne toiset” 😀

Pss. Fitfashionilla on käynnissä kesäskaba, johon voit osallistua instagrammissa tägäämällä oman kesäisen treenikuvasi hashtagilla #fitfashionfi sekä käyttäjänimellä @fitfashionfi. Parhaimpia, pirteimpiä ja motivoimpia kesätreenikuvia palkitaan viikottain tuotepalkinnoin aina heinäkuun loppuun saakka 🙂 Kiva päästä näkemään teidän lukijoidenkin treenikuvia! Ei muuta kuin kuvailemaan ja tägäilemään 😉 Ja minuthan löytää instasta nimimerkillä jonnam1983!

Minähän pystyn mihin vaan.

Kyllä on tänään vanhakin nuortunut oikein urakalla! Repesin nauramaan kun näin tämän päivän treenin: käsilläseisontapunnerruksia! Siitä on ehkä 20 vuotta kun olen viimeksi käsilläni tai päälläni seissyt. Että siltä pohjalta 😀

Hand stand push ups, iiiiiisk!
Hand stand push ups, iiiiiisk!

Aikani asiaa mietin ja tulin siihen tulokseen, et kyllähän mä ne osaan ja jaksan tehdä! Treeniin kuului tehdä aikaa vastaan 30 käsilläseisontapunnerrusta. No ei se ihan niin helppoa ollut… Ylipäänsä käsilläseisonta-asentoon pääseminen oli mulle ylitsepääsemätöntä. En vaan uskaltanut. Etsin netistä vinkkejä kuinka harjoittelu kannattaa aloittaa.

Ekana rahin päältä polviltaan.
Ekana rahin päältä polviltaan.

kuvia 003

Sit noustiin varpailleen.
Sit noustiin varpailleen.

kuvia 005Seuraavaksi päätin kiivetä seinälle ja harjoitella kasvot seinään päin. Yleensähän nuo vissiin tehdään kasvot seinästä pois päin. Siihen asentoon en ees uskaltanut mennä…

Kädet ei vielä lähelläkään seinää... Raskasta oli tässäkin asennossa!
Kädet ei vielä lähelläkään seinää… Raskasta oli tässäkin asennossa!

Muutaman pienen punnerruksen kokeilin tästä asennosta. No okei, parikymmentä tein.
Muutaman pienen punnerruksen kokeilin tästä asennosta. No okei, parikymmentä tein.

Myös pike pushia tein 30 toistoa. Aika hapottava liike olkapäille!
Myös pike pushia tein 30 toistoa. Aika hapottava liike olkapäille!

kuvia 009

Paljon vaatii tämä liike opettelua ja ennen kaikkea totuttelua. Ei sitä ihan joka päivä tule pää alaspäin roikuttua niin ei ihmekään että on hieman raskas ja epämiellyttävä asento 😀 Kova hiki puski pintaan jo näistä harjoituksista, mutta ei se treeni siihen loppunut.

Valakyykkyä (over head squat) treenasin ihan kepukalla.
Valakyykkyä (over head squat) treenasin ihan kepukalla.

kuvia 011

Sandbagista lisäpainoa.
Sandbagista lisäpainoa.

kuvia 013Naamakirjan kautta (kiitos Gatsu!) sain hyvän vinkin alkaa treenata pistoolikyykkyä. Never heard… Mielenkiintoinen liike, paremmin tunnettu yhden jalan kyykkynä. Ei ihan onnannut ensimmäisellä kerralla 😀 En vaan taivu enkä veny! Kyllä mä tämänkin joku päivä opin ja pystyn tekemään, lupaan sen itselleni 🙂

Oikealla jalalla.
Oikealla jalalla.

...tähän asti.
…tähän asti.

Vasemmalla..
Vasemmalla..

...ei sitä vähää.
…ei sitä vähää. Vaikee liike! Vaatii paljon liikkuvuutta ja kropan hallintaa.

KAhvakuulan kaivelin myös vaatehuoneesta. Rinnallevetoa ja työntöä treenailin sillä. Tiedä sit menikö oikein?

kuvia 018kuvia 019kuvia 020kuvia 021

Sama sivulta.
Sama sivulta.

kuvia 023kuvia 024kuvia 025kuvia 026Venyttelyä ja liikkuvuutta oon alkanut treenata enemmän kuin ennen. Jotain pientä tälläkin kertaa 🙂

kuvia 027

Kepukalla rintarankaa ja olkapäitä.
Kepukalla rintarankaa ja olkapäitä.

Foam rollerilla selkää..
Foam rollerilla selkää..

Etuolkapäitä ja..
Etuolkapäitä ja..

..reisiä.
..reisiä.

Siinäpä se oli tän päivän treeni. Vielä ajattelin pienen kävelylenkin kohta tehdä neitokaisen kanssa ja sit ruuanlaittoon. Meillä on isännän kanssa sovittuna nyt muutama lihaton päivä eli kalaa ja kanaa syödään pelkästään. Seistä ajattelin jotain todella herkullista (!?) vääntää, jos siitä nyt ylipäänsä mitään syömäkelposta saa aikaan.

Miellä muuten sanoi ruokavaaka sopimuksen irti ja ajattelin nyt sit samalla lopettaa ruokien punnaamisen kokonaan. Syödään sen verran kuin maha vaatii ja katsotaan mihin se johtaa. Myös itseni punnaamisen lopetan nyt kokonaan. Melko vapauttavaa 🙂

Hennesiltä tuli tänään muuten pieni paketti pitkästä aikaa. Löysin sieltä keittöön kivan pöytäliinan sekä keittiöpyyhkeen ja mimmille vaihteeksi uusia vaatteita.

Mimmille uusi collegehaalari sekä kesäasu.
Mimmille uusi collegehaalari sekä kesäasu.

Nyt me tytöt painellaan tuonne auringonpaisteeseen! Käykääs muuten lukemassa Annan maino postaus Blogging for dummies. Hyviä vinkkejä bloggaajille sekä aloitteleville sellaisille. Löysyisköhän omastakin blogista jotain korjaamisen varaa?

Ja niin kuin aiemminkin niin myös nytkin olen enemmän kuin kiitollinen kaikista vinkeistä, neuvoista ja ohjeista liikkeisiin ja niiden treenamiseen!