Miten aloittaa salitreenit pitkän tauon jälkeen?

salitreenit

Tepastelin viime perjantaina pitkästä aikaa kuntosalille. Kuntoutin viime syksynä olkapäätäni Powerfit Vantaalla ja sinne suuntasin tälläkin kertaa. Kokemuksesta tiedän sen olevan hyvä ja monipuolinen sali, jossa onnistuu perusbodaaminen, crossfit-tyyppinen treeni kuin painonnostokin. Pakko myöntää, että minua hiukan jännitti! Olen kyllä ennen crossfittiä treenannut salilla yli 10 vuotta, mutta silti olin vähän ulapalla. Päätin etten ala hötkyilemään, vaan teen asioita ihan rauhassa ja aloitan salitreenit hiljalleen.

Pitkän tauon jälkeen on hyvä alkaa totuttamaan kroppaa hieman eri tyyppiseen treeniin tai treeniin ylipäänsä. Itse tykkään silloin tehdä vähän pidempiä sarjoja tuntumaa, hermotusta ja tekniikkaa hakien. Aion tehdä jokusen viikon voimaliikkeissä vähemmän toistoja ja muissa vähän pidempiä. Varsinkin selän lihakset kaipaavat tauon jälkeen kunnon hermotusjakson. Tein perjantaina kevyesti rintaa ja käsiä, mutta siitä huolimatta paikat meni todella kipeiksi! Sama kävi eilisen selkätreenin jälkeen ja varsinkin leikatun olkapään takaosa meni kipeäksi. Ilmeisesti tällä kohtaa on juurikin kiertäjäkalvosimen pää, joka multakin reilu vuosi sitten leikattiin. Yksi treenien tavoitteena on saada kropan puolierot tasattua. Vasen puoli varsinkin yläkropassa on paljon heikompi.

salitreenit

salitreenit

salitreenit

Mutta rauhassa tässä edetään ja fiilistellään. Treenaan fiiliksen ja oman jaksamisen mukaan noin kolme kertaa viikossa. Otan sekaan vähän painonnostotyyppistä treeniä kunhan ranne asettuu taas, mutta muuten mun treeni tulee olemaan enemmänkin bodaustyyppistä settiä. Aion jatkaa myös crossfitin parissa, mutta pienemmässä mittakaavassa kuin ennen ja siellä teen lähinnä sykkeitä nostavia treenejä. Mulla on toki se etu, että olen koko tämän ajan tehnyt hieman erityyppistä treeniä eli kaikki ei tule mulle kuin puskista. Tekniikat on suurin piirtein muistissa, mutta lihakset täytyy saada taas hermotettua vastaanottamaan salitreeniä. Rassukat mahtavat olla tällä hetkellä ihan kummissaan! Mitään erikoistekniikoita sun muita en lähde todellakaan vielä tekemään, vaikka varmasti nekin sujuisivat vanhasta muistista. Otan ensin haltuun ihan perusasiat ja totuttelen uuteen ympäristöön ja ihmisiin. Eiköhän tämä tästä vielä lähde kulkemaan!

Tällaisia suunnitelmia täällä! Miltäs kuulostaa mun suunnitelmat ja salitreenit?

Ps. Instaan tippuu tänään eilisen treenivideoita, löydät minut tunnuksella @jonnamusakka.

Kohta on peto irti

Processed with VSCO with k2 preset

Kävin keskiviikkona taas fyssarilla, jonka olen todennut ehkä maailman parhaaksi! Käyn siis Hiekkaharjun Foreverillä, jossa on nykyään myös todella hyvät fyssaripalvelut. Siellä mun olkapäätä on hoitanut todella taitava kaveri nimeltään Pasi Pitkänen enkä voi muuta kuin kehua ja suositella häntä lämpimästi! Jo ensimmäisellä kerralla Pasi sai mun käden nousemaan kohti suoraan kattoon mitä ei ollut siihen mennessä tapahtunut kertaakaan. Aikaa leikkauksesta oli tuolloin kulunut kuutisen viikkoa. Siitä lähtien on olkapää parantunut kerta kerralta ja liikkuvuus parantunut pikku hiljaa. Toki olen joutunut tekemään itse töitä paljon sen eteen, mutta Pasi on antanut siihen hyvät eväät ja omilla käsittelyillään saanut olkapäähän joka kerta pikkusen lisää liikerataa. Jos teillä on tarvetta pätevälle fyssarille niin tiedätte minne ottaa yhteyttä 😉

Keskiviikkona kuulin Pasin suusta sen mitä olen jo pitkään odottanut kuin kissa kermaa. Liikkuvuudesta puuttuu enää ihan pikkuisen ja nyt aletaan takomaan olkapäähän voimaa! Voitte ehkä kuvitella missä pilvissä liihotellin kotia kohti. Ulko- ja sisäkiertoja treenaan nyt ahkerasti, koska suurimmat liikerajoitukset tulevat juuri sieltä. Niiden heikkouden ja jäykkyyden vuoksi en vielä taivu kyykkytangon alle, mutta siellä aion olla pikemmin kuin arvaattekaan! Myös lavan hallinnan harjoituksia jatketaan edelleen ettei jatkossa tule ongelmia sen kanssa. Nyt kun jumppaan olkapään täysin kuntoon niin ei tarvitse kuukausien tai vuosien päästä miettiä, että olisinpa…

Processed with VSCO with k2 preset

Torstaina jumppailin selkää ja pystyin ensimmäistä kertaa tekemään mm. kulmasoutua käsipainolla. Ylätaljaakin pystyn tekemään jo kohtuullisen hyvin eli selkätreenit alkavat olla melko kokonaisvaltaisia ihan niin kuin jalkatreenitkin, kiitos Powerfitin loistavien laitevalikoimien. Ja arvatkaa mitä muuta pystyin tekemään!? Wallballeja ja kahvakuulaa! Ei ole tätä ihmettä ihan äskettäin tapahtunut. Pakko kai tässä on itsekin uskoa, että normaalitreeneihin pääsen kiinni piakkoin!

Treeni- ja ruokajuttuja puljailtiin miehen kanssa eilen illalla. Alan nyt treenaamaan kaksijakoisella ohjelmalla ja suunnitelmissa olisi tehdä neljä treeniä viikon aikana. Tällöin kroppa tulee treenattua kaksi kertaa läpi viikon aikana. Ohjelma sisältää ihan perusliikkeitä mikä sopii mulle tällä hetkellä erittäin hyvin. Alan myös pitämään treenipäiväkirjaa matkassa salilla niin pysyn kartalla paremmin, että millä painoilla olen tehnyt milloinkin. Saadaan siis treeneihin pientä nousujohteisuuttakin. Ruokapuolella tehdään pientä viilausta lähinnä hiilareihin. Vetelen niitä tällä hetkellä ihan liikaa kulutukseeni ja kokooni nähden.

Jännää nähdä miten tuo olkapää lähtee vahvistumaan ja voimatasot muutenkin nousemaan! Mä olen niin kovin innoissani! 😉

Treenaamisen vaikutus mieleen ja ruokavalioon

Processed with VSCO with c1 preset

Sis.mainoslinkkejä. Suurin osa teistä blogin lukijoista on varmasti jo juhannusta viettämässä eikä kovin moni tätä postausta tule lukemaan, mutta kirjoitanpahan silti, koska tuntuu siltä että pitää kirjoittaa! Eilen oli niin paljon hässäkkää koko ajan etten ehtinyt blogin pariin kuin ajatuksen tasolla ja automatkankin käytin lahjakkaasti nukkumiseen 😉 Aina pitää nukkua kun vaan voi! Nyt istun auringonpaisteessa mökin pihalla, bloggaan ja nautiskelen. Ei vois olla parempaa paikkaa tähänkään touhuun.

Processed with VSCO with c1 preset

Mä olen jumppaillut nyt melkoisen ahkerasti. Kuntoutusliikkeitä teen edelleen pari kolme kertaa päivässä ja edistystä tapahtuu hitaasti mutta varmasti. Tälle viikolle on niiden lisäksi kertynyt jo pari salitreeniä, kaksi uintireissua ja yksi lenkki. Tämän loppuviikon otan vähän chillimmin ja käyn lähinnä kävelemässä ja teen ehkä jonkun vatsatreenin. Olishan sitä varmasti paljonkin kaikkea mitä voisi tehdä, mutta jostain syystä pää lyö nyt liikkeiden osalta ihan tyhjää enkä viitsi vetää itseäni ja olkapäätä ihan tilttiin. Jos teillä on jotain ideoita liikkeiden osalta niin saa jakaa!

Tiistaina jalkatreeniä Tafferin Oton kanssa. Seurassa myös upea Johanna Hermans!
Tiistaina jalkatreeniä Tafferin Oton kanssa. Seurassa myös upea Johanna Hermans!

Tässähän on muuten käynyt just niin kuin aiemmin tuumailinkin. Ruokavalio on pikku hiljaa alkanut asettua uomiinsa ja fiilis on koko ajan energinen ja huomattavasti positiivisempi kuin vähän aikaa sitten. Kaikki tämä on treenaamisen ansiota! Heti kun pääsin edes vähän jumppailemaan niin elämänlaatu on alkanut paranemaan päivä päivältä. Salilla käyminen on mulle kaikista parasta terapiaa! Odotan malttamattomana aikaa kun pääsen bodaamaan ihan tosissani, mutta sitä ennen on tehtävä huolellinen pohjatyö. Aion kuntouttaa olkapääni niin hyvin, että siitä tulee parempi kuin ennen. Se vie varmasti aikaa, mutta työ tekijänsä palkitsee. Lihasmassaa on kadonnut vuoden aikana todella paljon eli pikku hiljaa alan keräämään sitäkin takaisin. Enkä yhtään pistä pahakseni jos samalla rasvakin alkais palaa 😉

Haubereita kilon käsipainoilla! On se vahva :D
Haubereita kilon käsipainoilla! On se vahva 😀

Nyt mä jään odottelemaan, että ruoka laskeutuu vähän ja lähden sit kävelylle ennen illan juhannusjuhlia! Rentouttavaa juhannusta tyypit!

ps. Ellokselta saatte nyt 30% alennusta tilauksen loppusummasta koodilla 335476 , koskee myös ale-tuotteita! Alennus koskee uutta tilausta Elloksen valikoimasta. Alennus koskee normaalihintaisia vaatteita, kenkiä, asusteita, kodintekstiilejä, sisävalaisimia, tapetteja ja mattoja. Alennus on voimassa 29.6.2016 asti, ja sen voi käyttää vain kerran. Toimituskulut lisätään tilauksen loppusummaan. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin tai tilaajaetuihin, ale-/kampanjahintaisiin tuotteisiin, huonekaluihin, elektroniikkatuotteisiin ja -tarvikkeisiin, Design by -tuotteisiin eikä Ei alennusta -tuotteisiin.

Muistakaa tsekata myös offerillan tarjoukset! Uutiskirjeen tilaajille siellä olikin tänään kiva yllätys 😉

Lyhyen tähtäimen treenisuunnitelmia

Processed with VSCO with c1 preset
Kuva: Kaisa K.

Menin ja irtisanoin jäsenyyteeni rakkaalle crossfit Vantaalle ja siirryn nyt ihan vakituisesti punttien kolistelun pariin Powerfitille, jossa tuo taloutemme karvaisempi osapuolikin muskeleitaan kasvattelee. Lähitulevaisuudessa crossfit-jutut tulevat siis vähentymään ja bodausaiheiset vinkit ja jutut lisääntymään. Crossfit tulee edelleen pysymään osana mun treeniohjelmaa voimaliikkeiden ja liikkuvuustreenien muodossa ja tarkoituksena on tehdä silloin tällöin myös sykettä nostavia metconeja. Mun aerobinen kunto on varmasti tällä hetkellä huonompi kuin aikoihin, mutta tähän tulee muutos. Jos suinkin pysyn kunnossa enkä pahemmin sairastele niin lisään viikko-ohjelmaan pari juoksulenkkiä tai intervallia salilla.

Pääpaino tekemisessä on edelleen olkapään kuntouttamisessa. Olkapää ei tunnu tällä hetkellä ihan normaalilta, kiitos parin viikon takaisen chest to barien. Myös tuo kyynärpää täytyy saada kuntoon. Tekemistä siis riittää! Punttien kanssa aloitan nyt hermotusjakson, jotta saan lihasten hermotuksen paremmaksi ja vastaanottavaisemmaksi punttitreeniin. Jonkun aikaa tulen siis tekemään pidempää sarjaa liikkeissä. Alkuun teen aina voimaliikkeen lyhyemmillä toistomäärillä ja isommilla kuormia,  jotta saan voimaa kehitettyä entiseen malliin. Mitään kiveen hakattua treeniohjelmaa mulla ei ole vielä, vain pääliikkeet on tiedossa: etukyykky, shoulder press ja leuat. Näissä haen progressiivista voimankehitystä, lopputreenin voin tehdä vaikka sammakkohyppyjä ja pakarapuristuksia. Mikä nyt sattuu millonkin kiinnostamaan 😀

Toivottavasti te kaikki ette nyt häviä sieltä ruudun takaa, kun en olekaan enää hoocee crossfittaaja 😉 Sen mä tiedän, että myös salitreeneistä löytyy kirjoitettavaa, pohdittavaa ja kerrottavaa vaikka kuinka paljon!

Oikeastaan mä olen aika innoissani!

Housut & sukat: Adidas 

Kengät: Nike

Huppari: h&m

Kello: Garmin

Mitä minä oikeasti haluan?

Processed with VSCO with a6 preset

Mun treenaaminen on ollut viime aikoina vähän sitä sun tätä. Ei mitään kummempia tavoitteita. Olen tehnyt se mikä on sattunut minäkin päivänä huvittamaan. Kuukauden olen seilannut kahden salin väliä ja pohdiskellut mitä oikeastaan haluankaan tehdä. Olkapää asettaa rajoituksia crossfittiin, mutta samalla tavalla se rajoittaa myös salitreenejä. Mun on pakko päästä treenaamaan säännöllisesti ettei pää hajoa. Rakastan sitä ilmapiiriä, joka salilla vallitsee.

En ole vielä oikein kotiutunut Powerfitille, mutta tykkään paikasta kovasti. Sen sijaan Crossfit Vantaa tuntuu kodilta. Siellä on tutut ihmiset, parhaat läpät ja huiput valmentajat. Ihmiset, jotka tsemppaavat joka kerta parempiin ja parempiin suorituksiin. Siellä voin vapaasti olla oma hölmö itseni ja heittää paskaläppää kelle vaan. Mua on harmittanut todella paljon ajatus, että täytyisi valita vain toinen näistä saleista. Rahaa ei ole kuin kroisoksella, joten olisi vain järkevää käydä yhdessä paikassa. Meinasin jo irtisanoa mun jäsenyyden cf-salille, mutta jokin esti. En vain pysty siihen, enkä kyllä haluakaan. Mietin, että on pakko olla jokin ratkaisu tähän hommaan ja eilen se ratkaisu taisi löytyä. Jos jotain oikein haluaa niin siihen kyllä löytää ratkaisun. Täytyy vain istua alas ja miettiä.

Processed with VSCO with a6 preset

Meillä alkaa ensi viikolla uusi treenijakso, joka on hyvin painonnosto painotteinen. Ajattelin jo etten pääse koskaan treenaamaan, koska juuri painonnosto multa on nyt kielletty. Istuin alas valmentajan kanssa ja pähkäiltiin asiaa ja siitä se ajatus sitten lähti. Vaikka mä en pysty painonnostoa nyt tekemään niin ei se tarkoita etten pysty tekemään mitään. Voin edelleen kyykätä, penkata, vetää leukoja, harjoitella skilssejä ja tehdä shoulder pressiä. Voin tehdä näitä kun muut tempaa. En halua bodata, haluan kehittää voimaa ja crossfitille ominaisia piirteitä. Pää on ollut niin sumua täynnä etten edes ole tajunnut tätä. Ei mun tarvitse tehdä samoja kuin muut. Pääsen silti 2-3 kertaa viikossa tekemään treeniä muiden kanssa. Siihen päälle loikkatreenit, avustavat liikkeet ja kuntoutusliikkeet (alla video yhdestä). Ehkä juoksuakin.Tekemistä riittää kyllä!

Mitäs sitten salikortille tapahtuu? Pidän sen toistaiseksi ja kuukauden päästä tarkistan tilanteen uudestaan. Powerfitillä voin käydä ainakin iltavuoropäivinä ja joskus miehen kanssa yhdessä viikonloppuna. Vaihtelu virkistää ja Powerfitillä on todella hyvät tilat ja edellytykset voimatreeniin ja oikeastaan kaikkeen mitä omassa ohjelmassani teenkään. Kyllä tästä kuulkaa hyvä tulee vielä!

Ja eikös se kuuluisa lausahdus mene, että vahvista vahvuuksiasi eli ei muuta kuin lisää kyykkyä 😉

Paita: Taffer (saatu)

Housut: Adidas

Kengät: Reebok

Kun salitreeni ei tunnu missään

Processed with VSCO with a6 preset

Tälle viikolle kaksi treeniä taputeltu. Toinen omalla ”kotiboksillani” eli Crossfit Vantaalla ja toinen Powerfit Vantaalla, jonne otin olkapään hajottua kuukausikortin. Ennen crossfitin aloittamista salitreeni oli mulle se ainoa ja oikea. En voinut kuvitellakaan tekeväni mitään muuta. Päivästä ja viikosta toiseen jaksoin pumpata rautaa ja kyllähän niitä tuloksiakin tuli vaikken tainnut niitä itse silloin huomatakaan. Muistan, että treenit olivat tehokkaita ja hikisiä. Sain itsestäni kaiken mahdollisimman irti mitä vaan voi saada. Osasin treenata kovaa.

Nyt olen treenannut crossfittiä reilut kaksi vuotta ja olen tottunut koviin perusnostoihin sekä hikisiin ja sykkeet tappiin nostaviin metconeihin. Olen jopa oppinut tykkäämään siitä tunteesta, kun sydän meinaa kivuta kurkkua pitkin ylös. Olen oppinut puskemaan itseäni kovempaa vaikka sykkeet on tapissa ja tekisi mieli luovuttaa. Olen oppinut tykkäämään siitä kun tuntuu pahalta. En uskonut, että joutuisin palaamaan takaisin salitreeneihin, koska crossfitistä on tullut mulle se ainoa ja oikea. Sitten tuli kuitenkin se päivä, kun kroppani petti mut ja paluu salille oli väistämätön jos halusin ylipäänsä jotain treeniä tehdä.

Processed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 preset

Tänään kävin treenaamassa rintaa ja selkää. Snadisti hauiksiakin. Uskaltauduin tekemään vinopenkkiä käsipainoilla ja vetämään jopa leukojakin. Tein myös alataljaa ja ylätaljaa ja olen ihan varma, että noissa taljoissa on jotenkin normaalia kevyemmät pakat. En ole kahteen vuoteen kyseisiä liikkeitä tehnyt ja vähän ihmetytti miten hyvän tuntuman sain niissä selkään, mutta ennen kaikkea ihmetytti ne painomäärät joilla pystyin tekemään! Hauiskääntöjä muutama sarja, mutta niistä tuo kyynärvarsi ei tykkää yhtään. Sit mobbausta ja himaan. Ihan hyvä setti, mutta jotain jäi kuitenkin puuttumaan.

Tuntuu etten saa salitreenistä niin paljon irti kuin crossfitistä. Kun on tottunut hikoilemaan ja huohottamaan niin saliliikkeiden hinkkaaminen tuntuu turhauttavalta. Mulle ei tullu ees kunnolla hiki! Olen kyllä syönyt viime päivinä huonosti eikä energiatasot olleet ihan normaalit joten se viimeinen silaus saattoi jäädä puuttumaan senkin takia. Mutta kyllä mä tartten sen kunnon hikipuuskutuksen, että tunnen tehneeni jotain! Täytyy nyt vaan muistaa, että käyn salilla kuntoutusmielessä ja yritän saada tukilihaksia olkapään ympäriltä parempaan kuntoon. Tiedä vaikka joskus olisin taas kunnossa. Ehkä jopa paremmassa kuin ennen 😉

Miten te saatte salitreenistä kaiken irti?

Tiedän miltä susta tuntuu

Processed with VSCO with c1 preset

Kunnon turisti täällä morjens! En ole ihan äskettäin tuntenut itseäni niin avuttomaksi ja osaamattomaksi kuin eilen. Ennen crossfittiä treenasin 10 vuotta pelkkää punttia eli kävin hyvin ahkerasti salilla. Parhaimpina aikoina 6-10 kertaa viikossa ja varsinkin kisoihin valmistautuessa treenimäärät oli aika huimat. No enivei, koska en nyt pysty omalla boksilla treenailemaan niin keksin lähteä duunimatkan varrella olevalle Powerfit Vantaalle treenaamaan. Siellä pystyn tekemään vähän enemmän kaiken maailman laitteilla ja hilavitkuttimilla. Ja niitä laitteitahan sitten riitti! Powerfit on todella iso, melkein 500 neliöinen, sali ja laitteita löytyy todellakin laidasta laitaan. Vähän arasti nousin juoksumatolle köpöttämään ja vaivihkaa yritin silmäillä mistä löytäisin mitäkin.

Vähän aikaa uunoiltuani löysin vaakahackin, mutta se näytti niin monimutkaiselta etten ilennyt mennä edes kokeilemaan. Vähän matkan päästä löysin onneksi normaalin näköisen hackin ja sitäkin sain ihmetellä vähän aikaa ennen kuin tajusin miten se toimii. Prässiä sentään osasin käyttää. Crossfit-salilla olen tottunut hyvinkin yksinkertaiseen laitteistoon, ja oppinut ettei kunnon treenin tekemiseen tarvita juuri muuta kuin tanko ja oma paino. Leuanvetotangolla, kahvakuulalla ja bokseille mennään jo ihan uusiin sfääreihin. Mutta tuolla kuntosalilla…vaihtoehtoja on miljoona ja jokainen laite vaatii omat säätönsä ja systeeminsä. Jos minäkin 10 vuoden kokemuksella olen ihan ulapalla niin en yhtään ihmettele, että aloitteleva treenaajaa kääntyy kannoillaan jo ulko-ovella! Joten I really feel you!

Processed with VSCO with c1 preset

Jotta ei treeni olis pelkäksi bodailuksi mennyt niin kävin vähän työntelemässä kelkkaa ja heiluttelemassa kahvakuulaa. Oikealla kädellä pelkästään 😀 Mahdoin näyttää fiksulta! Tänään uunoilemaan uudestaan ja ehkäpä löydän salilta jotain takareisilaitteita. Mitään ihmeitä tässä ei vielä tehdä, joten täytyy jakaa lihasryhmät mahdollisimman moneen, jotta voin käydä useammin. Tänään siis takareidet ja pohkeet lihashuoltoa unohtamatta!

Käykö teistä kukaan Powerfitillä?