Tuloksia syntyy, kun jaksaa tehdä töitä niiden eteen

*Sisältää mainoslinkkejä

Vielä kolme kuukautta sitten olin rapakunnossa. Olkapään operaatiosta oli kulunut aikaa puolisen vuotta ja yritin treenata silloin ahkerasti salilla. Sydän oli kuitenkin koko ajan muualla ja treenaaminen oli kauheaa pakkopullaa. Menin, tein sen mitä piti ja lähdin. Tiesin kuitenkin, että teen sen kaiken vain päästäkseni takaisin kuntoon ja keksisin jotain muuta kun sen hetki olisi. Tein kotona ja salilla tunnollisesti kaikki liikkeet, jotka fysioterapeutti oli minulle ohjeistanut ja joka viikko yritin nostaa rasitusta aste asteelta. Aloin kuntoutumaan yllättävän nopeasti ja treenikaverin houkuttelemana palasin takaisin crossfitin pariin.

Alkuun pelotti teenkö jotain liikaa tai väärin. Opin todella nopeasti havaitsemaan kropan signaalit ja hölläsin tahtia, jos meno yltyi liian rankaksi. Aloin melkein heti treenaamaan viisi kertaa viikossa ja nautin treenaamisesta suunnattomasti! Joka viikko tapahtui edistystä ja pikku hiljaa pystyin tekemään samoja harjoituksia kuin muutkin. Fyssarin ohjaukset loppuivat ja sitten olinkin omillani. Päätin heti etten lopeta pienten tukiliikkeiden tekemistä enkä ole lopettanut vielä näin kolme kuukautta jälkeenpäinkään niitä. Kun kerran rikkoo itsensä, ei sitä halua tehdä toiste. Harmittaa kuunnella salilla ihmisiä, joilla on olkapäiden kanssa ongelmaa, ja jotka eivät halua hakea siihen apua. Toivotaan vain, että kipu ja ongelmat menee itsekseen ohi. Vähätellään oireita. Näin ajattelin nimittäin itsekin. Vuoden taistelin ja sitten luovutin. Oli pakko hakea apua ja vaikka leikkauspöydälle jouduinkin, en kadu sitä yhtään. Saan ainakin treenata kivuitta! Itselläni, ja monella muullakin, halu treenata on kovempi kuin halu hoitaa itsensä kuntoon. Uskotaan, että se aika on kaikki pois treenaamisesta. Voin kertoa, että kaikki se aika jonka vain kitkuttaa kipujen kanssa, on pois kovalta treeniltä. Kumpa olisin itsekin tajunnut aikaisemmin hakeutua hoitoon! Nyt olen viisaampi ja kuuntelen kropan signaaleja todella tarkkaan. En treenaa väsyneenä ja pidän järjen päässä isojen painojen kanssa, vaikka kuinka tekisi mieli kokeilla mihin pystyy. En ole vieläkään 100% kunnossa enkä tiedä olenko sitä koskaan.

Paita Reebok täältä* // housut Nike (ostettu käytettynä) // Kengät Reebok täältä*(nyt alessa!)
Tuloksia syntyy, kun jaksaa tehdä töitä niiden eteen. Tämän voin allekirjoittaa täysin. Koko kuntoutusprojekti oli ihan itsestäni kiinni ja hoidin sen hemmetin hyvin. Ei pelkkä leikkaus ketään terveeksi tee. Jälkipuinti on hoidettava ihan itse ja moni ei jaksa sitä valitettavasti tehdä. Kun palasin takaisin crossfitin pariin kolmisen kuukautta sitten, me testattiin ykkösmaksimit maastavedossa, kyykyssä ja shoulder pressissä (pystypunnerrus seisten tangolla). Kaikissa liikkeissä painot ovat nousseet kovalla tahdilla ja alan olla vanhoissa kilomäärissä. Mavessa nousi silloin 90kg ja viime viikolla tein kaikkien aikojen uuden peeärrän 120 kilolla! Myös peruskunto on noussut kohisten ja pystyn oikeasti tekemään jo suht kovilla tehoilla kaikki treenit. Ensi viikolla meillä alkaa juoksutreenit, joita odotan pelonsekaisella innolla. Olen aika huono juoksija, mutta tänä kesänä voisin yrittää siinäkin petrata! Olen luonteeltani vähän sellainen, että mun pitää saada nähdä ihan konkreettisia tuloksia sopivin väliajoin jotta motivaatio pysyy huipussaan. Nyt niitä tuloksia on nähty melkeinpä koko vuoden tarpeiksi 😀

Näin positiivisin mielin täällä alkavaan viikkoon! Tänään menen tekemään openin 17.4 lajin uudestaan ja yritän parantaa perjantain tulostani 😉 Saa nähdä onko mun uusi taktiikka parempi vai huonompi…

Hei joko teille on Fitcard tuttu sovellus? Fitcard on siis uusi liikuntasovellus, jonka avulla pääset yhdellä kuukausittaisella maksulla treenaamaan kaikkiin applikaation sisältämiin  liikuntapaikkoihin! Valittavana on yli 100 liikuntapaikkaa ja lajeina on esim. kuntosali, jooga ja ryhmäliikunnat. Hinta alkaen 19e/kk! Hinta määräytyy asettamiesi treenikertojen perusteella eikä Fitcardissa ole sitoutumispakkoa saati jatkuvia maksuja! Ja korttihan kulkee kätevästi mukana puhelimessa 😉 Tsekkaa lisää täältä*.

 

Vihdoinkin uusi ennätys!

Tällä viikolla olen päässyt treenaamaan todella hyvin. Vedin kolme teenipäivää putkeen ja tänään pidän lepopäivän. Mä tunnen kroppani jo suht hyvin ja tiedän millon on aika huilia. Huomasin eilen olevani vähän väsynyt ja alavireinen, joten päätin tehdä suunnitellun treenin niin hyvin kuin pystyn ja levätä tänään kunnolla. Jo yhdessä päivässä kroppa palautuu hyvin ja mieli virkistyy, kun saa puuhastella ihan muita juttuja. Lepopäiviä kannattaa mun mielestä pitää 1-3 viikossa riippuen omasta omasta kunnosta ja treenien tehosta. Lepopäivinäkin voi tehdä ja kannattaakin tehdä ihan kevyttä palauttavaa liikuntaa, kuten kävelyä tai uintia, ja lihashuoltoa reilusti siihen kaveriksi. Välillä on myös  mukavaa vain löhötä ja olla tekemättä yhtään mitään urheiluun liittyvää.

Mun olkapää on osoittanut selkeitä paranemisen merkkejä ja oon saanut treenata nyt ihan kivuitta. Käsilläseisontaa en ole vielä uskaltanut kokeilla, mutta maanantaina tein jo tempausta ja toes to bareja! Treeneissä oli ohjelmassa tempauksen ykkösmaksimi. Mun oli alkuun tarkoitus tehdä pelkkiä tempausvetoja, mutta koska tempaukset ei sattuneet yhtään niin aloin pikku hiljaa nostella kuormaa. Yhtään tempausta en uskaltanut tehdä kyykkyyn asti vaan aloitin mahdollisimman varovasti. Painoissa pääsin 30kg asti mikä nousee vielä suht helposti. 32,5kg ei sit enää nousekaan. Mä jämähdän aina tähän samaan painoon! Ärsyttävää.

Tiistaina kävin ennen duunia tekemässä päivän etukyykyt eli 5 x 5 ja painoja 50-55kg. Innostuin siinä sit kokeilemaan uutta ykkösmaksimia ja 75kg nousi ylös! Ekalla yrityksellä petti olkapäät täysin. Ehkä ei kannata ladata maksimipainoja ilman pikku korotuksia, saattaa tulla yllätyksenä miten painavaa se onkin 😀 Kokeilin myös 77,5kg mut ajatus karkasi alhaalla ja jäin vaan töröttämään kyykkyyn tanko olkapäillä. Oon satavarma että sekin nousis eli piakkoin uutta yritystä! Mä en oo pitkään aikaan saanut PR:a missään liikkeessä joten olin tästä ihan liekeissä. Kiva nähdä välillä jotain ihan konkreettista kehitystä 🙂

Mä yritän nyt kehittää mun leuanvetoja ja tein eilen taas lisäpainoleukoja. Huomasin ettei siinä pystytään tekemään ihan samalla prosenttisysteemillä kuin muissa liikkeissä. Mun piti tehdä 5 x 5 11,25kg  (70% ykkösmaksimista) mut sain sillä vedettyä tasan kolmosen. Vedin sit loput vitoset 7,5kg lisäpainolla ja silläkin oli aika tiukkaa! Loppuun tein meidän ohjelmaan kuuluvia apuliikkeitä: lapa push uppia, kiertäjäkalvosimia ja lankkuja sekä lihashuoltoa pallolla. Kiva höntsäilytreeni!

Huppari: crossfit Vantaa // housut: Adidas // kengät: Reebok.
Huppari: crossfit Vantaa // housut: Adidas // kengät: Reebok.

Huomenna olis ohjelmassa clean & jerk ykkönen mut katsotaan pystynkö vielä jerkkaamaan. Cleaneja sit ainakin! Niissäkin oon ihan susipaska 😀

Kuis teidän treeniviikko on sujunut? Mitä olette tehneet ja onko tullut uusia ennätyksiä?