Treeniä ja tavoitteita tukeva ruokavalio

Processed with VSCO with c3 preset

Mun ruokavalio on ollut viimeisen kahden viikon melko siisti. Päivästä toiseen olen syönyt suurin piirtein samalla rungolla ja kroppakin on peilin mukaan tiivistynyt aika kivasti. Mitään dieettiä tässä ei todellakaan olla vetämässä, mutta katson nyt vähän tarkemmin mitä suuhuni pistän. Pari viikkoa sitten sain aloitella koventamaan treenejä ja mies teki mulla ihan oikean saliohjelman. Olkapään takia en ole mitään saliohjelmaa aikaisemmin käyttänyt, vaan olen tehnyt milloin mikäkin on sattunut huvittamaan. Nyt treeneissä on polkaistu uusi vaihde silmään ja samalla myös ruokavalio on laitettu uuteen uskoon.

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Mun tavoitteena treeneissä on tällä hetkellä tulla vahvemmaksi ja kerätä vanha lihasmassa takaisin. Vasemmassa ja oikeassa kädessä on havaittavissa aika suuri puoliero varsinkin lihasmassan osalta ja se täytyy saada balanssiin. Salin ohella käyn lenkillä silloin kuin suinkin ehdin. Kulutus ei todellakaan ole enää samaa luokkaa kuin crossfittiä harrastaessa mikä tietää myös pienempää ruokamäärää. Me lähdettiin nyt miehen kanssa kokeilemaan mikä ruokamäärä mulle on sopiva ja miten päivän hiilihydraatit kannattaa sijoittaa. Mä olen kohtuullisen herkkä hiilihydraateille eli suuresta määrästä ei ole apua, vaan tietyn rajan yli mentäessä kaikki vain kertyy fylliksi ympärille. Tarkoitus ei todellakaan ole syödä mitään minikaloreita, vaan etsiä se mulle sopiva määrä, jolla jaksan treenata hyvin ja kehityn, mutta toisaalta myös pysyisin kohtuullisen hyvässä kunnossa.

Muistelen, että parhaimpina bodausaikoinani mun kalorimäärä oli keskimäärin 2300 kcal/vrk ja se oli mulle aika sopiva. Tällä hetkellä mennään noin 2000 kalorissa viikolla ja viikonloppuna otan rennommin. Crossfittiä treenatessa sain syödä just niin paljon kuin halusin eikä se ainakaan rasvan kertymisenä näkynyt! Intervalli-tyylinen treenaaminen siis sopii mun kropalle suhteellisen hyvin. Salilla ei juuri sykkeet nouse muuta kuin kyykätessä ja tarkoituksena onkin ottaa välillä treenien loppuun sykkeitä nostattavia lihaskunto-osuuksia tai porraskonetta, crossaria tai muuta vastaavaa.

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCOProcessed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Nyt ruokavaliokokeilun kanssa on lähdetty liikkeelle niin, että ensimmäiset varsinaiset hiilarit syön vasta ennen treeniä välipalalla. Treenijuomassa on vähän hiilaria, samoin palautusjuomassa. Myös treenin jälkeisessä ateriassa on reilusti hiilihydraatteja riisin, bataatin tai pastan muodossa. Aamupäivällä taas syön hyvin proteiini+rasva-painotteisesti ja tämä systeemi on ainakin toistaiseksi tuntunut aika hyvältä. Jäämme jännityksellä odottamaan miten tämä toimii 😉 Ehkä parasta tässä on se, että lauantaina voi herkutella niin paljon kuin sielu sietää ja muutenkin voin leipoa ja syödä terveellisempiä herkkuja viikollakin! Ennen treeniä syötäväksi olen tehnyt mm. viljattomia mustikkamuffinsseja ja banaani-suklaaleipää. Kelpaa 😉

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Processed with VSCO with c3 preset

Miltäs syömiset näyttää ja kuulostaa?

Onneksi ruoka lohduttaa

Processed with VSCO

Kyllä se niin vaan on, että ruoka on mun paras kaveri. Se lohduttaa kun muu elämä potkii päähän. Kuulostaapa syömishäiriöiseltä, mutta sitä tämä ei suinkaan ole. Olen ollut melko alamaissa viime päivät ja sama fiilis jatkuu edelleen. Keittiössä hääräily on ainoa asia mikä ilahduttaa tällä hetkellä perheen lisäksi. Mutta jokainen meistä tarvitsee välillä jotain omaa. Jotain mihin saa uppoutua täysin edes hetkeksi. Mulla se jotain omaa on ruuanlaitto ja leipominen. Nautin siitä, että saan valmistaa jotain uutta ja terveellistä. Nautin vielä enemmän jos perheeni tai te lukijat pidätte siitä. En tiedä mitä tekisin jos mulla ei olisi edes tätä ruuanlaittoharrastusta tällä hetkellä. Treenimotivaatio on jossain todella kaukana tällä hetkellä. Mietin aamulla, että lähtisin lähisalille juoksumatolle juoksemaan, mutta ei taida oikein nyt innostaa. Ehkä huomenna sitten!

Processed with VSCOProcessed with VSCOProcessed with VSCOProcessed with VSCOProcessed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with a5 preset

Viime päivinä ruokavalio on pysynyt hanskassa suhteellisen hyvin. Olen syönyt paljon vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Maitotuotteita ja viljoja en ole juurikaan käyttänyt, mutta en ole mikään totaalikieltäytyjä niidenkään osalta. Hyvällä fiiliksellä mennään ja oma hyvä olo on tärkein mittari. Tiistaina vietettiin miehen kanssa kahden keskistä aikaa jääkeikkoa katselemalla ja hyvää ruokaa syöden. Ostettiin kunnon pihvit ja tehtiin siihen kaveriksi ranskalaisia. Jälkiruuaksi mutakakkua ja kermavaahtoa. Yritän vältellä valkoista sokeria, mutta mikään ehdoton absolutisti en ole senkään suhteen. Viikonlopuksi aion tehdä raakakakun, jota napostella kun herkkuhammasta kolottaa 😉

Processed with VSCOProcessed with VSCOProcessed with VSCO Processed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with c1 presetKuvissa mun ruokia kuluneen viikon varrelta. Näyttää omaan silmään aika hyvältä! Kelpaisko teille? Kyllästyin jokin aika sitten tekemään ruokapäiväkirjoja, mutta ruokakuvia en varmasti kyllästy ottamaan koskaan! Enkä varsinkaan katselemaan niitä 😀 Jaahas, niinhän siinä kävi että nälkä tuli tätäkin postausta kirjoitaessa eli ruuanlaitto kutsuu. Ehkäpä joku suklainen smoothiebowl…?