Lauantain säästövinkki

lauantain säästövinkki

Tämä päivä on mennyt lähinnä tytön synttärikakkua väsätessä, joten tähän väliin pikainen lauantain säästövinkki! Rustailen huomenna ruokapäiväkirjaa taas tulemaan, koska jotkut teistä sitä varmasti jo odottavat 😉 Kohta lähdetään näin lauantain kunniaksi saunaan, joten ei muuta kuin näppis sauhuamaan ja säästövinkkiä tulille!

Tykkään syödä ruualla ja leivän päällä salaattia, mutta niiden suolainen hinta syljettää välillä. Useimmiten kun se koko salaattipuska menee yhdellä aterialla, niin kyllähän sille hintaa kertyy! Monet salaatit (ellei kaikki?) kasvatetaan vesiviljelyssä ja tyhmänä yritin useampaan otteeseen istuttaa niitä multaan parvekkeelle tai mökille. Eihän ne mitään siellä kasvaneet, vaan kuolla kupsahtivat muutamassa päivässä, vaikka kuinka kasteli! Päätin sitten testata kotikutoista vesiviljelyä eli riittävästi vettä kippoon ja salaattiruukku sinne ruukkuineen päivineen uiskentelemaan. Voin kertoa, että toimii!

Jossain vaiheessa minulla oli ikkunalauta puolillaan salaattikippoja, mutta nykyään en ihan kaikkia kasvata. Ehkä pitäisi, koska kyllähän siinä selvää säästöä tulee. Salaatit kasvavat yllättävän hyvin, kun vaan vettä on riittävästi. Ehkä suosisin mieluummin lasikulhoa ettei vihannekseen imeytyisi ainakaan enempää muoveja. Vajaassa parissa viikossa matalaksi nyhdetystä salaattipuskasta saa siis kasvatettua kotioloissakin uuden täysikasvuisen salaatin! Olen kokeillut kasvattaa salaatit vain kerran, koska mietin pitäisikö niille antaa jonkinlaisia ravinteita, jos useampaan otteeseen haluaa kasvattaa? Onko siellä ruudun toisella puolella alan asiantuntijoita?

Ei muuta kuin salaatti kasvattamaan ja pennosia säästämään! Muksaa lauantaita 🙂

Kana-pekonimättösalaatti

*Sisältää mainoslinkkejä

kana-pekonimättösalaatti

Salaatista tulee helposti mieleen kevyt, värikäs laihdutusruoka. Siinä ei juurikaan ole hiilareita ja naiset tykkäävät syödä sitä lounaaksi, koska laihari. Itsekin ajattelin näin aika pitkään. Mielestäni salaatti ei ollut ”kunnon ruokaa”, joka pitää nälän hyvin ja pitkään poissa. Kovin vähänpä tiesin. Dieetin myötä pääsin taas kunnolla sisälle salaattien maailmaan ja huomasin, että kyllähän niistä on hyvinkin nälän pitäjäksi! Sekaan vain laadukasta proteiinia ja hyviä rasvoja, niin energiatasotkin pysyvät korkealla pitkään. Jostain syystä hiilihydraattipitoinen ruoka tekee minulle kovan väsymyksen, mutta vihannesten ja proteiinin avulla mun kone pysyy käynnissä pitkään ja tasaisesti.

Pari viikkoa sitten perjantai-iltana minun teki aivan kauheasti mieli jotain ”perjantairuokaa”, mutta silti kevyempää kuin pizzat, hampurilaiset ynnä muut perusmätöt. Hetken aikaa pähkäiltyäni marssin kauppaan ostamaan mättösalaatin ainekset. Jestas miten hyvän kombon saakaan aikaiseksi kanasta, pekonista ja vihanneksista! Salaatti on tuhti, mutta silti kevyt, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Se täyttää vatsan erittäin hyvin, on makoisa ja menee hyvin perjantairuuasta. Kunnon mättösalaatti siis! Pekonilla ei koskaan voi mennä metsään, tässä sen taas todistin 😀 Ainesten osalta vain taivas ja mielikuvitus on rajana, mutta tässä minun versioni.

kana-pekonimättösalaatti

Kana-pekonimättösalaatti

  • broilerin reisipaloja (tai valmiiksi grillattua kanaa kaupasta)
  • 3-4 siivua pekonia
  • paljon salaattia, kurkkua, paprikaa, tomaattia
  • 1 pieni punasipuli
  • puolikas avocado
  • fetajuustoa
  • ruohosipulia + yrttejä halutessasi

Jos käytät broilerin reisipaloja, paista ne ensin pakkauksen ohjeen mukaan uunissa. Jos käytät valmiiksi grillattua kanaa, revi vain sopivia suupaloja kulhoon. Paista pekonit pannulla kivan rapsakoiksi. Valmista salaattipohja repimällä salaatinlehdet ja pilkkomalla vihannekset ja sipuli. Laita kanat ja pekoni vihannesten joukkoon ja sekoita kunnolla. Lusikoi sekaan avocadoa ja murustele vielä fetajuustoa. Hienonna ruohosipuli + yrtit joukkoon ja sekoita kunnolla.

Herkuttele! Täydellistä perjantairuokaa minun mielestäni 😉

Ps. Tsekatkaahan Fitnesstukun lisäravinnepaketit vahvaan vuoteen! Siellä on hyviä tarjouksia 😉 Paketteihin tästä.

Tikkurilan Grande Parillasta saatte nyt 3 ruokalajin pihvimenun 2-6:lle hengelle alkaen 36e! On muuten tuttu paikka minulle 😉 Tarjoukseen tästä.

Grillsonin paljon kehuttu kolmen ruokalajin menu kahdelle nyt 38e! Tsekkaa tarjous tästä.

♥ SEURAA MINUA ♥

Palasia arjestani Instagramissa // Youtubessa // Facebookissa.

Snapchat: jonnamusakka

Edellinen postaus: Nyt on varaa mistä valita

kana-pekonimättösalaatti

Yksin kotona – arkipäivien ruokapäiväkirja

Tän viikon vietin yksin kotona. Mies toi mut maanantaina kotiin ja jatkoi vielä appiukon kanssa matkaa anoppilaan autotallia tyhjentämään ja siitä takaisin mökille. Sain siis viettää koko viikon omassa parhaassa seurassani ja syödä ja tehdä just mitä huvittaa. Luulin puunaavani kodin priimakuntoon mut enhän mä mitään saanut aikasiks. Kävin töissä ja treenaamassa ja kotona söin ja röhnötin sohvalla. Parasta luksusta siis! Viikolla yritin syödä vähän kevyemmin loman herkutteluiden jälkeen ja onnistuinkin siinä joten kuten. Treeneissä meillä oli deload-viikko, joten niidenkään takia ei tarvinnut vetää ihan kauheita ruokamääriä.

Maanantai

Aamulla reilu pari tuntia autossa istumista ja iltavuoroon töihin. Illalla lihashuoltoa kotona.

PicsArt_1430854500254Aamupalana paistettuja munia, porkkanaa, kahvia ja vettä // Ennen töihin lähtöä smoothie, jossa banaania, pähkinöitä, herajauhetta ja marjoja // töissä iso salaatti kaupan tuoretiskistä // välipalana rahkaa ja pähkinöitä // iltaruokana lohkoperunoita ja kasviksia uunissa, broilerin filepihviä ja tuoreita vihanneksia.

Tiistai

Aamuvuorossa töissä. Illalla kyykkytreeni ja lihashuoltoa.

PicsArt_1430854594471

Aamupalana paistettuja munia, vihanneksia, pähkinöitä, vettä ja kahvia // välipalana kahvi, rahka ja pähkinöitä // lounaalla broilerin filepihviä ja uunikasviksia  (ei kuvaa) // ennen treeniä pari gluteenitonta kaura-porkkanasämpylät höysteillä ja raakasuklaata // Treenin jälkeen palkkari (ei kuvaa) // iltaruokana broiskun filepihviä, lohkoperunoita ja kasviksia.

Keskiviikko 

IIltavuoroon töihin. Olin niin väsynyt iltakukkumisen jälkeen etten meinannut millään herätä tähän päivään. Aamulle ajateltu juoksulenkki vaihtui kahvin lipittämiseen ja sohvalla löhöilyyn.

PicsArt_1431154507151Aamupalana gluteeniton kaura-porkkanasämpylä höysteillä, porkkanoita, vettä ja liian paljon kahvia //töissä lohisalaatti // välipalana kahvi ja pulsnutritionin uusi protskupatukka // illalla töissä rahka ja pähkinöitä // kotona Iltapalana riisikakkuja maapähkinävoilla, omenaa ja pari palaa Goodion raakasuklaata.

Torstai

Aamuvuorossa töissä. Illalla leuanvetotreeniä lisäpainolla. Kävellen treeneihin ja takas kotiin, yhteensä 5 km.

PicsArt_1431154677012Aamupalana paahtosämpylät kinkulla ja avocadolla, kahvia ja vettä (ei kuvaa) // välipalana rahka ja pähkinöitä // lounaalla lohisalaatti // iltapäivällä töissä puuro raejuustolla ja marjoilla // kotona kuppi kahvia ja pari palaa raakasuklaata // iltaruokana riisiä, lohta, avocadoa ja vihanneksia // iltapalaksi paahtosämpylä kinkulla ja avocadolla.

Perjantai 

Aamuvuorossa töissä. Iltapäivällä junalla mökille. Ei treeniä.

PicsArt_1431154806415

Aamupalana paahtosämpylä paistetulla kananmunalla ja tomaatteja, kahvia sekä vettä // ei välipalaa aamupäivällä,  kauhea kiire töissä // lounaalla kana-fetasalaatti (ei kuvaa) // junassa Picnicin paahtopaistipatonki ja jogurttipäällysteisiä pähkinöitä // mökillä lautasellinen makkarakeittoa // saunan jälkeen saunamakkara, Ahon puolukkajogurttia ja niitä jogurttia ja suklaapäällysteisiä pähkinöitä…

Yksinään kun viettää viikon niin ei tartte kummempia kokkailla. Salaatteja pitäis tehdä jatkossakin enemmän ja pitää niissäkin mielenkiintoa yllä vaihtelemalla täytteitä. Avocadoihin ja kananmuniin oon ihan koukussa! Voisin syödä niitä joka aterialla. Meillä syödään luomumunia ja ne on miljoona kertaa paremman makuisia kuin normimunatskut.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Päätin jo alkuviikosta etten ostaa leipää ollenkaan, mutta sit kun bongasin uusia grahampaahtosämpylöitä niin en voinut vastustaa kiusausta… Leipä on ehdottomasti mun heikkous ja sitäkin voisin syödä jokaisella aterialla. Pitkästä aikaa muistin broiskun kaveriksi tehdä uunikasviksia ja lohkopottuja siinä samalla. Noitakin olis todella helppoa tehdä vaikka joka päivä mut jostain syystä ne aina unohtuu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ens viikolla voisin yrittää väsätä kasviskeittoa ja testata jotain niistä miljoonasta reseptistä joita olen itselleni kirjannut to do-listalle. Onko teillä jotain uusia reseptejä odottamassa toteutusta?

Nyt ollaan taas täällä mökillä ja mä aion kyllä herkutella tänään jotain. Pitkästä aikaa teki hirveesti mieli sipsejä ja niitä on nyt pussi tuolla odottamassa dippeineen; )