Miten aloittaa salitreenit pitkän tauon jälkeen?

salitreenit

Tepastelin viime perjantaina pitkästä aikaa kuntosalille. Kuntoutin viime syksynä olkapäätäni Powerfit Vantaalla ja sinne suuntasin tälläkin kertaa. Kokemuksesta tiedän sen olevan hyvä ja monipuolinen sali, jossa onnistuu perusbodaaminen, crossfit-tyyppinen treeni kuin painonnostokin. Pakko myöntää, että minua hiukan jännitti! Olen kyllä ennen crossfittiä treenannut salilla yli 10 vuotta, mutta silti olin vähän ulapalla. Päätin etten ala hötkyilemään, vaan teen asioita ihan rauhassa ja aloitan salitreenit hiljalleen.

Pitkän tauon jälkeen on hyvä alkaa totuttamaan kroppaa hieman eri tyyppiseen treeniin tai treeniin ylipäänsä. Itse tykkään silloin tehdä vähän pidempiä sarjoja tuntumaa, hermotusta ja tekniikkaa hakien. Aion tehdä jokusen viikon voimaliikkeissä vähemmän toistoja ja muissa vähän pidempiä. Varsinkin selän lihakset kaipaavat tauon jälkeen kunnon hermotusjakson. Tein perjantaina kevyesti rintaa ja käsiä, mutta siitä huolimatta paikat meni todella kipeiksi! Sama kävi eilisen selkätreenin jälkeen ja varsinkin leikatun olkapään takaosa meni kipeäksi. Ilmeisesti tällä kohtaa on juurikin kiertäjäkalvosimen pää, joka multakin reilu vuosi sitten leikattiin. Yksi treenien tavoitteena on saada kropan puolierot tasattua. Vasen puoli varsinkin yläkropassa on paljon heikompi.

salitreenit

salitreenit

salitreenit

Mutta rauhassa tässä edetään ja fiilistellään. Treenaan fiiliksen ja oman jaksamisen mukaan noin kolme kertaa viikossa. Otan sekaan vähän painonnostotyyppistä treeniä kunhan ranne asettuu taas, mutta muuten mun treeni tulee olemaan enemmänkin bodaustyyppistä settiä. Aion jatkaa myös crossfitin parissa, mutta pienemmässä mittakaavassa kuin ennen ja siellä teen lähinnä sykkeitä nostavia treenejä. Mulla on toki se etu, että olen koko tämän ajan tehnyt hieman erityyppistä treeniä eli kaikki ei tule mulle kuin puskista. Tekniikat on suurin piirtein muistissa, mutta lihakset täytyy saada taas hermotettua vastaanottamaan salitreeniä. Rassukat mahtavat olla tällä hetkellä ihan kummissaan! Mitään erikoistekniikoita sun muita en lähde todellakaan vielä tekemään, vaikka varmasti nekin sujuisivat vanhasta muistista. Otan ensin haltuun ihan perusasiat ja totuttelen uuteen ympäristöön ja ihmisiin. Eiköhän tämä tästä vielä lähde kulkemaan!

Tällaisia suunnitelmia täällä! Miltäs kuulostaa mun suunnitelmat ja salitreenit?

Ps. Instaan tippuu tänään eilisen treenivideoita, löydät minut tunnuksella @jonnamusakka.

Sunnuntain punttijumppa

punttijumppa

Onnistuin perjantain treenissä kipeyttämään vasemman ranteeni ja se on edelleen kipeä. En taas ymmärrä mistä otti osumaa, mutta annetaan hänen nyt parantua rauhassa. Päätin eilen tehdä suht rauhallisen treenin, joten valitsin muutaman hyvän liikkeen joita lähdin tekemään. Leukojakin yritin vetää, mutta ranne ei sitä sallinut ollenkaan. Koko treeni oli enemmän lihaksia ja voimaa kehittävää kuin koneistoa kuormittavaa. Lämmin toki tuli, mutta sykkeiden kummoisesta noususta ei voida puhua. Normaali punttijumppa siis! Yritän löytää hyvän balanssin perinteisen crossfitin sekä lihaskuntotreenin välillä ja sekaan pitäisi ujuttaa vielä sopiva määrä lihashuoltoa ja liikkuvuuttakin. Siinäpä mulla onkin hommaa!

Treenin alkuun tein hyvät lämmittelyt kehonpainolla ja availin nilkat, olkapäät ja lantion sekä aktivoin pakarat kyykkäämistä varten. Tykkään tehdä aina lämmöt kehonpainoliikkeillä, koska ne on huomattavasti kokonaisvaltaisempia kuin pelkkä fillarilla polkeminen. Samalla pystyy tekemään myös liikkuvuustreeniä.

Sunnuntain treeni

Kyykky 4 x 2 x 67.5kg

Kulmasoutu 4 x 10 about 16kg

Pystypunnerrus yhdellä kädellä (käsipaino) 4 x 8 x 8kg

Venyttelyt

punttijumppa

punttijumppa

punttijumppa

punttijumppa

punttijumppa

punttijumppa

Lämmittelyihin mulla meni noin 30 minuuttia aikaa, itse treeniin noin tunti ja jälkivenyttelyihin 30 minuuttia. Mulla menee aina yksin tehtäviin treeneihin kauheasti aikaa, koska jään suustani kiinni milloin kenenkin kanssa… Kyykyt tuntui ärsyttävän panavilta, koska en ole moneen viikkoon kyykännyt selän takia. Kaikki muu olikin iisiä ja mukavaa. Lihashuoltoa teen nykyään todella mielelläni ja oikein odotan, että pääsen treenin loppuun tekemään kunnon venytykset. Tälle päivälle olen suunnitellut 90 minuutin joogasession eli paljon venymistä tiedossa! Eihän venyttelyllä paljon aerobista kuntoa saati lihasmassaa kehitetä, mutta tässä iässä on pakko alkaa miettimään jo kropan elastisuutta ja hyvinvointia vähän eri kantilta. Tärkeintä on pysyä vetreänä ja pitää paikat kunnossa. Mulla varsinkin kun on taipumusta milloin mihinkin kremppaan 🙁

punttijumppa
Tässä venyy selkä, kylki sekä lonkankoukistaja.
punttijumppa
Mainio liike takareiden venyttämiseen.
punttijumppa
Yksi parhaista liikkeistä sisäreisien venyttämiseen!

Vetreää viikon alkua!