Tavoitteista totta #ilokiertoon

Mä olen odottanut pelonsekaisin fiiliksin sitä päivää, kun treeneissä alkaa taas tempausharjoitukset ja eilen se päivä koitti. Tempaus on mulle todella pelottava liike, on ollut aina. Se on yksinkertainen, mutta silti hyvin monimutkainen ja mun järjenjuoksu ei vaan riitä ymmärtämään sitä. Tai no, pää kyllä ymmärtää, mutta kroppa ei suostu tottelemaan. Tällä hetkellä pelkään kyseistä liikettä ihan senkin vuoksi, että olkapää tulehtui ensimmäisen kerran juuri tempauksessa ja siitähän se alamäki sitten alkoi. Eilen yllätin itseni täysin. Lähdin leuka rinnassa tekemään tempauksia, mutta kaikki meni paremmin kuin hyvin! Aivot narikkaan ja ei muuta kuin tekemään. Sillä näköjään saa parhaiten tuloksia. Tämä oli toinen kerta leikkauksen jälkeen kun teen tempausta ja jäin tuloksellani viiden kilon päähän omasta ykkösmaksimistani (joka ei sekään kovin suuri ole :D), ei huono! Tavoitteena onkin lähteä nyt parantamaan tekniikkaa ja tavoittelemaan uutta ykkösmaksimia!

Nyt haastan myös teidät lukijat asettamaan itselleni jonkin tavoitteen, jota kohti lähdette tekemään töitä. Ehkä olettekin jo huomanneet Fitfashionin blogeissa #ilokiertoon -kampanjan?

#ilokiertoon on useamman bloggarin luoma hyväntekeväisyyskampanja, jonka tavoitteena on tehdä hyvää saavuttamalla omia unelmia ja tavotteita.

Oli sinun tavoitteesi laihdutus, maratonin juoksu tai ruotsin kielen opiskelu, on sinun nyt mahdollista tehdä hyvää yhdessä meidän kanssamme, samalla kun saavutat tavoitteesi.

Voit olla mukana missä tahansa tiimissä, sillä hyvä ei tunne kaupunkien rajoja. Lahjoituskohteet ovat kaupunkikohtaisia.

Jokaisesta someen jaetusta kuvasta lahjoitetaan yksi euro hyväntekeväisyyskohteelle kampanjan päättyessä toukokuun viimeiseen päivään. Kun käytät tiimisi tunnisteita instagramissa tai muualla somessa, olet mukana keräämässä tiimisi lahjoituskohteelle hyväntekeväisyyspottia.”

Olen itsekin mukana kampanjassa Helsingin porukassa ja meidän lahjoituskohteemme on Hope yhdessä ja yhteisesti ry ja lahjoitus menee vähävaraisten perheiden lasten ja nuorten liikunnan tukemiseen, esim. liikuntavälineisiin.

Helsingin lahjoittajana toimii Kauppakeskus Itis, lahjoitussumma 1 e jokaisesta tiimikohtaisesta merkinnästä instagramissa #ilokiertoonhelsinki. Nyt teidän tehtävänä onkin keksiä jokin asia, jota lähdette tavoittelemaan toukokuun loppuun saakka. Minun tavoitteenani on temmata 35kg. Tavoite voi liittyä urheiluun tai mihin tahansa elämän osa-alueeseen: enemmän aikaa perheen kanssa, puolimaraton, 5km yhtämittainen juoksu, neulomisen opettelu, valokuvauskurssille osallistuminen…ihan mitä vain! Kun teet arjessasi jotain tavoitteesi eteen, jaa se instagrammissa valitsemasi tiimin hashtagilla, esim. #ilokiertoonhelsinki. Jokaisesta tiimin hashtagilla jaetusta kuvasta kilahtaa (1) euro lahjoituskohteelle. Haasteessa ovat mukana Tampere, Jyväskylä. Helsinki ja Kotka. Kannattaa seurata myös tapahtuman facebook-sivuja sillä siellä tiiminvetäjät tsemppaavat ja jakavat omia onnistumisiaan. Sinne voi jokainen jakaa omia kuvia ja onnistumisiaan ja tsempata muita 🙂

#ilokiertoon on haaste, jossa tuotetaan hyvää mieltä samalla kun tsemppaat itseäsi (ja muita) kohti omaa tavoitettasi. Ja mikäs sen parempaa – siinä sivussa saadaan lahjoitettua iloa myös muille!

Olethan sinäkin mukana? Laitetaan porukalla #ilokiertoon!

Kuva: Sonja Sjögren

 

 

Kaupunkikohtaiset lahjoituskohteet ja lahjoittajat ovat alla:

Tampere:
Emma (100 yötä kesää)
Umppu (Prime life by Umppu)
#ilokiertoontampere

LAHJOITUSKOHDE: Tampereen icehearts ry.
LAHJOITTAJA: Prime hair and beauty design

Jyväskylä:
Aino (Aino Mäkelä)
Noora (Mansikkapilvi)
#ilokiertoonjyväskylä

LAHJOITUSKOHDE: Jyväskylän ensi- ja turvakoti
LAHJOITTAJA: Foodin

Helsinki:
Johanna (Johanonfitness)
Kira (Coaching Kira)
Monna (Monna Treenaa)
Taru (Stuff about)
Jonna (Palasia arjestani)
#ilokiertoonhelsinki

LAHJOITUSKOHDE: Hope yhessa ja yhteisesti ry. Vähävaraisten perheiden lasten ja nuorten liikuntaharrastuksen tukeminen.
LAHJOITTAJA: Kauppakeskus Itis

Kotka
Milka (Olennaisuuksia)
Emma (100 yötä kesään)
#ilokiertoonkotka

LAHJOITUSKOHDE:
Kotkan pelastakaa lapset ry.
LAHJOITTAJA: Huuma/Power gym Kotka

Mediayhteydenotot:
Emma Suortti
Puh: 040 8388 693

Kaupunkikohtaiset mediayhteyshenkilöt:

Tampere: Emma Suortti, 040 8388 693
Helsinki: Johanna Varis, 0407740191
Jyväskylä: Aino Mäkelä,0453590848

Kotka: Milka Tarkiainen, 044 5743831

Logon graafinen suunnittelu ja toteutus: Sonja Sjögren

 

Mikä on sun tavoitteesi?

En haluaisi kehua, mutta nyt on ehkä pakko

*Sisältää mainoslinkkejä

Processed with VSCO with 5 preset

*Sis.mainoslinkin

Mahtavaa lauantaita tyypit! Mulla on tänään aika hektinen päivä, vaikka yritänkin kovasti välttää minkään sortin suunnitelmia viikonlopulle. Aina se ei kuitenkaan onnistu, joten mennään nyt sitten tukka putkella tämä päivä. Lähden kohta puoliin Tikkurilaan crossfit 01300:lle olkapääklinikkaan, jota on vetämässä mm. muakin hoitanut Tero Heikkilä Forever fysiolta sekä crosffit kilpailija ja fysioterapeutti Asta Vilenius. Uskon, että tästä päivästä tulee loistava ja saan lisää työkaluja olkapäiden kunnossa pitämiseen. Tiksistä riennän Flamingoon tytön kaverisynttäreille, sieltä suoraan saunaan ja kotiin laittamaan ruokaa. Sitten odottaakin kaikki kotipuuhat. Yritän jotain saada jo tänään aikaiseksi niin ei tarvitse huomiselle jättää. Ainakin kirppishommia täytyy hoitaa!

Processed with VSCO with 5 preset

Processed with VSCO with 5 preset
Paita täältä.

Mä olen saanut treenata nyt todella hyvin. Kroppa pysyy aivan mahtavasti mukana ja alkuviikosta aloitetun astman lääkityksen ansiosta keuhkotkin alkaa tehdä yhteistyötä. Eilen ei tarvinnut enää ottaa kesken treenin avaavia ja hengitys kulki kuin unelma. Huomasin heti miten paljon paremmin pystyin jatkamaan treeniä, vaikka sykkeet nousikin. Ei tarvinnut tehdä välikuolemaa lattialle 😀 Mun voimatasot nousee koko ajan kovaa vauhtia. Me käytetään voimaliikkeissä wendlerin 5-3-1 systeemiä, joka on aina toiminut mun kropalla todella hyvin. Latasin puhelimeen wendlerin appin, joka laskee mulle sarjapainot joka treeniin valmiiksi. Se laskee myös tulosten perusteella tän hetkisen ykkösmaksimin, mutta toki se on vain laskennallinen. Käytäntö onkin sitten eri juttu, että nouseeko lasketut ykkösmaksimit vai ei..Enivei, ohjelman mukaan alan olla jo mun entisissä leikkausta edeltävissä ykkösmaksimeissa, mutta toki ne maksimit täytyy vielä tehdä ihan käytännössä jossain vaiheessa! Tuo appi lisää motivaatiota ihan hurjasti, koska kehityksen näkee niin konkreettisesti joka kerta.

Eilen tein tämän viikon rästikyykyt vielä 30 minuutin hiki-syke-treenin päälle. Ajattelin ettei kyykyt välttämättä kulje siinä vaiheessa enää kovin hyvin, mutta mitä vielä! Väsymyksestä ei tietoakaan ja jokainen toisto nousi ihan suunnitellusti. Tuo wendler on siitä hauska, että se laskee viimeiseen sarjaan toistomäärän joka tulisi saavuttaa, että ykkösmaksimi nousisi uusiin lukemiin. Ainakin minua tieto tietystä toistomäärästä motivoi saavuttamaan sen! Sillä ajatuksella lähdin eilenkin kyykkäämään ja yleensä kun päätän jonkin toistomäärän saavuttaa niin sen myös saavutan 😉 Normaalisti en halua kehua täällä ääneen, mutta nyt on kyllä pakko kehua itseään oikein kunnolla! Vitsi mä olen ylpeä itsestäni! Toivottavasti treenit jatkuu samalla mallilla tästä eteenpäinkin!

Oletko sinä onnistunut jossain todella hyvin viime aikoina?

Melkoinen aktiiviurheilija

Processed with VSCOcam with c1 preset

Pistetääs välillä treenijuttuakin kehiin, vaikka nämä ei tunnu ihmisiä aina hirveästi kiinnostavan. Treenaaminen kuuluu kuitenkin mun elämään ja on lähellä sydäntä niin täytyy välillä siitäkin höpöttää. Kroppa alkaa olla pikku hiljaa sillä tavalla kuosissa ettei esim. olkapää juurikaan vaivaa. Viime viikolla sen sijaan kipeytyi kunnolla toisen takareiden jänne (vanha vaiva) ja alkuviikosta venäytin niskani 😀 En ole muuten kovin tapaturma-altis ihminen, mutta urheilu aiheuttaa mulle jatkuvasti jotain pikkukremppaa. Tietää ainakin olevansa elossa!

Mun treenitahti ei viime viikkoina ole ollut mikään päätä huimaava. Keskimäärin oon treenannut kolme kertaa viikossa. Mä en palaudu treeneistä näinä päivinä enää yhtä nopeasti kuin ennen ja oon ottanut ihan rohkeasti lisää lepopäiviä, jos siihen on ollut tarvetta. Enkä ole jaksanut enää edes stressata asiasta! Elämästä löytyy niin paljon kaikkea muutakin puuhasteltavaa ja on kiva antaa välillä perheellekin extra-aikaa ja vaikka rymytä leikkipuistossa tytön kanssa pidempään treenaamisen sijaan. Muutama kuukausi sitten haaveilin vielä kisaryhmään pääsystä, mutta en oikeastaan enää. Joihinkin salikisoihin aion osallistua, jos vaan paikat pysyy kunnossa, mutta ei mulla ole aikaa alkaa treenaamaan kauheita määriä viikossa ja kisaaminen sen kyllä vaatisi.

Processed with VSCOcam with c1 preset
Paita saatu Tafferilta. Samanlaisen löydät täältä. Jos tilaat niin muista käyttää koodia JONNA10 niin saat 10% alennusta loppusummasta!

Treenaaminen tuntuu taas pitkästä aikaa hauskalta ja kivalta. Saan puskettua itseni omille äärirajoille ja pientä kehitystä tapahtuu koko ajan. Tempauksen osalta oon päässyt ehkä entisiin treenipainoihin, mutta en uskalla nyt kauheasti vielä painoja lisäilläkään. Pelottaa, että olkapää kipeytyy uudestaan. Tiistaina oli mukava temmata pitkästä aikaa niin ettei mihinkään sattunut. Keskiviikoksi olin suunnitellut aloittavani taas muscle up ja käsilläkävelyn treenauksen, mutta sitten venähti niska enkä saanut nostettua käsiä vaihteeksi pään yläpuolelle. Ens viikolla uusi yritys! Täältä löytyy yksi tempaus emomin video. Joo tiedän loikkivani eteenpäin, mut ei nyt puututa siihen ollenkaan 😀

Mitään kovin suuria tavoitteita mulla ei tällä hetkellä ole treenaamisen osalta. Pääasia kun se on kivaa ja paikat pysyy kunnossa. Uutta haluan oppia koko ajan ja haaveissa siintää se ensimmäinen muscle up sekä tangolla että renkailla. Olin jo niin hyvässä vauhdissa ennen kuin olkapää meni! Yritin muuten googletella josko Gumbetista löytyisi crossfit-salia ja olin yhteydessä crossfit Turkkiinkin, mutta ei siellä mitään salia ole. Lähin on Istanbulissa ja sainkin kutsun sinne treenaamaan. Matka vaan on turhan pitkä, mut ehkä jonain päivänä 😉

Processed with VSCOcam with c1 preset

Tänään tiedossa rinnallevetotreeniä ja illalla joutuu ehkä vetäsemään korkkarit jalkaan ja lähteä juhlistamaan loman alkua 😀 Huomenna ei siis todellakaan mitään urheilua tiedossa…

Eväät ruokavalion parantamiseen

Mulla oli tänään vähän erilainen aamun aloitus. Huomattavasti piristävämpi, motivoivampi ja enemmän ajatuksia herättävä kuin normaalisti. Vietin aamupäivän keskustassa Training for Warriorsin ja CocoVin järjestämässä supersmoothie aamussa unioninkadulla. Kerrankin mulle sattui iltavuoro, joten pääsin irtautumaan hetkeksi normaalirutiineista.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Meitä oli paikalla kuusi bloggaajaa (minä, Monna, Aino, Miia, Heidi ja Laura), TFW:n headcoachit sekä pari jantteria CocoVilta. Pieni ja tiivis porukka siis. Päästiin alkuun tutustumaan CocoVin tuotteisiin, kuultiin miten superfoodeja kannattaa käyttää, ihmeteltiin TFW:n ja CocoVin tulevaa hyvinvointihaastetta ja maisteltiin raakaherkkuja 🙂 Seuraava 8 viikon mittainen hyvinvointihaaste starttaa maaliskuussa ja kannattaa liittyä jos siihen vain mahdollisuus on! Olen kuullut haasteesta paljon hyvää ja ihmiset ovat tehneet sen aikana huikeita muutoksia. Lisää tietoa haasteesta löydät täältä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Aino & Monna

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mä pohdiskelin koko viikonlopun omia ruokatottumuksia ja mietin miten voisin ruokavaliotani muuttaa. Lisää laadukasta ja ravinnerikasta ruokaa totta kai ja vielä sellaisin keinoin, että voin ne kiireisenä arkenakin toteuttaa. Tänään sain vahvistuksen monelle omalle ajatukselle. Smoothiet olisi ainakin hyvä keino lisätä ravinteita ruokavalioon ja lehtivihreiden käyttöä voisin lisätä paljonkin. Vaikka vähän karsastankin kaiken maailman viherjuomia ja -pirtelöitä niin sellaisen aion ottaa mukaan aamurutiineihin. Viherjuoma kannattaa juoda ensimmäisenä aamulla jolloin elimistä saa heti käyttöönsä kaikki sen edut sekä tujauksen luonnollista proteiinia yön paaston jäljiltä. Parsakaalinkin voisin ujuttaa jollain keinoin takaisin ruokavaliooni. Jostain syystä sekin on jäänyt huomaamatta pois. Onhan näitä. Vaikka mitä pitäisi tehdä ja kannattaisi kokeilla!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Raakanäkkäriä & avocado-tomaattihässäkää. Niin hyvää!
Raakanäkkäriä & avocado-tomaattihässäkää. Niin hyvää!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ehkä maailman helpoin raakapuuro. Tästä tulossa resepti teille!
Ehkä maailman helpoin raakapuuro. Tästä tulossa resepti teille!

OI000586-1

Oletteko te asettaneet mitään tavoitteita muuten kuluvalle vuodelle? Herra Hatsolo sanoi mielestäni aamulla todella hyvin: Tavoitteet täytyy tallettaa sydämeen, ei pelkästään paperille tai omaan päähän. Sydämessä ne kulkee aina matkassa ja niiden toteutumiseen liittyy paljon enemmän tunnelatausta kuin paperille kirjoitetulle. Jos tavoite on sydämessä, sen toteuttamatta jääminen sattuu ja harmittaa todennäköisesti huomattavasti enemmän kuin jokin paperille rustattu. Siitä myös iloitsee silloin enemmän! Allekirjoitan tämän täysin. Asetan itsekin millon minkäkinlaisia tavoitteita, mutta ne unohtuvat melko nopeasti. Tänään oon ihan ajatuksen kanssa työstänyt omia tavoitteitani ja miettinyt miten ne saavutan. Keinoja on! Täytyy vaan tehdä töitä niiden eteen.

Kotiin viemisiä :)
Kotiin viemisiä 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Training for Warriorsilla on myös viisi tavoitetta, jotka pitäisi pyrkiä täyttämään jokaikisessä treenissä. Jokaisen treenin jälkeen kysy nämä kysymykset itseltäsi ja mieti toteutuivatko ne:

  • Oliko sinulla hauskaa?
  • Haastoitko itsesi?
  • Autoitko kaveria?
  • Oletko syönyt terveellisesti päivän aikana?
  • Oletko ottanut askeleen kohti asetettua tavoitetta?

Nämä kaikki kysymykset pätee ihan yhtä hyvin myös crossfitissa ja monessa muussakin lajissa. Kaikki kysymykset ovat tärkeitä, mutta varsinkin viimeinen pitäisi munkin muistaa useammin. Mulla on hyvinkin paljon tavoitteita treenien osalta tälle vuodelle ja pitäisi muistaa, että jokainen päivä ja jokainen treeni on askel kohti tavoitteiden saavuttamista. Tämä aamupäivä oli taas hyvä muistutus siitä, että tavoitteet täytyy pitää mielessä koko ajan, jotta ne voi saavuttaakin joskus 🙂

Aamulla tuli taas niin paljon infoa ravinnosta ja pää täyteen ideoita, että oon vallan sekaisin! En oikein tiedä mistä lähtisin liikkeelle näiden omien ruokahommieni kanssa. Kaipa nää ajatukset tästä selkenee… No tämmöstä tänne. Mitäs sinne?

*kahden viimeisen kuvan tuotteet saatu

Kauneusihanne ennen ja nyt.

Viime viikonloppuna kun meillä oli painon/voimannostaja Anni Vuohijoen pitämä painonnostoklinikka käynnissä tajusin jossain vaiheessa ajattelevani miten siistiä olis saada samanlaiset jalat kuin Annilla. Siis sellaiset oikeasti paksut ja lihaksikkaat, joista huomaa että rauta liikkuu. Joitakin aikoja sitten pidin painonnostajia ihan hirveän näköisinä amazoneina enkä todellakaan olisi halunnut näyttää samalta!

kuvia 028
Painon/voimannostaja Anni Vuohijoki piti meille mahtavan painonnostoklinikan viime lauantaina!

Aloin sit eilen miettimään asiaa tarkemmin ja huomasin miten paljon mun omat kauneusihanteet on muuttuneet viime aikoina. Kauneusihanteella tarkoitan tässä nyt ihannefysiikkaa, siis kroppaa jollaisesta itse tykkään kovasti. Bodausaikoina mun ihannefysiikkaan kuului pyöreät ja isot olkapäät, leveä selkä, rasvaton kroppa sekä muodokkaat jalat ja pakarat. Niin ja kädet piti myös olla isot. Tuntui etten koskaan pysty saavuttamaan sellaista kroppaa joka kaikilla muilla tietysti oli. Tuijotin aina vain niitä omia heikkoja kohtiani ja löysin muista juuri ne asiat mitä itselläni ei ollut. Olin jatkuvasti alla päin koska en pystynyt saavuttamaan kroppaa jonka halusin vaikka kuinka treenasin. Kaikki muut sen tietenkin saavuttivat. Omasta mielestäni siis.

kuvia+01314
Minä viime huhtikuussa. Omasta mielestäni mulla ei ollut YHTÄÄN olkapäitä tai käsiä.

kuvia+0124

Nyt kun katson vanhoja kuvia niin olin juuri sellainen minkälainen halusinkin olla, mutta en sitä vaan itse huomannut. Niin sitä ihminen vaan tulee sokeaksi itselleen. Luulen, että osittain nuo vanhat fiilikset ”kuuluu” bodauskulttuuriin. Aina pitäis olla jotain enemmän tai vähemmän. Milloin lihasta ja millon rasvaa. Koskaan ei voinut olla itseensä tyytyväinen, koska kehitys loppuu tyytyväisyyteen vai mitä?

IMG_20130726_123646-800x800
Heinäkuu 2013.

collage_7
Heinäkuu 2013.

Olen nyt treenaillut crossfittiä virallisella salilla nelisen kuukautta ja sitä ennen jonkun kuukauden itsenäisesti. Enää ei isoilla olkapäillä ja hauiksilla ole mitään merkitystä. Kauneusihanne oman kropan osalta on taas muuttunut ja kroppakin on paljon muuttunut tässä ajassa! Oon pienentynyt huomattavasti joistakin kähdista (olkapäät, kädet) ja toisaalta kasvanut toisista kohtaa (epäkkäät, yläselkä, jalat).Tärkeintä ei enää kuitenkaan ole lihasmassan määrä vaan aivan muut ominaisuudet: liikkuvuus, voima, ketteryys, kestävyys… Haluan näyttää sporttiselta ja voimakkaalta. Haluan nostaa isoja painoja hyvällä tekniikalla. Haluan olla kropaltani niin liikkuva, että isojen painojen nostaminen on mahdollista. Haluan ettei mun keuhkot piiputa wodeissa vaan pystyn puskemaan joka wodin läpi piiputtamatta. Haluan kroppani notkeammaksi ja oppia uusia voimistelutemppuja vielä näin vanhoilla päivillä. Kehitys loppuu tyytyväisyyteen tässäkin lajissa enkä mä tosiaankaan ole vielä tyytyväinen!

kuvia 022
Salilla viime viikolla.

Perjantain jalat.

 

kuvia 003
Jalat ja peba on ottaneet pihviä! Here I come, muhkureidet 😉

Onko teillä ihanteet ja tavoitteet oman kropan osalta muuttuneet vuosien ja harrastusten myötä? Mitkä asiat oli ennen tärkeitä ja mitkä on nyt?