Olkapää taas *askana

Välillä tuntuu, että tämä mun kroppa on yksi kiittämätön pikku *askiainen. Tein mitä vain niin hän ei tykkää eikä toimi yhteistyössä. Olen treenannut maltilla ja kasvattanut painoja pikku hiljaa. Mihinkään ei ole koskenut treenatessa, mutta jatkuvasti on joku paikka ärtynyt. Vähän aikaa sitten taistelin alaselän kanssa, mutta se on onneksi nyt hallinnassa. Olen lisännyt todella paljon lihashuoltoa ja teen liikkuvuustreeniä sekä venyttelyä päivittäin. Teen edelleen fysioterapeutin minulle antamia tukiliikkeitä ja lisäksi aloitin 9 viikkoa sitten voimisteluohjelman johon kuuluu paljon keskivartalon hallintaa sekä liikkuvuutta.

En ole kokenut oikeastaan minkäänlaisia kipuja olkapäässä tähän mennessä. En kerrassaan missään tilanteessa. Pieni jäykkyys siellä on edelleen, mutta se ei häiritse tai vaivaa ollenkaan. Tiistaina havahduin treeneissä siihen kun tankoa ylös pään päälle työntäessä vanha tuttu kipu säteili olkapään sivulohkossa. Parin päivän aikana jomotus on lisääntynyt jonkin verran ja haittaa tällä hetkellä työn tekoa. En usko, että vaiva on sama kuin ennen leikkausta, mutta tällä samalla oireella vaikeudet viimeksikin alkoivat. Vaikuttaa, että ainakin vasen lapa on todella jumissa tällä hetkellä enkä saa sitä itse auki, vaikka kuinka yritän. Varasin itselleni hieronnan lauantaille ja toivon, että vaiva hellittää sillä. Jos ei, niin seuraavan mennään osteopaatille.

Mä olen aika huono käymään hierojalla, mutta ehdottomasti pitäisi käydä useammin. Ainakin kerran kuussa olisi hyvä hierotuttaa koko kroppa läpi ja parin kolmen kuukauden välein pitäisi käydä osteopaatilla. Pitäisi ja pitäisi. Helpommin sanottu kuin tehty. Näin olkapääleikkauksen läpi käyneenä en todellakaan halua samaa rallia uudestaan ja suhtaudun tähän vaivaan suurella vakavuudella. Kaikki ylöspäin suunnatut liikkeet on siis tällä hetkellä pannassa ja lihashuolto viritetty tappiinsa. Toivon, että tämä vaiva johtuisi nyt vain lihasjumista, koska tuntuu ihan kohtuuttomalta että ongelmat alkaisi uudestaan kuin tyhjästä. Tällä hetkellä tuntuu, että olkapään kipuilu on tullut ihan työstä ja työasennoista. Joudun kannattelemaan välillä käsiäni ja olkapää on ollut varsinkin tänään todella ärtynyt pienistäkin kannattelukuormasta. Ärsyttää suunnattomasti kun aina on jotain!

Noh, ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä! Sillä niitä tässä elämässä tuntuu riittävän.

 

Ps. Elloksella nyt -25% alennusta myös merkkituotteista ja huonekaluista, ei muuta kuin treenivaatteita penkomaan! Shoppailemaan tästä*.

Alennus koskee uutta tilausta Elloksen valikoimasta. Alennus koskee normaalihintaisia tuotteita. Alennus on voimassa niin kauan kuin tuotteita riittää, kuitenkin vain 4.4.2017 asti. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin tai tilaajaetuihin, ale-/kampanjahintaisiin tuotteisiin, elektroniikkatuotteisiin ja -tarvikkeisiin eikä tuotemerkkeihin Odd Molly, Vagabond, Ugg, Kavat, Odd Molly Home tai Spanx.

Sportamoren ale jatkuu perjantaihin 31.3 klo 23.59 asti. Sieltä saat koodilla ALE30 -30% pois normaalihintaisista tuotteista ja yli 79e ostoksesta. Shoppailemaan tästä*.

Tuloksia syntyy, kun jaksaa tehdä töitä niiden eteen

*Sisältää mainoslinkkejä

Vielä kolme kuukautta sitten olin rapakunnossa. Olkapään operaatiosta oli kulunut aikaa puolisen vuotta ja yritin treenata silloin ahkerasti salilla. Sydän oli kuitenkin koko ajan muualla ja treenaaminen oli kauheaa pakkopullaa. Menin, tein sen mitä piti ja lähdin. Tiesin kuitenkin, että teen sen kaiken vain päästäkseni takaisin kuntoon ja keksisin jotain muuta kun sen hetki olisi. Tein kotona ja salilla tunnollisesti kaikki liikkeet, jotka fysioterapeutti oli minulle ohjeistanut ja joka viikko yritin nostaa rasitusta aste asteelta. Aloin kuntoutumaan yllättävän nopeasti ja treenikaverin houkuttelemana palasin takaisin crossfitin pariin.

Alkuun pelotti teenkö jotain liikaa tai väärin. Opin todella nopeasti havaitsemaan kropan signaalit ja hölläsin tahtia, jos meno yltyi liian rankaksi. Aloin melkein heti treenaamaan viisi kertaa viikossa ja nautin treenaamisesta suunnattomasti! Joka viikko tapahtui edistystä ja pikku hiljaa pystyin tekemään samoja harjoituksia kuin muutkin. Fyssarin ohjaukset loppuivat ja sitten olinkin omillani. Päätin heti etten lopeta pienten tukiliikkeiden tekemistä enkä ole lopettanut vielä näin kolme kuukautta jälkeenpäinkään niitä. Kun kerran rikkoo itsensä, ei sitä halua tehdä toiste. Harmittaa kuunnella salilla ihmisiä, joilla on olkapäiden kanssa ongelmaa, ja jotka eivät halua hakea siihen apua. Toivotaan vain, että kipu ja ongelmat menee itsekseen ohi. Vähätellään oireita. Näin ajattelin nimittäin itsekin. Vuoden taistelin ja sitten luovutin. Oli pakko hakea apua ja vaikka leikkauspöydälle jouduinkin, en kadu sitä yhtään. Saan ainakin treenata kivuitta! Itselläni, ja monella muullakin, halu treenata on kovempi kuin halu hoitaa itsensä kuntoon. Uskotaan, että se aika on kaikki pois treenaamisesta. Voin kertoa, että kaikki se aika jonka vain kitkuttaa kipujen kanssa, on pois kovalta treeniltä. Kumpa olisin itsekin tajunnut aikaisemmin hakeutua hoitoon! Nyt olen viisaampi ja kuuntelen kropan signaaleja todella tarkkaan. En treenaa väsyneenä ja pidän järjen päässä isojen painojen kanssa, vaikka kuinka tekisi mieli kokeilla mihin pystyy. En ole vieläkään 100% kunnossa enkä tiedä olenko sitä koskaan.

Paita Reebok täältä* // housut Nike (ostettu käytettynä) // Kengät Reebok täältä*(nyt alessa!)
Tuloksia syntyy, kun jaksaa tehdä töitä niiden eteen. Tämän voin allekirjoittaa täysin. Koko kuntoutusprojekti oli ihan itsestäni kiinni ja hoidin sen hemmetin hyvin. Ei pelkkä leikkaus ketään terveeksi tee. Jälkipuinti on hoidettava ihan itse ja moni ei jaksa sitä valitettavasti tehdä. Kun palasin takaisin crossfitin pariin kolmisen kuukautta sitten, me testattiin ykkösmaksimit maastavedossa, kyykyssä ja shoulder pressissä (pystypunnerrus seisten tangolla). Kaikissa liikkeissä painot ovat nousseet kovalla tahdilla ja alan olla vanhoissa kilomäärissä. Mavessa nousi silloin 90kg ja viime viikolla tein kaikkien aikojen uuden peeärrän 120 kilolla! Myös peruskunto on noussut kohisten ja pystyn oikeasti tekemään jo suht kovilla tehoilla kaikki treenit. Ensi viikolla meillä alkaa juoksutreenit, joita odotan pelonsekaisella innolla. Olen aika huono juoksija, mutta tänä kesänä voisin yrittää siinäkin petrata! Olen luonteeltani vähän sellainen, että mun pitää saada nähdä ihan konkreettisia tuloksia sopivin väliajoin jotta motivaatio pysyy huipussaan. Nyt niitä tuloksia on nähty melkeinpä koko vuoden tarpeiksi 😀

Näin positiivisin mielin täällä alkavaan viikkoon! Tänään menen tekemään openin 17.4 lajin uudestaan ja yritän parantaa perjantain tulostani 😉 Saa nähdä onko mun uusi taktiikka parempi vai huonompi…

Hei joko teille on Fitcard tuttu sovellus? Fitcard on siis uusi liikuntasovellus, jonka avulla pääset yhdellä kuukausittaisella maksulla treenaamaan kaikkiin applikaation sisältämiin  liikuntapaikkoihin! Valittavana on yli 100 liikuntapaikkaa ja lajeina on esim. kuntosali, jooga ja ryhmäliikunnat. Hinta alkaen 19e/kk! Hinta määräytyy asettamiesi treenikertojen perusteella eikä Fitcardissa ole sitoutumispakkoa saati jatkuvia maksuja! Ja korttihan kulkee kätevästi mukana puhelimessa 😉 Tsekkaa lisää täältä*.