Powerblock tabataa kotona

Teen aina välillä lyhyitä treenejä myös kotona. Pääasiassa mun kotitreenit on olleet lähinnä liikkuvuustreenejä, mutta viikonloppuna tein lyhyen tabata treenin. Kotona on aina niin helppoa treenata. Ei tarvitse lähteä minnekään kauas, kunhan vaan raivaa itselleen sopivan tilan ja keksii hyvän treenin. Pakko tunnustaa, että mulla meni siivoukseen enemmän aikaa kuin itse treeniin 😀 Tein siis toisin sanoen tuplatreenin! Mulla alkaa olla jo aika kattava välineistö kotona ja luistelumaton lisäksi meiltä löytyy muutamat kahvakuulat ja nyt myös säädettävät Powerblock-käsipainot!

Sain Treenikamat.fi:stä testattavaksi Powerblock U90 -käsipainot, joiden kokoa voi säätää kahdesta kilosta aina 22,5 kiloon. Powerblockit näyttää äkkiseltään erikoisilta ja mietin itsekin miten ne tulisi toimimaan treeneissä, mutta voin sanoa että toimivat todella hyvin! Painoja on näppärä säätää klipsin avulla kesken treeninkin. Näillä painoilla pötkii jo mun treeneissä aika pitkälle, mutta mies innostui kun kuuli, että näihin voi hankkia lisäosina painoja aina 41-57 kg asti. Lisäosana näihin saa viriteltyä myös tangon. Powerblockit tulevat kuulumaan kesällä mun vakiovarustukseen mökillä. Suunnitelmissa on rakentaa sinne myös nostolava ja kyykkyräkki. Ei tarvitse ainakaan itkeä etten pääse treeneihin…

No mutta siihen mun kotitreeniin. Tein sen tabata tyyliin eli 20 sekuntia työtä ja 10 sekuntia lepoa ja vaihto seuraavaan liikkeisiin. Kuvasin koko treenistä videon lämmittelyineen kaikkineen. Lämmittelyä kannattaa ja jatkaa niin pitkään, että paikat tuntuvat oikeasti lämpimiltä. Tee tabataa ainakin 5 kierrosta niin saat kunnon hien pintaan. Yksi kierros tarkoittaa kaikkien liikkeiden suorittamista. Tabata on mun mielestä yksi parhaista treeneistä, kun aikaa ei ole paljon, mutta haluan saada aikaiseksi tehokkaan treenin!

Kertokaa ihmeessä, jos teitte treenin! Mitä tykkäsitte? Tämän treenin voi toteuttaa myös kahvakuulilla! Hikisiä hetkiä teille 😉 Haluatteko lisää tällaisia treenivideoita?

Lue lisää Powerblockeista täältä.

GST – Gymnastic Strength Training

Processed with VSCO with 6 preset

Mä olen vuosikausia haaveillut aloittavani voimistelun tai aikuisten sirkuskoulun. Yksinkertaisesti haluan parantaa liikkuvuuttani potenssiin sata. Olkapääleikkauksen jälkeen mun olisi oikeasti pitänyt panostaa liikkuvuuteen ja aikaa siihen olisi ollut vaikka kuinka, koska en juuri pystynyt treenaamaan. Mutta ei. Silloin ei mikään huvittanut! Nuorena mä handlasin kaiken maailman sillat, kaadot, kärrynpyörät, arabialaiset ja mitä näitä nyt on. Tällä hetkellä ei varmasti edes silta onnistuisi, mutta olen vakaasti päättänyt opetella erilaisia voimisteluliikkeitä systemaattisesti. Sain tämän GST:n ohjelman itselleni jo kolme vuotta sitten, mutta muistin sen olemassaolon viime viikolla. Ohjelma on pitkä ja käsittää seitsemän eri liikettä: Front lever, straddle planche, side lever, manna, single leg squat, hollow back press ja rope climb. Jokaiselle liikkeelle on 5 eri progressiota, joista jokaista tehdään 12 viikkoa. Toki jos jonkin progression osaa heti hyvällä tekniikalla ja vaadituilla toistomäärillä niin silloin voi hypätä seuraavaan progressioon.

GST on jenkkiläinen ohjelma, jonka tarkoituksena on ottaa nämä seitsemän liikettä haltuun hitaasti, mutta varmasti. Eri progressioilla ja kasvavilla toistomäärillä varmistetaan ettei loukkaantumisia tapahdu ja että urheilija edistyy liikkeissä pikku hiljaa. Ohjelmaa voi toteuttaa 3-5 kertaa viikossa. Itse valitsin tuon kolmen kerran tahdin, koska en millään pystyisi sitoutumaan suurempaan treenimäärään. Treenin tekemiseen menee 20-30 minuuttia, mutta sarjojen kasvaessa myös treeniin käytettävän ajan määrä kasvaa luonnollisesti. GST sisältää voimisteluliikkeiden progressioiden lisäksi myös erilaisia liikkuvuutta lisääviä liikkeitä, jotka tehdään aina varsinaisten voimisteluliikkeiden välissä.

Omana tavoitteena tämän ohjelman suhteen on ottaa haltuun ohjelman liikkeet sekä saada lisää liikkuvuutta kroppaan. Harmittaa suunnattomasti, että ohjelmaa on uudistettu sen jälkeen kun minä tämän sain käsiini ja uudessa on erinomaiset progressiot esimerkiksi siltaan. Ohjelmaan on saatavana lisäosana kurssi esim. käsilläseisontaan, mutta hinta on todella suolainen.. Ainakin alkuun menen näillä nykyisillä ohjeilla ja katson mitä tuloksia saan. Uskon liikkuvuuden paranemisen lisäksi myös keskivartalon vahvistuvan paljon ja mikäs sen mukavempaa, jos saan vihdoin ja viimein myös pistoolikyykyn kunnolla haltuun!

Onko GST teille tuttu?

Ps. Kannattaa tsekata Sportamoren Treeniuutuudet outlet-hinnoin täältä*!