Kuinka pysyä kesällä kunnossa? #2

kuinka pysyä kesällä kunnossa?

Kesäaika on on monelle lomailun ja relaamisen aikaa. Niin myös minulle. Ajattelin, että jaksan paahtaa treenejä entiseen tahtiin myös kesällä, mutta matkaan on tullut mutkia enemmän kuin tarpeeksi. Mun selkä on edelleen kökkönä mikä hidastaa tahtia aika lailla ja annakin selän parantua nyt ihan oman aikansa. Keskityn leppoisaan treenaamiseen, kävelylenkkeihin ja isoon määrään lihashuoltoa. Itse tykkään, että kesätreenit poikkeavat talven treeneistä, koska kaipaan vaihtelua silläkin rintamalla. Toki treenaan myös voimaa ja crossfittiä, mutta mökillä ollessa oli pakko keksiä jotain muutakin. Mäkijuoksuvedot ovat helppo toteuttaa melkeinpä missä tahansa maailmankolkassa. Niiden tekemiseen ei tarvita kuin hyvä mäki, sopivat vaatteet sekä lenkkarit. Täytyy muistaa myös lämmitellä hyvin ja avata kroppaa ennen kuin alkaa pinkomaan. Näin vältytään suuremmilta loukkaantumisilta. Mäkivetojen jälkeen kannattaa myös jäähdytellä kunnolla esimerkiksi kevyellä hölkällä ja kävelyllä, jotta kropassa jylläävät maitohapot saadaan liikkeelle. Mulla meni tämän treenin jälkeen jalat aivan pökkelöiksi, joten treenin jälkeen tein kevyet venytykset ja illalla vielä pidemmät.

Alla video mun mäkivetotreeneistä: kuinka pysyä kesällä kunnossa? #2 Jos video ei näy kunnolla, näet sen myös täältä. Muista tilata kanava! Videosarjan ykkösosan näet täältä!

Mukavaa torstaita tyypit ja pysykää ehjinä!

Inhottava selkäkipu

*Sisältää mainoslinkkejä

inhottava selkäkipu

Nyt mulla tuli mitta täyteen tämän selän kanssa. On se vaan niin kummallinen ja inhottava selkäkipu päällä koko ajan. Ei ole auttanut lomailu eli nyt ei ole työasennoista kyse. Omituisinta tässä on se, että liikkeessä asettuu, mutta ennen ja jälkeen treenin koskee. Ja kun kyse ei ole edes varsinaisesta kivusta (ellen istu pitkää aikaa huonossa asennossa) vaan ennemminkin kova paineen tuntu alaselässä. Syynä tuohon tunteeseen on mun selkäranka, joka on jostain syystä jäykistynyt eikä anna yhtään periksi. Muistelen, että nämä tunteet alkoivat vähän sen jälkeen kun aloitin uuden voimaohjelmani.

Voimaohjemaan on kuulunut kyykky pari kertaa viikossa, maastaveto kerran viikossa ja lisäksi tempaus- ja leuanvetotreeniä. Aika alussa jo pidensin mavepäivien väliä ja sittemmin olen kyykännytkin vain kerran viikossa. Viime keskiviikon kehonhuoltotunnilla huomasin että olen jäykistynyt todella paljon. En esimerkiksi pääse enää edes kunnolla kyykkyyn ilman kenkiä ja jalkaterien kääntämistä sivuille. Ennen ei ollut mitään ongelmia. Liikkuvuustreeniä olen viime aikoina tehnyt myös aika paljon, mutta silti kroppa on jäykistynyt paljon. Crossfit on hemmetin hyvä laji pitämään kropan vetreänä ja kunnossa, mutta pelkkiin voimatreeneihin keskittyminen taas jäykistää ellei tee kauheita määriä liikkuvuutta päivittäin. Näin ainakin mun kroppa toimii.

inhottava selkäkipu

inhottava selkäkipu
Hyvä liike lantion ja pakaran venyttämiseen! Mitä enemmän nojaat eteenpäin sitä enemmän venytys käy pakaraan.

Milläs tämä inhottava selkäkipu sitten saadaan pois? Jaa-a. Kävin tänään kyykkäämässä Origymillä ja kyykky kulki oikein mainiosti. Otin liikkeestä videon enkä näe siinä mitään vikaa. Takaosasto ei kippaa liikkeen missään vaiheessa eikä alaselkä pyöristy. En siis usko kivun johtuvan mistään tekniikkaan liittyvistä asioista. Vika on nyt jossain muualla. Fyssari ehdotti, että ottaisin enemmän ohjelmaan vatsatreeniä ja sekä pakara-aktivaatiota ja aion tarttua tähän ehdotukseen. Taidan jättää nyt vähäksi aikaa kyykyt ja maastavedot pois, koska tuskin ne ainakaan hyvää tekee. Panostan ihan peruscrossfittiin ja haen lähinnä hikeä ja liikkuvuutta takaisin kroppaan. Lisäksi teen paljon vatsa- ja pakaratreeniä. Myös hierojalla on käytävä ja möyhittävä alakerta kuntoon. Voihan sielläkin olla joku perustavanlaatuinen jumi, joka säteilee alaselkään. Ainakin lantionseutu kiristää selkeästi lihashuoltoa tehdessä.

inhottava selkäkipu

inhottava selkäkipu
Takareiden venytys.

Mua niin rassaa tällaiset vaivat! Selkäkipu on vielä siitä inhottava, että se on aina niin kokonaisvaltaista. Se vaikuttaa koko kropan toimintakykyyn. Meillä on koko lähisuku isää lukuunottamatta todella heikkoselkäistä ja pullistumaa on ollut itse kullakin. Mutsin selkä on leikattu neljästi eikä se ole vieläkään kunnossa. Pelkään yli kaiken, että selkä prakaa niin pahasti että joudun leikkauspöydälle, joten nyt on aika ottaa järki käteen ja hoitaa tuo pirulainen kuntoon. Olen nuorempaan kärsinyt todella pahoista issias-oireista enkä välitä sellaisia itselleni ottaa enää ikinä. Enkä kyllä mitään muitakaan oireita tai vaivoja! Älkääkä sanoko, että nyt vain lepoa, koska pelkkä oleminen vain pahentaa tätä! Pahinta on paikallaan oleminen, seisominen ja istuminen. Liikkeessä ja maatessa paine hellittää… Paitsi liika makaaminenkaan ei ole hyväksi 😀

Inhottava selkäkipu – Onko teillä ollut samanlaisia ongelmia selän kanssa?

Ps. Nyt saatte Ellokselta -30% tilauksen kalleimmasta tuotteesta koodilla 365402, voimassa 17.7.2017 asti! Valikoimaa selaamaan pääset tästä*.

Alennus koskee uutta tilausta Elloksen valikoimasta. Alennus koskee normaalihintaisia vaatteita, kenkiä,
asusteita, kodintekstiilejä, sisävalaisimia, tapetteja ja mattoja. Alennus on voimassa 17.7.2017 asti, ja sen voi käyttää vain kerran. Toimituskulut lisätään tilauksen loppusummaan. Alennusta ei voi
yhdistää muihin alennuksiin tai tilaajaetuihin, ale-/kampanjahintaisiin tuotteisiin, huonekaluihin,
elektroniikkatuotteisiin ja -tarvikkeisiin, Design by -tuotteisiin eikä tuotemerkkeihin Odd Molly, Vagabond, UGG, Odd Molly Home, Spanx, Morris ja Marimekko.