Viikkoni vegaanina – Mitä jäi käteen?

viikkoni vegaanina

Vegaanisen ruokavalion kokeileminen ja ylipäänsä kasvipainotteiseen ruokavalioon siirtyminen ovat olleet mielen päällä jo pitkään. Olen jo kauan yrittänyt muuttaa ruokavaliotani siinä onnistumatta. Aina olen palannut samaan vanhaan systeemiin ja vihanneksina mun lautasella on nähty kutakuinkin kurkku, tomaatti, paprika ja porkkana. Monet teistä lukijoista on pyytäneet, että pitäisin vegaaniviikon ja siitähän se ajatus sitten lähti….

Viikkoni vegaanina

Maanantai: Tein jo edellisenä iltana proteiini- ja rasvapitoisen smoothien aamupalaksi. Vegaanisen viikon lisäksi palautan ruokavaliota entiseen kuosiin eli hiilareita vähän alemmas ja oikeisiin kohtiin päivää. Töissä lounaalla edelleen puuroa, mutta ilman raejuustoa. Lisään reilummin maapähkinävoita sekaan. Salilla tällä kertaa hiit-treeniä eli hikihommia. Kotona mulla oli valmiina Bioteekin kasviproteiinia, joten otin sitä palkkariksi. Unohdin lisätä sekaan marjajauhetta, joten palkkari on aivan jäätävän makuinen. Mietin, että mitähän vegaanit oikeasti käyttävät palautusjuomana? Ruuaksi teen tortilloja, koska edelliseltä viikolta oli tortillalättyjä vielä jäljellä. Paistan tortillan väliin paprikaa ja sipulia ja pyöräytän pannulla myös nyhtökauraa. Teen kastikkeen kaurafraichesta ja Holiday -dippikastikkeesta. Lisäksi vielä vähän chilikastiketta, jonka tuoteselostetta tutkin pitkään. En löydä mitään eläinperäistä, joten tortillan väliin vain! Lisäksi vähän avocadoa ja marssin ruokineni miehen nenän eteen. Olisi kuulemma kelvannut hänellekin!

viikkoni vegaanina

viikkoni vegaanina

Tiistai: Aamupalaksi samanlainen smoothie kuin eilen. Mietin, että olisiko olemassa joku muu vegaaninen aamupala, johon ei tulisi kauheasti hiilaria. Töissä on hiljaista, joten lueskelen netistä erilaisia vegaanisivustoja ja etsin hyviä reseptejä. Huomaan Facebookista, että eräs tuttu on siirtynyt vegaaniksi jo jonkin aikaa sitten. Saan vastauksen kysymykseeni: voiko vegaanina treenata kovaa ja kasvattaa lihasmassaa? Kuulemma voi. Mielessä kaihertaa miehen kanssa sunnuntaina käyty keskustelu. Hän on sitä mieltä, että täytyy syödä ainakin kananmunia aamupalaksi, jotta voin pysyä kunnossa ja kehittyä. Mietin jo silloin, että miksi pitäisi? Omasta mielestäni kyse on kuitenkin kokonaisuudesta. Tosin, mistäpä minä sen tietäisin! Tutkailen netistä erilaisia vegaanisia tuotteita. Niitä löytyy yllättävän paljon! Illalla käyn pitkästä aikaa hieronnassa. Jalat ovat ihan jumissa. Tarkoituksena oli tehdä ruuaksi kasvissosekeittoa, mutta nälkä on huutava kotiin päästessä, joten keitän nopsaan riisiä ja syön lisänä edellisen päivän nyhtökauraa, vihanneksia ja tortilloista jäänyttä kastiketta. On hyvää!

Keskiviikko: Aamulla perussmoothie ja iltapäivällä puuroa. Olo on todella turvonnut ja nuutunut koko ajan. Menkathan ne sieltä tulla tupsahti, nice! Olen aina menkkojen aikaan turvoksissa ja väsynyt. Menen iltapäivällä hierontaan. Tällä kertaa hierotaan yläkroppa. Taas hieronnan jälkeen olo on kuin puulla päähän lyöty ja nälkä on kauhea. Käyn Suutarilan K-marketilla ja ilahdun, kun näen heidän vegehyllyn. Vegaanituotteita on vaikka millä mitalla! Ostan yhden -30% jogurtin kotiin maisteltavaksi. Käyn samalla reissulla hakemassa Subista patongin mulle ja tytölle. Teen perustavanlaatuisen mokan. Otan vegaanipatongin, mutta hunaja-kauraleipään. Myyjäkin tajusi asian vähän liian myöhään ja kysyy hätääntyneenä josko haluaisin vaihtaa leivän vegaaniseen. Kerron, että mulla homma on vasta niin alussa, että ei haittaa. Mennään sillä, mutta seuraavan kerran muistan. Patonki on taivaallisen hyvää! Mies on bongannut Lidlin mainoksesta nyhtökaurapihvejä ja sanoo, että mulle pitänee ostaa niitä testiin. Ihana mies <3 Loppuilta menee kotihommia tehdessä.

viikkoni vegaanina

Torstai: Aamupalana kauraleipää hummuksella, vihanneksilla ja vegejuustolla. Lisäksi omenaa ja teetä. Ostin edellisenä päivänä tofua kaupasta tofukokkelia varten, mutta en jaksanut kuitenkaan alkaa sitä tekemään. Ehkä teen sitten iltapalaksi? Teen töihin salaatin, johon haen kaupasta HK:n falafelpyöryköitä. Aivan mielettömän hyviä hummuksen kanssa! Päätän, että niitä on tehtävä itsekin. Tutkailen netistä erilaisia vegaanisia herkkuja. Mitähän viikonloppuna söisin? En jaksa illallakaan tehdä tofukokkelia. Varataan miehen kanssa syyskuulle matka samaan kohteeseen Turkin Sideen kuin missä oltiin viime vuonnakin. Mietin, että jos jatkan vegaanisella ruokavaliolla, niin lomalla syön sitä mitä on tarjolla.

viikkoni vegaanina

Perjantai: Aamulla taas perinteinen smoothie. Tulossa lyhyt työpäivä. Pääsen jo kahdelta ja lähdetään ajamaan mökille. Koko viikon kestänyt turvotus alkaa selkeästi laskea ja olo on varsin mainio. Huomaan juovani päivän aikana paljon enemmän vettä kuin aikaisemmin. Automatkalle otan evääksi yhden soijarahkan, omenan ja pähkinöitä. Mietin koko automatkan kuumeisesti millä herkuttelisin viikonloppuna. Millä vegaani voi herkutella? Illalla innostun tekemään ruuaksi munakoiso-härkäpapupizzoja. Koska uuni on lämpimänä niin teen lauantaita varten vielä vegaanisen bownien. Muut syövät saunan jälkeen saunamakkaraa. Jos olisin älynnyt, niin samalla olisi voinut paistaa myös vegemakkaraa, mutta unohdin ostaa. Mies tosin tuumaa ettei vegemakkaroille ole tilaa samalla paistoastialle (vitsinä) 😀

viikkoni vegaanina

Lauantai: Herään aamuun kuoleman väsyneenä niin kuin aina lauantaisin. Jo aamulla on orastava päänsärky. Aamupalaksi paahtoleipää hummuksella, vegejuustolla, tomaatilla ja mustapippurilla. Lisäksi soijarahkaa, marjoja ja pähkinöitä. Köllöttelen auringossa ja käydään uimassa virkistäytymässä. Lounaaksi spagettia ja munakoisopizzoista jäänyttä kastiketta. Aivan hemmetin hyvää! Korvaa hyvin jauhelihakastikkeen. Herkutellaan iltapäivällä vegaanisella mutakakulla (ei se brownielta vaikuttanut) ja marianneilla. Tiesittekö, että mariannet on vegaanisia? En minäkään! Pelataan tytön kanssa monopolia ja puuhastellaan kaikenlaista. Iltapalski syön pari paahtoleipää kera vegejuuston ja vihannesten. Laitan kikherneet yöksi likoamaan falafeleja varten.

viikkoni vegaanina

Sunnuntai: Sama aamupala kuin lauantainakin, lisään vain jogurttiin kunnon töräyksen maapähkinävoita. Terve miten hyvää! Lounaaksi pyörittelen pellillisen falafeleja ja syön niitä parin jäljelle jääneen munakoisopizzan kera. Vatsa on täyden oloinen monta monituista tuntia. Tutkailen netistä tietoa urheilevista vegaaneista. Olisi hyvä tarkkailla, että saa riittävästi b12-vitamiinia, kalsiumia, rautaa, kreatiinia ja d-vitamiinia. Ja jodia myös. Minulla on tulossa aika työterveyslääkärille ja aion ottaa kokeet puheeksi siellä. Luen, että vegaaniurheilijoiden energiatasot ovat korkeammat kuin sekaanien ja että he palautuvat treeneistä nopeammin, kiitos ravintoainerikkaamman ruokavalion. Mielenkiintoista tekstiä! Toisaalta vegaanit syövät helposti liian vähän, koska kuitupitoinen ruoka antaa nopeammin vatsalaukun täyttymisen tunteen. Vegaaniruokavalio on usein hiilihydraattipainotteisempi kuin sekaanin. Tämä onkin mielenkiintoinen juttu näin hiilihydraattiherkän näkökulmasta! Söin lounaan kahden jälkeen ja seuraavan kerran syön vasta seitsemältä iltapalan: soijajogurttia, marjoja, omenaa ja chia-siemeniä. Mies kysyy, että miten meinaan jatkaa? Että mitenkäkö? Samalla linjalla!

viikkoni vegaanina

Eli vegaanina jatketaan elämää eteenpäin. Olen jo päättänyt, että jos tiukka paikka tulee, niin joustan. Lähdetään syyskuussa Turkkiin lomalle ja jos vaikeaksi käy, niin syön sen viikon ihan normaalisti ja palaan vegaaniin ruokavalioon taas matkan jälkeen. Tästä se opin tie vasta alkaa!

Onko siellä muita aloittelevia vegaaneja? Konkareilta otetaan hyviä vinkkejä vastaan (mihin tahansa liittyen)!

Muistahan tsekata myös mun uusin video täältä!!!

Edellinen postaus: Viikon 26 ruokapäiväkirja – Paluu normiarkeen!

♥ SEURAA MINUA ♥

Palasia arjestani Instagramissa // Youtubessa // Facebookissa.

Snapchat: jonnamusakka