Sunnuntain punttijumppa

punttijumppa

Onnistuin perjantain treenissä kipeyttämään vasemman ranteeni ja se on edelleen kipeä. En taas ymmärrä mistä otti osumaa, mutta annetaan hänen nyt parantua rauhassa. Päätin eilen tehdä suht rauhallisen treenin, joten valitsin muutaman hyvän liikkeen joita lähdin tekemään. Leukojakin yritin vetää, mutta ranne ei sitä sallinut ollenkaan. Koko treeni oli enemmän lihaksia ja voimaa kehittävää kuin koneistoa kuormittavaa. Lämmin toki tuli, mutta sykkeiden kummoisesta noususta ei voida puhua. Normaali punttijumppa siis! Yritän löytää hyvän balanssin perinteisen crossfitin sekä lihaskuntotreenin välillä ja sekaan pitäisi ujuttaa vielä sopiva määrä lihashuoltoa ja liikkuvuuttakin. Siinäpä mulla onkin hommaa!

Treenin alkuun tein hyvät lämmittelyt kehonpainolla ja availin nilkat, olkapäät ja lantion sekä aktivoin pakarat kyykkäämistä varten. Tykkään tehdä aina lämmöt kehonpainoliikkeillä, koska ne on huomattavasti kokonaisvaltaisempia kuin pelkkä fillarilla polkeminen. Samalla pystyy tekemään myös liikkuvuustreeniä.

Sunnuntain treeni

Kyykky 4 x 2 x 67.5kg

Kulmasoutu 4 x 10 about 16kg

Pystypunnerrus yhdellä kädellä (käsipaino) 4 x 8 x 8kg

Venyttelyt

punttijumppa

punttijumppa

punttijumppa

punttijumppa

punttijumppa

punttijumppa

Lämmittelyihin mulla meni noin 30 minuuttia aikaa, itse treeniin noin tunti ja jälkivenyttelyihin 30 minuuttia. Mulla menee aina yksin tehtäviin treeneihin kauheasti aikaa, koska jään suustani kiinni milloin kenenkin kanssa… Kyykyt tuntui ärsyttävän panavilta, koska en ole moneen viikkoon kyykännyt selän takia. Kaikki muu olikin iisiä ja mukavaa. Lihashuoltoa teen nykyään todella mielelläni ja oikein odotan, että pääsen treenin loppuun tekemään kunnon venytykset. Tälle päivälle olen suunnitellut 90 minuutin joogasession eli paljon venymistä tiedossa! Eihän venyttelyllä paljon aerobista kuntoa saati lihasmassaa kehitetä, mutta tässä iässä on pakko alkaa miettimään jo kropan elastisuutta ja hyvinvointia vähän eri kantilta. Tärkeintä on pysyä vetreänä ja pitää paikat kunnossa. Mulla varsinkin kun on taipumusta milloin mihinkin kremppaan 🙁

punttijumppa
Tässä venyy selkä, kylki sekä lonkankoukistaja.
punttijumppa
Mainio liike takareiden venyttämiseen.
punttijumppa
Yksi parhaista liikkeistä sisäreisien venyttämiseen!

Vetreää viikon alkua!

Treenaaminen ei ole kaikki kaikessa

treenaaminen

Joku tuolla jo kyseli, että eihän tästä blogista tule mitään höpö höpö Fitness -blogia kun olen innostunut vähentämään sokeria ruokavaliostani. Ei todellakaan tule, sen lupaa! Ihmisten elämäntavat järkyttää -postauksessa minulle kommentoitiin, että elän fitnesskuplassa ja oletan, että kaikki muutkin elävät samalla tavalla. Ei, en todellakaan elä missään fitnesskuplassa enkä oleta, että kaikki elävät näin niin kuin minä. Jokainen saa elää juuri sellaista elämää kuin haluaa, ei se ole minulta pois. Toisaalta, välillä tuntuu että minun elämäntapani on toisilta pois, koska siitä tulee silloin tällöin kommenttia. Että kaikki on minulle niin helppoa. Tällä hetkellä on helppoa, se on pakko myöntää, mutta tähänkin pisteeseen pääsemiseksi on tehty tuhansia tunteja töitä! Treenaaminen ja (suhteellisen) terveellinen ruokavalio on muodostunut minulle pikku hiljaa elämäntavaksi, mutta minä olenkin opetellut tätä tapaa elää jo 14 vuotta. Ehkä siinä tarttuu jo jotain oppeja käytäntöön.

treenaaminen

treenaaminen

No se siitä. Ainakin itse koen eläväni ihan normaali elämää. En mitään superterveellistä tai kilpaurheilijan arkea. Treenaan silloin kun pystyn ja syön niin kuin hyvältä tuntuu. Tästä saadaankin hyvä aasinsilta treeniasioihin. Viime viikolla pääsin salille neljästi, joka on mulle aika lailla passeli määrä. Olen nyt tehnyt vähän aikaa pelkkää voimatreeniä ja huomaan sen sopivan mun kropalle todella hyvin. Viime viikolla tein myös yhden pidemmän crossfit-treenin voimatreenien lisäksi. Olen pistänyt merkille etten oikeasti voi tehdä montaa kertaa viikossa kauheita tykityksiä, koska kroppa ei yksinkertaisesti kestä. Ehkä sen voisi pikku hiljaa totuttaa korkeampiin treenimääriin, mutta jos totta puhutaan niin ei mua edes kiinnosta treenata tämän enempää. Rajansa kaikella. Vaikka se todella rakasta ja hauskaa puuhaa onkin niin on mulla muutakin elämää ja se muu elämä on mulle todella tärkeää.

Treenaaminen ei todellakaan ole mulle kaikki kaikessa. Perhe on mulle kaikki kaikessa ja elän täysin sen ehdoilla. Jos viikolla on perheen omia menoja, synttärijuhlia tai tytön harrastuksia, niin treenit väistyvät aina niiden tieltä. Viime viikolla oli niin paljon kaikkea häppeninkiä, että ohjelmoin itselleni vähän pidemmän treenivapaan. Olin siis treenaamatta 5 päivää putkeen. Teki hyvää! Henkilökohtaisesti rakastan myös kotona olemista ja siellä touhuilua ja joskus huvittaa enemmän puuhailla kotona kuin mennä treenaamaan. Silloin ollaan kotona. Ei se niin vakavaa ole eikä sali tai treenit mihinkään katoa! Mutta. Aina on olemassa myös mutta. Joskus joudun myös rajoittamaan henkilökohtaista elämääni että pääsen treenaamaan. Senpä vuoksi olen vähentänyt blogitilaisuuksissa ja -tapahtumissa juoksemista todella paljon. Totta kai haluisin niissäkin käydä, mutta elämää joutuu usein priorisoimaan. Huomiselle ja ensi viikolle olisi useampi tapahtuma joihin haluaisin kovasti mennä, mutta en yksinkertaisesti voi. Elämä on valintoja tässäkin asiassa 😉

treenaaminen

Kuinka te saatte sovitettua treenaamisen ja arjen viikkoon? Onnistuuko helposti?

Täytyy tehdä niin kuin mieli sanoo

Mä olen jo tovin huomannut jonkinlaista muutosta itsessäni. En tiedä johtuuko kaikki tästä ihanasta kasvaneesta valon määrästä vai tuosta kirotusta olkapäästä. Kaipaan nimittäin jotain muutosta. Olen jo vähän aikaa miettinyt onko crossfit sittenkään täysin mun laji. Siis täysipainoisesti harjoiteltuna. Rakastan tehdä erilaisia voimajuttuja ja mua harmittaa suunnattomasti, kun tässä uudessa treenijaksossa ne ovat paljon pienemmässä roolissa kuin aikaisemmin. Tykkään toki paljon myös painonnostosta, mutta en uskalla temmata enää. Pelkään koko ajan olkapääni puolesta ja viime viikon tulehdusepisodi säikäytti mut entistä pahemmin. Tämä ihana valon määrä on saanut kaivelemaan lenkkikenkiä kaapista yhä useammin. Lauantaiaamuna olin ysiltä tikkana juoksemassa. Siis minä, joka oikeasti vihaa juoksemista! Juoksu on mun joka keväinen projekti ja sieltä se taas nostaa päätään.

Viikonlopun vietin pohtien miten sovellan treenejäni. Vähennän todennäköisesti varsinaisia cf-treenejä ja lisään voimaa ja perus lihaskuntotreeniä. Näillä näkymin en aio ottaa toista korttia millekään muulle salille, vaan teen sähkötiellä kaiken sen mitä pystyy. Mietin pitkään teenkö nyt hallaa itselleni, kun en seuraakaan salin varsinaista ohjelmointia, mutta tiedän myöskin sen, että mun on pakko seurata omaa sydäntäni jos haluan pitää motivaatiota yllä. Kaipaan tukevien lihasten vahvistamista ja ykkösmaksimien testaamista. Yritän tässä keksiä miten jaksotan treenini vai menisinkö ihan vain fiiliksen mukaan. En tiedä. Sen tiedän, että peruin tämän päivän varsinaisen cf-treenin ja menen salille ainakin mavettamaan ja tekemään voimisteluohjelmaani. Keskiviikolle on suunnitteilla juoksulenkki. Aloin opettelemaan päkiäjuoksua ja se tuntuu sopivan mulle erinomaisesti. Lauantain lenkillä ei penikat äksyilleet ollenkaan tällä tyylillä juostuna, mutta onhan siinä opettelemista!

Vaikeinta tässä kaikessa on yrittää suunnitella treenit fiksusti ettei tule ahnehdittua. En halua olla koko ajan jumissa enkä halua lähteä rykimään seuraavaan treeniin kipeillä paikoilla. Yritän pitää järjen päässä ja treenaamisen nousujohteisena ja nyt kaipaan selkeästi jotain erilaista. Nyt on pakko uskaltaa luottaa omaan intuitioon ja tehdä jotain erilaista kuin muut (ohjelmointia seuraavat). Fiilispohjalta mennään ja tehdään sitä mitä hyvältä kunakin päivänä tuntuu. Pääasia kunhan on kivaa!

Onko siellä muita juoksusta innostuneita?